باید به عملکرد وزارت نفت در پارس جنوبی امتیاز می دادیم؛ نه کارت زرد

به گزارش مهسان بلاگ، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره کارت زرد مجلس به وزیر نفت به دلیل تأخیر در توسعه فاز 14 پارس جنوبی گفت: در حوزه پارس جنوبی حتی باید به عملکرد وزارت نفت امتیاز داده می شد، اما گویا قرار بود آقای زنگنه کارت زرد بگیرد.

باید به عملکرد وزارت نفت در پارس جنوبی امتیاز می دادیم؛ نه کارت زرد

فریدون عباسی شب گذشته (آدینه، 11 مهرماه) در حاشیه بازدید از بعضی طرح های صنعت نفت در استان ایلام، در گفت وگو با شانا درباره کارت زرد مجلس شورای اسلامی به وزیر نفت گفت: نظر بنده به عنوان یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس این بود که در زمینه توسعه فاز 14 هیچ تأخیری متوجه عملکرد وزیر نفت نبوده است. آقای زنگنه هم در این باره در مجلس شرحات قانع نماینده ای ارائه دادند و حتی می شد در این زمینه به وزارت نفت امتیاز داد، چراکه با اولویت بندی فازها در پارس جنوبی به نحوی عمل شد که ایران در توسعه این میدان گازی به عملکرد قابل قبول تری نسبت به قطر دست یافت.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اعضای کمیسیون انرژی هم عمدتاً همین نظر را داشتند، به این ترتیب ما در کمیسیون برای اینکه سؤال به صحن نرود و نماینده محترم (سؤال نماینده) قانع گردد، مدیر کنسرسیوم راهبر توسعه فاز 14 و کارشناسان مربوطه را نیز دعوت کردیم و آنها شرحات مبسوطی درباره علل فنی تأخیر در توسعه این فاز ارائه دادند که هیچ یک از موارد، قصوری را متوجه آقای زنگنه نمی کرد، با این حال باز هم نماینده قانع نشد.

گویا قرار بود آقای زنگنه کارت زرد بگیرد!

وی با یادآوری اینکه بحث توسعه پارس جنوبی بحثی ملی است و نه استانی، درباره کلیت فرآیند طرح سؤال شرح داد: طرح سؤال از مهندس زنگنه توسط یکی از نمایندگان استان بوشهر انجام شد که در چنین شرایطی، وزیر باید طبق آیین نامه به مجلس بیاید و ابتدا در کمیسیون مربوطه (انرژی) پاسخ دهد. به عبارت دیگر، کمیسیون انرژی شرایط سؤال و جواب را برای طرفین فراهم می نماید، اما طبق آیین نامه نمی تواند در این زمینه نظر دهد.

عباسی ادامه داد: اگر نماینده سؤال نماینده بعد از طرح سؤال و جواب در کمیسیون قانع نگردد، سؤال باید به صحن ارجاع داده گردد، به طوری که نماینده سؤال نماینده و وزیر، هر یک 15 دقیقه صحبت نمایند و اگر باز هم نماینده بعد از ارائه شرحات وزیر قانع نگردد، موضوع به رأی گیری گذاشته خواهد شد که این مسئله درباره توسعه فاز 14 پارس جنوبی نیز مطرح شد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تأکید مجدد بر اینکه آنالیز علمی و فنی این کمیسیون نشان می داد قصوری متوجه وزیر نفت نبوده است، گفت: گویا قرار بود ایشان کارت زرد را دریافت کند، زیرا خیلی به استدلال ها و حرف ها توجهی نمی شد.

کوشش بعضی برای نشان دادن کارت زرد دوم به وزیر نفت

عباسی در ادامه با بیان اینکه محتمل است کارت زرد دیگری این بار با موضوع مناقشه گازی ترکمنستان در راه باشد، شرح داد: با وجود اینکه بحث اختلاف با ترکمنستان را در کمیسیون انرژی حل کردیم و نماینده سؤال نماینده اظهار کرد که قانع شده است، اما باز تعدادی از نمایندگان این سؤال را مطرح نموده اند، حال آنکه در کمیسیون نگفته بودند قانع نشده اند! این موضوع اختلاف نظرهایی را به وجود آورد و در نهایت سبب شد با این حربه که یا سؤال را به صحن بفرست یا شکایت می کنیم، از بنده به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت گردد.

وی در شرح بیشتر گفت: من طبق آیین نامه مجاز نبودم سؤال را به صحن بفرستم، چراکه هدف کمیسیون، دفاع از آقای زنگنه نبود، بلکه هدف ارائه دیدگاه کاملاً فنی و در موضع عدالت از سوی کمیسیون بود، اما یکی از نمایندگان تهدیدهایی (مبنی بر اینکه مصاحبه می نماید، یا در فضای مجازی مطالبی منتشر می نماید و به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت می نماید) را مطرح و در نهایت به این هیئت شکایت کرد.

عباسی اضافه کرد: هیئت نظارت آنالیز های خود را انجام داده و تا اینجا حق را به ما داده است. به این معنا که سؤال نباید به صحن ارسال می شد، اما دوباره در این باره در مجلس سؤال طرح شده و از آنجا که سؤال حق نماینده است، وزیر هم باید دوباره جوابگو باشد.

وی متذکر شد: پرونده مناقشه گازی با ترکمنستان نیز بحثی ملی است و به دلیل اهمیت این بحث، ما از سفیر ترکمنستان نیز دعوت کردیم و با رایزنی های انجام شده، کوشش شد ضمن توسعه دیپلماسی پارلمانی کشور، بر توسعه روابط دوجانبه تاکید گردد و روابط محبت آمیز دو کشور ادامه یابد.

توجه به نظرات کارشناسی با سلایق مختلف جناحی و سیاسی

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر جریانات سیاسی بگذارند، مجلس می تواند با اتکا به نظرات کارشناسی گام های خوب و موثری بردارد، گفت: ما در شرایط فعلی کشور احتیاج به وحدت و هم نظری داریم، بنابراین توصیه من به دوستان در مجلس شورای اسلامی این است که بسیار مواظب باشند. همچنین عملکرد رئیس جمهور در ایجاد این آرامش و وحدت مؤثر است. ایشان نیز متقابلاً باید به نظرات مجلس بها دهد، در غیر این صورت مجلس با ایشان برخورد خواهد نمود و کرونا هم نمی تواند مانع این برخورد گردد.

عباسی در بخش دیگری از صحبت های خود در واکنش به قرار دریافت بنزین در صدر کالاهای صادراتی کشور در نیمه نخست سال جاری که از سوی رئیس کل گمرک اعلام شد، بیان کرد: این آمار قابل تحسین، نتیجه مدیریت صحیح و عملکرد خوب کارکنان صنعت نفت است و چه بهتر بود چنین رویکردی پیش از اینها مدنظر قرار می گرفت.

وی ابراز امیدواری کرد که وزارت نفت با استقبال از همفکری ها، بهره مندی از نظرات بدنه کارشناسی نفت با سلایق مختلف جناحی و سیاسی را در دستور کار قرار دهد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 15 آبان 1399 بروزرسانی: 15 آبان 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 62872

به "باید به عملکرد وزارت نفت در پارس جنوبی امتیاز می دادیم؛ نه کارت زرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید به عملکرد وزارت نفت در پارس جنوبی امتیاز می دادیم؛ نه کارت زرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید