آیا عمر قرارداد 460 میلیارد دلاری فروش سلاح به عربستان تا سه ماه دیگر انتها می یابد؟

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران : دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آستانه انتها یافتن است و تنها سه ماه برای واگذاری قدرت در صورت شکست در انتخابات ماه نوامبر باقی مانده است و با انتها یافتن دوره ریاست جمهوری او قرارداد عظیم تسلیحاتی با عربستان که ارزشش فراتر از 460 میلیارد دلار است، به افسانه ها می پیوندد.

آیا عمر قرارداد 460 میلیارد دلاری فروش سلاح به عربستان تا سه ماه دیگر انتها می یابد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، روزنامه القدس العربی چاپ لندن نوشت، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ماه مه 2018 به ریاض سفر کرد و بعد از آن از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در کاخ سفید استقبال نموده و از انعقاد قرارداد تسلیحاتی دم زد که ارزشش به 460 میلیارد دلار می رسید؛ قراردادی که چشم جهانیان را خیره کرد چرا که بزرگترین قرارداد در طول تاریخ است و بعد هم سوالاتی درباره نوع سلاح هایی که عربستان به دست خواهد آورد، مطرح شد.

پس از گذشت دو سال از این گفته ترامپ، هیچ قرارداد واقعی میان آمریکا و عربستان امضا نشد که شامل اسلحه ای باشد که بتواند شرایط نظامی خاورمیانه را تغییر دهد. در حالی که عربستان به دنبال سامانه تاد برای مقابله موشکی و تقویت ناوگان هوایی خود با تعداد بیشتری از جنگنده های اف-15 بود. هرچند تفاهمات و مذاکرات پیشرفته ای وجود دارد اما تا این لحظه هیچ قرارداد بزرگی نهایی نشده است.

تنها یک استثنا وجود دارد آن هم تصویب فروش تجهیزات نظامی به ارتش عربستان بدون تصویب کنگره است؛ روشی که نیازی به تصویب سرویس های مختلف آمریکا مانند پنتاگون، کنگره و وزارت خارجه ندارد. کاخ سفید این کار را انجام داد تا ارتش عربستان را برای مقابله با نیروهای یمنی در جنگ این کشور با مهمات مجهز کند تا ریاض شکست نخورد.

ارزش 460 میلیارد دلاری این قرارداد سوالاتی از این قبیل را مطرح می نماید که آیا این مبلغ واقعیت نظامی را منعکس می نماید؟ آیا ارتش عربستان برای استفاده از مقادیر زیادی تجهیزات نظامی آمریکایی آمادگی و تجربه کافی دارد؟ علاوه بر آن آیا کارخانه های نظامی آمریکا قادر به پاسخگویی به معاملات به این بزرگی تنها برای یک کشور هستند؟ و در نهایت عربستان چه نوع تجهیرات نظامی از ایالات متحده خریداری خواهد نمود؟

ایالات متحده سلاح های پیشرفته ای مانند زیردریایی های هسته ای با قیمت بیش از دو و نیم میلیارد دلاری مثل زیردریایی داکوتای جنوبی، بمب افکن های از نوع بی 2 اسپریت به ارزش یک میلیارد دلار و هواپیمابر فراوری می نماید و چنین تجهیزات استراتژیکی که تضمین کننده فزونی نظامی اش است را نمی فروشد. از طرفی ارتش عربستان هم با توجه به محدودیتش صلاحیت استفاده از این سلاح ها را ندارد. در عین حال واشنگتن نمی خواهد حتی جنگنده اف-35 را به عربستان بفروشد.

از جمله مهمترین و دقیق ترین اسناد مربوط به فروش اسلحه در جهان گزارش های منتشر شده توسط سرویس مطالعات کنگره یا سرویس تحقیقات کنگره، ارگان مرتبط با کنگره آمریکا است که گزارش های آن از سطح بسیار بالایی برخوردار است و در بیشتر موارد کاملا محرمانه است و با استثناهایی بعضی از اسناد و گزارش هایش را منتشر می نماید.

این مرکز در سال 2017 گزارشی را پیرامون فروش سلاح در جهان بین سال های 2007 تا 2015 منتشر کرد که نشان می دهد عربستان در این مدت تنها 30 میلیارد دلار سلاح خریداری نموده که بیش از 16 میلیارد دلار از آن را از آمریکا، 11 میلیارد و 400 میلیون دلار از کشورهای اروپای غربی، یک میلیارد و 600 میلیون دلار از اروپای شرقی و یک میلیارد و 300 میلیون دلار از چین خریداری نموده است.

این بدان معناست که عربستان سالانه در مجموع چهار میلیارد و 200 میلیون دلار سلاح خریداری نموده که از این مجموع سالانه دو میلیارد و 300 میلیون دلار سلاح را از آمریکا خریداری نموده است. این ارقام در خصوص سلاح هایی است که عملا به ارتش عربستان تحویل داده شده نه قراردادهایی که هنوز اجرایی نشده اند.

عربستان بین سال های 2008 تا 2015 بیشترین سلاح را در طول تاریخ نظامی خود خریداری نموده است و از مبلغ 30 میلیارد دلاری که بین این سال ها به خرید سلاح اختصاص داده حق کمیسیون نیز کسر می گردد که گاهی به 30 درصد می رسد چرا که حق کمیسیون های قراردادهای عربستان در جهان معروف است. بنابراین عربستان عملا کمتر از 20 میلیارد دلار در مجموع یا به عبارتی دیگر کمتر از سه میلیارد دلار در سال سلاح خریداری نموده است.

به همین دلیل، با سرانجام یافتن دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، قرارداد تسلیحاتی 460 میلیارد دلاری واشنگتن به عربستان هم به جهانی خرافات نظامی می پیوندد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 63571

به "آیا عمر قرارداد 460 میلیارد دلاری فروش سلاح به عربستان تا سه ماه دیگر انتها می یابد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا عمر قرارداد 460 میلیارد دلاری فروش سلاح به عربستان تا سه ماه دیگر انتها می یابد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید