ترازنامه بانک مرکزی نشان می دهد چه کسی بزرگترین بدهکار به دولت است

به گزارش مهسان بلاگ، بیست و پنجم فروردین، رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به اظهارات اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص استقراض دولت از بانک مرکزی، گفت: بنابر گزارش وزیر نفت پول حاصل از صادرات نفت به حساب بانک مرکزی واریز شده اما این بانک در تبدیل ارز به ریال دچار تاخیر است و به همین دلیل در حال حاضر بانک مرکزی بزرگ ترین بدهکار دولت است.

ترازنامه بانک مرکزی نشان می دهد چه کسی بزرگترین بدهکار به دولت است

محمد باقر نوبخت اظهار کرد: در شرایطی که دولت اندوخته مالی در بانک مرکزی دارد چه نیازی به چاپ پول یا استقراض از بانک مرکزی است؟ اساسا بخشی از کسری بودجه دولت به همین دلیل است که منابع ارزی سریع به منابع ریالی تبدیل نمی شود.

پس از انتشار اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کل بانک مرکزی در واکنش گفت: پرواضح است که بانک مرکزی هیچگاه به دولت بدهکار نبوده و نخواهد شد کافی است که نگاهی به ترازنامه بانک مرکزی شود تا بدهکار مشخص شود.

عبدالناصر همتی در یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: اخیراً به نقل از رئیس سازمان برنامه و بودجه مطلبی در رسانه ها منتشر شده است، مبنی بر اینکه بانک مرکزی بزرگترین بدهکار دولت است.

1- پرواضح است که بانک مرکزی هیچگاه به دولت بدهکار نبوده و نخواهد شد. کافی است که نگاهی به ترازنامه بانک مرکزی شود تا بدهکار مشخص شود.

2- سال 1398 و 1399 عامل مسلط در رشد پایه پولی، تبدیل منابع ارزی مسدود وغیرقابل دسترس به ریال بوده است، در حالی که در سال های قبل از آن، عامل مسلط، بدهی بانک ها بود که با تلاش بانک مرکزی در شرایط بسیار سخت مهار شد.

3- اگر روزی برسد که بانک مرکزی بدهکار دولت باشد، به معنای آغاز حکمرانی درست در اقتصاد و مهار و کنترل تورم خواهد بود و معنایش آن است که دولت می تواند نزد بانک مرکزی سپرده گذاری کند.

4- مقاومت بانک مرکزی در برابر تبدیل منابع ارزی مسدودی به ریال، برای مقابله با رشد بیشتر در پایه پولی ونقدینگی و جلوگیری از کاهش بیشترارزش پول ملی و قدرت خرید مردم است.

bestcanadatours.com: Best Canada Tours یک سرویس خدماتی جدید و چند منظوره جهت ارائه سرویس تور به کشور کانادا با کیفیت برتر است

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 83499

به "ترازنامه بانک مرکزی نشان می دهد چه کسی بزرگترین بدهکار به دولت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترازنامه بانک مرکزی نشان می دهد چه کسی بزرگترین بدهکار به دولت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید