اختلافات هند و پاکستان به موضوع آب کشیده شد

به گزارش مهسان بلاگ، پاکستان هند را متهم به استفاده از مساله آب به عنوان سلاح و راه انداختن نسل پنجم جنگ علیه این کشور با تداوم روند تیره تر شدن روابط دو طرف بر سر مساله کشمیر کرد.

اختلافات هند و پاکستان به موضوع آب کشیده شد

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران، پاکستان هند را متهم نموده به اینکه بر خلاف مفاد یک معاهده موجود میان آنها، اقدام به رهاسازی آب از یکی از سدهایش به داخل رودخانه ای که با گذر از مرز وارد خاک پاکستان می گردد نموده و مناطقی از این کشور را در معرض سیل قرار داده است.

اخیراً روابط میان هند و پاکستان به دنبال تصمیم هند برای لغو خودمختاری منطقه مورد مناقشه کشمیر شدیداً تیره شده است.

اسلام آباد اعلام نموده، رهاسازی غیر منتظره آب از سوی هند به رودخانه ای به نام رودخانه سوتلج که با عبور از مرز وارد پاکستان می گردد، بخشی از کوشش دهلی نو برای زیر پا گذاشتن یک معاهده پر سابقه موجود بین دو کشور است. مزمل حسین، رئیس سازمان توسعه برق و آب پاکستان به رویترز گفت: آنها کوشش می نمایند هم به لحاظ دیپلماتیک ما را منزوی سازند، هم به لحاظ مالی ما را خفه نمایند. آنها کوشش می نمایند منابع آبی ما را خفه نمایند و به این ترتیب مساله آب باعث تاثیر اتوماتیک بر اقتصاد کشور و همینطور کشاورزی و موضوع آبیاری محصولات می گردد.

این مقام پاکستانی گفت: هند در کوشش است تا با استفاده از موضعش در قرار داشتن در بالادست نسل پنجم جنگ را علیه کشور ما به جریان بیندازد.

در عین حال گزارش شده مقام های وضعیت اضطراری در پاکستان روز دوشنبه خودشان را آماده مواجهه با سیل در مناطقی از ایالت پنجاب در نتیجه بالا آمدن غیر منتظره سطح آب نموده اند. با این حال گزارش نشده که آیا این سیل رخ داده است یا خیر. خرم شاه زید، مدیرکل اداره مدیریت بلایا در ایالت پنجاب گفت: هند موضوع رهاسازی آب را به پاکستان اطلاع نداد.

مقام های هندی تا کنون درباره این صحبت های پاکستانی ها اظهار نظر ننموده اند.

یک مقام مطلع هندی که نامش را فاش نکرد گفت: این موضوع رهاسازی آب یک اقدام معمول در زمان فصل باران های موسمی است و حجم آب رهاسازی شده آنقدری نبوده که بر طبق معاهده بین دو کشور الزام اطلاع رسانی آن وجود داشته باشد.

با این حال این مقام اضافه نمود: تضعیف روابط بین دو کشور بر موضوع تبادل اطلاعات میان آنها نیز تاثیر گذاشته است.

او گفت: ما قبلا از روی حسن نیت اطلاعات مان را با آنها به اشتراک می گذاشتیم اما آن روزها دیگر تمام شده است.

حسین گفت: نارندرا مودی نخست وزیر هند به وضوح تهدید نموده که او ممکن است جلوی رفتن آب به سمت پاکستان را بگیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 شهریور 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 15086

به "اختلافات هند و پاکستان به موضوع آب کشیده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلافات هند و پاکستان به موضوع آب کشیده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید