انقلاب فضای مجازی در رونق گردشگری خارجی

به گزارش مهسان بلاگ، مهم ترین نکته در استفاده از ابزار های فضای مجازی این است که هیچ تحریمی نمی تواند ارتباط دوسویه را که به وسیله شبکه های اجتماعی در سراسر جهان شکل می گیرد، محدود کند.

انقلاب فضای مجازی در رونق گردشگری خارجی

با وبسایت گردشگری تریپ ادوایزر همراه باشید.

چیزی که محرز است استفاده رایج مردم جهان از رسانه های دیجیتال است و در این میان مهم ترین تأثیر برای انتخاب یک مقصد توسط گردشگران تأثیرات بینافردی آنلاین (یا همان تبلیغات دهان به دهان اینترنتی) است. بسیاری از گردشگران امروز برای انتخاب مقصد سفر با استفاده از ابزار های فضای مجازی همچون یوتیوب، فیسبوک، اینستاگرام تجربه های سفر سایر گردشگران به مقصد مورد انتخاب را بررسی می نمایند.

تحقیقات نشان می دهد تقریباً 50% از جمعیت گردشگران جهان پیش از آغاز سفر به یک مقصد از برنامه ها و ابزار های آنلاین و شبکه های اجتماعی برای تصمیم گیری بررسی مقصد استفاده می نمایند. این آمار که توسط پایگاه آماری اسمارت اینسایتس منتشر شده نشان می دهد 57% درصد از مردم جهان در سال 2019 به اینترنت دسترسی دارند.

بین ابزار های موجود در حال حاضر یکی از تأثیرگذار ترین ابزار های بازاریابی گردشگری در جهان یوتیوب است که لقب شاه ویدئو را به خود اختصاص داده است. دکتر سوفیا رینو و همکارانش در بازبینی 320 ویدئو توریسم اروپا در یوتیوب به این نتیجه رسیدند که گردشگران تولیدات سنتی سینما و تلویزیون را که صرفاً در این شبکه ها بارگذاری می گردد، نمی پسندند. چیزی که این ابزار تبلیغی را متمایز می نماید به اشتراک گذاشتن تجربه های شخصی است. گوگل در ماه نوامبر سال 2015 منتشر کرد که 50% از مسافر ها و گردشگران پیش از سفر، به ویدئو های آنلاین مراجعه می نمایند تا در خصوص مقصد و کار هایی که در مقصد انجام می دهند، تصمیم گیری نمایند. برای مثال، 67% هنگام انتخاب مقصد، 48% هنگام انتخاب نوع سفر، 67% هنگام انتخاب فعالیت های حین سفر و 63% هنگام انتخاب اقامتگاه در مقصد از بستر های ویدئویی (عمدتاً یوتیوب) بهره می گیرند.

فیسبوک با 2 میلیارد، یوتیوب با 5 /1 میلیارد، اینستاگرام با 700 میلیون و توییتر با 328 میلیون کاربر به عنوان محبوب ترین ابزار های مجازی هستند که در سال 2017 مورد استفاده جهان قرار گرفتند و در این شبکه ها، اما سهم ایران محدود است.

اکنون در شرایطی که گردشگری به عنوان صنعتی پویا و جایگزینی مناسب برای صنعت نفت ایران محسوب می گردد پس از چند دهه کوشش برای نخستین بار در پی اهمیت حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و گردشگری، سازمان متولی این حوزه ها پایان به یک وزارتخانه تبدیل شد و این نشان از اهتمام ویژه مجلس و دولت برای استفاده از ظرفیت های این وزارتخانه تازه تأسیس است. برنامه ریزی برای تعریف استراتژی معین درخصوص استفاده از این ابزار های تبلیغی می تواند سهم ایران را در جذب گردشگر خارجی در جهان بالا برده و بازی را در فضای رسانه ای جهان به نفع ایران تغییر دهد.

مهم ترین نکته در استفاده از این ابزار ها این است که هیچ تحریمی نمی تواند ارتباط دوسویه که به وسیله شبکه های اجتماعی در سراسر جهان شکل می گیرد را محدود کند. در شرایط تحریمی بهره مندی از این ابزار می تواند فرصتی مغتنم برای تصویر سازی درست از ایران به جهان باشد و همه تبلیغات منفی دشمنان را خنثی کند، اما از این امر نباید غافل شد که بستر سازی فرهنگی برای استفاده درست از این ابزار ها پیش زمینه اساسی برای رشد و اشاعه این مدل کاری است.

به همین دلیل اقدام خلاقانه و متفاوتی که در روز های گذشته رقم خورده دعوت از 12 اینفولئنسر معروف به ایران است. باید امیدوار بود تا نتیجه ملموس حضور این 12 نفر، دستگاه های متولی را برای برنامه ریزی هرچه دقیق تر به منظور استفاده حداکثری از رسانه های مجازی فعال نماید. اصلاح استراتژی فضای مجازی می تواند انقلابی در صنعت نوپای گردشگری ایجاد کند که هم مردم، هم دولت و درنهایت کشور از این برنامه ریزی منتفع شوند.

* معاون مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

** منتشرشده در روزنامه جوان 98/7/18

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 20713

به "انقلاب فضای مجازی در رونق گردشگری خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انقلاب فضای مجازی در رونق گردشگری خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید