شروع آموزش های حضوری در دانشگاه علمی کاربردی ، ایجاد مراکز علمی کاربردی نو تنها با درخواست دستگاه ها

به گزارش مهسان بلاگ، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از آغاز آموزش های حضوری در این دانشگاه و بعلاوه شرایط ایجاد مراکز تازه در سطح کشور اطلاع داد.

شروع آموزش های حضوری در دانشگاه علمی کاربردی ، ایجاد مراکز علمی کاربردی نو تنها با درخواست دستگاه ها

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران ظهر امروز نشست خبری محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار گردید.

در این نشست خبری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: از اواسط سال 1395 که برنامه راهبردی اول دانشگاه آغاز شد اهدافی را تعیین کردیم که خدا را شکر تا سال 99 تمامی اهداف پیش بینی شده محقق شد.

امید ادامه داد: در برنامه اول قرار بر این بود مراکز علمی کاربردی ساماندهی شوند براین اساس از حدود 1077 مرکز در سال 95 هم اکنون به حدود 600 مرکز رسیده ایم این کاهش تعداد مراکز بدین خاطر است که بعضی به علت مصوبه شورای عالی اداری تعطیل شده اند و بخشی دیگر نیز صلاحیت و کیفیت لازم را برای همکاری با دانشگاه نداشتند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه تعدادی از روسای مراکز از زمان تاسیس تا به امروز به صورت دائمی در کرسی ریاست نشسته بودند ادامه داد: این موضوع مغایر با اسناد بالادستی است که یک مرکز از زمان تاسیس به مدت بیشتر از 8 سال یک رئیس را داشته باشد در حقیقت دوره ریاست یک مرکز می تواند حداکثر دو دوره چهارساله باشد و نه بیشتر. براین اساس در برنامه اول ساماندهی صورت گرفت و در حال حاضر مرکزی نیست که رئیسی مطابق با قانون نداشته باشد، روسای واحد ها هم اکنون دارای صلاحیت های مورد تایید و دارای مدرک حداقل ارشد و هم چنین کد مدرسی هستند.

به گفته وی در طرح ساماندهی 93 هزار مدرس فراخوانده و ارزیابی شدند که در نهایت کمتر از 25 هزار نفر امکان ادامه همکاری با دانشگاه را پیدا نموده اند در حقیقت تعداد کاهش یافته بدین خاطر است که یک سری از افراد در ارزیابی ها شرکت نکردند و یا بخشی از آن ها در ارزیابی ها پذیرفتنه نشدند به طور کلی می توان گفت از هر 4 نفر یک نفر پذیرفته شده است.

وی با بیان اینکه تا به امروز 4 دوره فراخوان جذب مدرس از سوی دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار گردیده است توضیح داد: در این 4 دوره 100 هزار نفر شرکت نموده اند و حدود 10 هزار نفر پذیرفته شده اند.

امید در ادامه به سطح بندی تمامی مراکز علمی کاربردی به صورت مستمر طی 4 دوره تا به امروز اشاره نمود و درباره توسعه فناوری و کارافرینی گفت: در طول برنامه اول توسعه دانشگاه نزدیک به 250 مرکز نوآوری تاسیس کردیم هم اکنون در مراکز علمی کاربردی مستقر هستند این مراکز تا به امروز پیروز به برگزاری 150 رویداد شتاب شده اند که در این رویداد ها نزدیک به 4 هزار ایده از سوی دانشجویان مطرح و ارزیابی شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی به بازنگری دوره ها و برنامه های درسی اشاره نمود و اضافه کرد: تمامی برنامه های درسی به قضاوت گذاشته شد و بعضی اصلاح و بعضی حذف شدند هم چنین در بحث بین الملل نیز به توفیقات خوبی دست یافتیم و در بحث مبادلات دانشجو می توانیم مطرح کنیم در ماه گذشته اولین دانشجوی دانشگاه برای گذراندن یک دوره شش ماهه کارورزی به آلمان اعزام شد و هم اکنون در یکی از دانشگاه های مهارتی کشور آلمان دوره کارورزی خود را آغاز نموده است.

وی اعلام کرد: در برنامه دوم دانشگاه که از اول سال جاری آغاز شده و تا سال 1404 ادامه دارد تداوم برنامه های کیفی سازی دانشگاه را پیش خواهیم برد در این مدت که حدود 7، 8 ماه از آغاز برنامه دوم دانشگاه می گذرد توانسته ایم اساسنامه دانشگاه را بازنگری و به روز کردیم. هم چنین آیین نامه مجوز دوره علمی کاربردی و ایجاد مراکز ایجاد و به تصویب رسیده است که تعیین می نماید مراکزی که به تازگی بخواهند شکل بگیرند برچه اساسی باید باشد در این آیین نامه تعیین شده مراکز علمی کاربردی می توانند به وسیله دستگاه متقاضی یا حتی در محیط کار تاسیس شوند

امید ادامه داد: از ابتدای انقلاب تا به امروز شرایط آمایش های آموزش عالی تدوین شد این موضوع در راستای کاری بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی زیرنظام ها را طی ده سال گذشته به انجام آن موظف نموده بود از طرف دیگر اولین دانش نامه آموزش های عالی مهارتی در حال حاضر تدوین شده است که جلد اول آن آماده ودر دسترس همگان قرار خواهد گرفت البته این دانش نامه ممکن است به سه جلد هم برسد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه شرایط روز های کرونایی و مجازی شدن آموزش ها به دانشگاه علمی کاربردی آسیب زده است اضافه کرد: از امروز بنا بر تصمیمات ارایه شده از سوی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا تمام مراکز علمی کاربردی در سراسر کشور آموزش های حضوری خود را آغاز نموده اند حضوری شدن آموزش ها در این دانشگاه علی رغم آنکه مخالفت ها و اعتراضات زیادی را تا به امروز به همراه داشته است، اما به علت اینکه آموزش های مهارتی را نمی توان مجازی کرد در حال حاضر کلاس ها به صورت حضوری کار خود را آغاز نموده اند.

به گفته وی دانشگاه جامع علمی کاربردی اولین دانشگاهی در کشور است که آموزش حضوری خود را آغاز نموده است.

امید در پاسخ به این سوال که آیا همراه با آموزش های حضوری امتحانات دانشجویان هم به صورت حضوری برگزار خواهد شد یا خیر گفت: تمامی دروسی که در این نیم سال تا خاتمه به صورت مجازی برگزار شوند آزمون مجازی هم خواهند داشت در مقابل دروسی که تا خاتمه نیم سال حضوری آموزش داده شوند امتحاناتشان نیز حضوری اخذ می گردد البته این تصمیم به استناد مجوز ستاد ملی مبارزه با کرونا است و اگر در روز های آینده ستاد کرونا تصمیم جدیدی را برای آموزش های حضوری و یا امتحانات مطرح کند حتما تابع تصمیمات ستاد کرونا هستیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 آذر 1400 بروزرسانی: 11 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 100523

به "شروع آموزش های حضوری در دانشگاه علمی کاربردی ، ایجاد مراکز علمی کاربردی نو تنها با درخواست دستگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع آموزش های حضوری در دانشگاه علمی کاربردی ، ایجاد مراکز علمی کاربردی نو تنها با درخواست دستگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید