ترامپیزه شدن در استقلال

به گزارش مهسان بلاگ، فرشاد کاس نژاد ، شرکت در بازی موجی بیات به رغم فشارهایی که از جانب معاون مستعفی و گزارش از کارشناس جابجایی در ایتالیا و ... می آید، چندان منطقی نیست،

ترامپیزه شدن در استقلال

فرشاد کاس نژاد ، از روزی که باشگاه استقلال برای چند خرید دچار تردید شد، فشارها و طرح دعوای آندره آ استراماچونی و مدیریت باشگاه استقلال هم آغاز شدند. در اینکه استراماچونی به عنوان یک سرمربی باید تلاش کند تا بهترین تیم را با بازیکنان مورد نظرش بسازد تردیدی نیست اما باید ببینیم داستان این خریدها چیست و چرا ماجرا پیچیده شده و کار به طرح تهدید استراماچونی به استعفا رسیده؟

با یک مثال آغاز کنیم. استراماچونی گفت سیریل ترو را می خواهم. ترو بازیکن فیورنتینا بود و باشگاهش او را نمی خواهد و آزادش نموده که تیم جدید انتخاب کند اما موجی بیات گفته فیورنتینا اجازه جدایی نمی دهد و اگر او وارد مذاکره گردد، می تواند سیریل ترو را به استقلال بیاورد. در مقابل البته کمیسیون بزرگ و نقد می خواهد، در حالی که حقوق ترو در فیورنتینا 300 هزار یورو بوده اما این معامله برای استقلال بسیار گران تر خواهد بود چون هم باید کمیسیون خارج از عرف بپردازد، هم اقتصادیات بازیکن را بر عهده بگیرد و هم رقمی گزاف تر را برای استخدامش پرداخت کند. استقلال در چنین موقعیتی باید چه واکنشی نشان بدهد؟ همان واکنشی که سرمربی می خواهد یا واکنشی منطقی بر اساس تحقیق درباره این انتقال؟

درباره موجی بیات البته بهتر است به مهر ماه سال گذشته برگردیم، وقتی پلیس فدرال بلژیک با دستگیری یک ایجنت معروف، فوتبال اروپا و بلژیک را تحت تأثیر قرار داد. به نقل از روزنامه معتبر لو سوار بلژیک، پلیس بعد از مدت ها تحقیق و بازرسی، به این نتیجه رسید که شماری از داوران، مدیران، دو ایجنت و مربیانی را به اداره فدرال فرابخواند تا بازپرسی های خود را به طور جدی و سختگیرانه در خصوص پولشویی، فرار اقتصادیاتی، پول های غیر قانونی و غیر شفاف در خصوص چندین انتقال و البته با تمرکز روی دو باشگاه بزرگ اندرلشت و بروژ، ادامه دهد.

در گزارش اولیه روزنامه ها و سایت های بلژیک این خبر به صورت ویژه آمده بود که موجی بیات یکی از فعالان برجسته جابجایی بعد از بازرسی منزلش بازداشت شده است. موجی بیات قبل از این، مدیر باشگاه شارلروا بود و بسیاری از انتقال های بررگ توسط او صورت گرفته بود، او رابطه خوبی با سرمربی اندرلشت، سرمربی فعلی استاندارد لیژ پرودوم و ایوان لکو مربی بروژ داشت و بسیاری از انتقال ها در اندرلشت فقط از کانال او انجام می شد.

موجی بیات بعد از دستگیری در خانه اش و رسوایی فساد در فوتبال، بعد از چندین جلسه بازپرسی و تحقیقات متوجه این موضوع شد که حداقل یک ماه باید در زندان بماند تا روند تحقیقات در خصوص انتقال هایی که انجام داده، اقتصادیات پرداخت نشده و پولشویی تکمیل گردد. وکیل او به خبرنگاران گفته بود: اوضاع در زندان برای او خوب نیست و شرایط سختی دارد. او حتی یک کلمه هم هلندی بلد نیست. خصوصا روزهای اول که خیلی مسائل داشت. موجی بیات از این مسأله هراس دارد که دیگر نتواند به دنیای حرفه ای فوتبال و کارش برگردد. او هیچ کار اشتباهی انجام نداده است.

پلیس فدرال و دادگاه بلژیک اما با این صحبت ها قانع نشدند و تحقیقات خود را ادامه دادند و بیشتر از قبل روی تمام انتقال هایی که او طی این سال ها انجام داده بازپرسی کردند. آن پرونده هنوز بسته نشده و موجی بیات و وکیلش همچنان درگیرش هستند.

اما چرا استقلال هم به دام روشی افتاده که ترامپیزه شدن در جابجایی است؟ اسپورت مگزین چاپ بلژیک با استناد به افشاگری های نناد پتروویچ، مدیر برنامه معروف بسیاری از بازیکنان در لیگ بلژیک، از رفتارهای مشکوک مجتبی بیات در بسیاری از جابجایی پرده برداشته بود. نناد پتروویچ گفته بود: دیگر مثل سابق ایجنت ها ملزم به قبولی در امتحان یا ارائه ضمانت نیستند. کافی است 500 یورو پرداخت کنید و لایسنس شما آماده است. در نتیجه امروز در بلژیک با 350 ایجنت طرف هستید! ولی چند نفر از آنها قادر به ارتزاق هستند؟ اینجا همگی با ایجنتی سر و کار دارند که همه جا هست. موجی بیات. در صورتی که بازار بلژیک بازار عظیمی نیست. بیات تقریباً یگانه ایجنت این بازار است و مسبب ترامپیزه شدن این شغل.

از نناد پتروویچ چیزهای دیگری هم می توان شنید که به درد باشگاه استقلال می خورد تا با آنچه در جابجایی و فشارهای روزافزونش می گذرد، آشنا شوند: بازیکن ها اغلب مجبورند مستقیم یا غیر مستقیم از کانال موجی بیات عبور نمایند چون مدیران باشگاه ها این را تحمیل می نمایند. به عنوان مثال برای اینکه ادریس سیلا از وارگم به اندرلخت منتقل گردد باید به بیات کمیسیون دهد. مدیر برنامه این بازیکن که مدیر دبروین هم هست باید در این مورد بخصوص کمیسیونش را با بیات تقسیم کند. مجتبی بیات برای خرید بازیکنی چون ماکسیم کولن از اندرلخت ابتدا با مدیر برنامه این بازیکن به سختی بر سر حقوق ماهیانه اش چانه می زند. بعد از حصول توافق، مدیر برنامه می گوید حالا باید به باشگاه اندرلخت اطلاع دهیم ولی در کمال شگفتی بیات پاسخ می دهد: نیازی نیست چون من از طرف اندرلخت وکالتنامه دارم و در عرض 3 ثانیه در یک نقش جدید ظاهر می گردد! چطور می گردد که یک شخصی همزمان ایجنت بازیکن باشد و هم وکیل باشگاهی که او را می فروشد؟ بیات از دو طرف کمیسیون می گیرد. چنین کاری جرم است.

استقلال وسط چنین بازی هایی چرا باید با سرمربی اش به تضاد برسد؟ سرمربی چرا باید مقاومت باشگاه برای ورود به این بازی ها را برنتابد؟ استقلال پیش از هر چیز باید با سرمربی اش وارد گفت و گو گردد، بر سر اینکه توان اقتصادی شرکت در بازی های اینچنینی را ندارد و نمی تواند زیر تعهد هر نوع قراردادی برود. شرکت در بازی موجی بیات به رغم فشارهایی که از جانب معاون مستعفی و گزارش از کارشناس جابجایی در ایتالیا و ... می آید، چندان منطقی نیست، آن هم برای استخدام یک بازیکن 36 ساله.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 15312

به "ترامپیزه شدن در استقلال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپیزه شدن در استقلال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید