آیا ترامپ می تواند خودش را عفو کند؟

به گزارش مهسان بلاگ، باوجود همه مقاومت های دونالد ترامپ، حضور او در دفتر بیضی شکل کاخ سفید در حال سر آمدن است.

آیا ترامپ می تواند خودش را عفو کند؟

به گزارش ایسنا، اگرچه دوران ریاست جمهوری ترامپ هر چه بود سنتی نبود، اما رئیس جمهور تقریباً به یک سنت سیاسی وفادار بوده و آن استفاده از اختیارش به صدور عفونامه است.

تا به امروز وی برای چندین تن از وفادارترین دستیارانش کارت رایگان خروج از زندان صادر کرده است. گزارش ها حاکی است که او حتی پس از شکست در انتخابات ایده صدور عفونامه برای خودش را نیز مطرح کرده است.

ترامپ به طور پیوسته از اختیار ریاست جمهوری برای صدور عفونامه استفاده کرده است. وی در سال 2017 جو آرپایو، کلانتر سابق شهرستان ماریکوپا را که پس از امتناع از همکاری با مقامات فدرال برای کاهش نژادپرستی در نیروی انتظامی به جرم عدم اجرای حکم دادگاه محکوم شده بود، عفو کرد.

وی همچنین اسکوتر لیبی را که به جرم ممانعت از اجرای عدالت در حادثه والری پلیم (Valerie Plame) در اوایل دهه 2000 محکوم شده بود، و نیز دینش دسوزا، فیلم ساز محافظه کار را که برای یک جرم مالی به زندان افکنده شده بود، عفو کرد.

او عفونامه های خوبی هم صادر کرده است. در سال 2018، ترامپ جک جانسون، بوکسور سیاه پوست افسانه ای را عفو کرد که به دلیل نقض قانون نژادپرستانه موسوم به قاچاق بردگان سفید به دلیل عبور از مرزهای ایالتی به همراه یک زن سفیدپوست در سال 1912 مقصر شناخته شده بود.

اما آیا ترامپ می تواند خود را عفو کند؟ همزمان با فراخوان دموکرات ها به استیضاح دوم وی یا عزل او از مقامش با اتکا به متمم 25 قانون اساسی به خاطر نقش او در ترغیب طرفداران افراطی اش به یورش به کنگره، این بحث بار دیگر مطرح شده است که آیا او می تواند خود را عفو کند.

پاسخ کوتاه، اما نه چندان رضایت بخش این است: شاید.

این کار سابقه ندارد، بنابراین اعتبار قانونی آن در نهایت تصمیم دادگاه خواهد بود، با این فرض که تلاش ترامپ برای این کار به یک شکایت قضایی منجر شود.

به گزارش ایندیپندنت، اختیارات رئیس جمهور به صدور عفونامه بسیار گسترده است. ترامپ می تواند همانطور که قبلاً راجر استون، صحنه گردان خیابانی محافظه کار، را عفو کرد، باقی دوستان و بستگان خود را نیز عفو کند.

ترامپ مجبور نیست صبر کند تا اول اتهاماتی به طور رسمی علیه وی صادر شود. رئیس جمهور اختیار دارد جرم هایی را که هنوز فاش و به عنوان اتهام مطرح نشده است، نیز مورد عفو قرار دهد.

برخی از کارشناسان حقوقی استدلال کرده اند که اعطای عفونامه توسط رئیس جمهور به خودش خلاف قانون اساسی است، زیرا این کار ناقض این اصل است هیچ کس نباید قاضی پرونده خود باشد.

اما مانع اساسی در برابر کارایی عفو ترامپ شاید چیز دیگری باشد.

اولین مورد این است که بخشش ریاست جمهوری فقط شامل جرایم فدرال است. اتهاماتی نظیر آنهایی که ترامپ در پرونده اش در دادستانی ایالتی در منهتن با آن روبرو است، مشمول عفو ریاست جمهوری نیست.

همچنین، ترامپ به جای اینکه بخواهد خود را عفو کند، می تواند استعفا دهد و اختیار عفو را به مایک پنس معاون رئیس جمهور واگذار کند تا او وی را عفو کند.

جرالد فورد همین گونه ریچارد نیکسون را عفو کرد. بنابراین، این امر هم سابقه قانونی و هم سابقه تاریخی دارد.

پیش بینی اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد اگر ترامپ بخواهد خود را عفو کند، سخت است.

مانند بسیاری دیگر از مسائل بی سابقه دیگر که در دوران ریاست جمهوری ترامپ اتفاق افتاده است؛ مثل اینکه آیا رئیس جمهور می تواند به یک شهر با نیروهای فدرال حمله کند یا اینکه آیا رئیس جمهور می تواند از ترک دفتر خودداری کند، مساله این نیست که آیا او می تواند، بلکه این است که چه کسی می تواند جلوی او را بگیرد.

اینکه در ادامه چه خواهد شد همه حدس و گمان است. هر چند نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و چاک شومر، رهبر اقلیت سنا، هر دو ضمن تهدید به استیضاح، از کابینه خواسته اند که متمم 25 را فعال کند.

شومر در بیانیه ای گفت: آنچه در ساختمان کنگره رخ داد یک شورش علیه ایالات متحده بود که توسط رئیس جمهور تحریک شده بود. این رئیس جمهور نباید حتی یک روز هم بیشتر در سِمت خود بماند.

وی گفت: سریعترین و موثرترین روش برای برکناری این رئیس جمهور که همین امروز می توان آن را انجام داد، استفاده از متمم 25 در قانون اساسی و واگذاری اختیارات ریاست جمهوری به معاون رئیس جمهور است. اگر معاون رئیس جمهور و هیات دولت از از انجام این کار امتناع ورزند، کنگره باید برای استیضاح رئیس جمهور دوباره تشکیل جلسه دهد.

اما به هر روی واضح است روزهای حضور ترامپ در کاخ سفید به شماره افتاده است. وقتی کنگره شش ساعت پس از یورش شورشیان سرانجام دوباره گرد هم آمد، پیروزی جو بایدن به تایید نهایی رسید.

منبع: عصر ایران
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 74358

به "آیا ترامپ می تواند خودش را عفو کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ترامپ می تواند خودش را عفو کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید