اردوغان: آتش زدن مسجد در قبرس بی پاسخ نخواهند ماند

به گزارش مهسان بلاگ، در پی آتش زدن مسجدی در یکی از شهرهای قبرس، رئیس جمهور ترکیه گفت که این حادثه بی پاسخ نخواهد ماند و عاملان بهای سنگینی پرداخت خواهند کرد.

اردوغان: آتش زدن مسجد در قبرس بی پاسخ نخواهند ماند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه متعهد شد که به حادثه آتش زدن مسجدی در قبرس پاسخ دهد .

به نوشته وبگاه المانیتور به نقل از خبرگزاری آناتولی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت که آنکارا در این مورد تحقیق خواهد کرد. اردوغان گفت که این حادثه بی پاسخ نخواهد ماند و عاملان بهای سنگینی خواهند پرداخت.

بر اساس این گزارش، شخصی در دوم دسامبر(پنجشنبه 11 آذر) مسجدی را در شهر ساحلی لارناکا در قبرس به آتش کشید. مطبوعات قبرس مدعی شدند که این آتش سوزی ارتباطی به درگیری بین یونانی ها و ترک های قبرس نداشته است.

روزنامه سایپرس میل به نقل از مقام های محلی مدعی که یک پناهجوی سوری 27 ساله پس از اینکه مسجد اجازه نداد در آنجا بخوابد، این مکان را آتش زد.

ترکیه سال 1974 وارد بخش شمالی جزیره قبرس شد و این بخش را به اشغال خود در آورد. در آن سال دولت سراسقف ماکاریوس، رئیس جمهور وقت قبرس، در کودتای نظامیان سرنگون شد و ترکیه با استناد به موقعیت خود به عنوان یکی از تضمین کنندگان حق حاکمیت قبرس، واحدهای ارتش خود را در شمال این سرزمین مستقر کرد. همین مسئله منجر به تقسیم جزیره قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی و در حقیقت ترک نشین و یونانی نشین شد. هم اکنون بحران مالکیت اراضی یکی از اصلی ترین بحرانهای میان دو طرف محسوب می گردد.

حتی برگزاری نشستهای متعدد در سازمان ملل نیز تا به امروز نتوانسته تاثیری در حل بحران قبرس داشته باشد. معضل تاثیرگذار دیگر در مذاکرات میان دو قبرس به نحوه تقسیم قدرت سیاسی باز می گردد. در این میان دو بخش یونانی نشین و ترک نشین بر سر نحوه تقسیم قدرت در مجلس و دولت با یکدیگر اختلاف دارند.

آخرین مذاکرات ترکیه با قبرس که با میانجیگری برخی کشورها از جمله انگلیس در ژنو در سوئیس برگزار شد نیز با شکست روبرو گشت.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 19 دی 1400 بروزرسانی: 19 دی 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 101731

به "اردوغان: آتش زدن مسجد در قبرس بی پاسخ نخواهند ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوغان: آتش زدن مسجد در قبرس بی پاسخ نخواهند ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید