ثبت رکوردهای جدید بارشی در ایران

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران: روایت سیل در جنوب شرق کشور در روزهای اخیر نشان می دهد که ایران در سال های اخیر از شرایط آب و هوایی نسبتا متعادل فاصله گرفته و دچار شرایط جدید آب و هوایی شده است. شرایطی که در بعضی مواقع آب و هوای شدیدا خشک را برای کشور به همراه دارد و در بعضی سال ها به دوران ترسالی منتهی می گردد.

ثبت رکوردهای جدید بارشی در ایران

به گزارش خبرنگاران در این میان، رضا اردکانیان وزیر نیرو معتقد است که کشور دچار یک نوع رادیکالیسم آب و هوایی شده است؛ به طوری که در سال آبی 97-96 خشک ترین سال در نیم قرن اخیر را پشت سرگذاشتیم و بلافاصله بعد از آن با تر سال ترین دوران آبی روبرو شدیم. روبرو شدن با دو نوع متفاوت از شرایط آب و هوایی در کشور موجب شده تا کشور در سال های اخیر با دو بحران در هم تنیده کم آبی و سیلاب روبه رو گردد؛ در این خصوص می توان به روزهای آغازین سال 98 اشاره نمود که بسیاری از استان های کشور با چالش سیل روبرو شدند و حال در ماه های پایانی سال مجدد سیلاب بخشی از کشور را در برگرفته است و با توجه به نامشخص بودن شرایط آب و هوایی کشور معلوم نیست که سال آینده یا حتی دو ماه آینده کشور با چه شرایطی روبه رو گردد. براساس گزارش منتشر شده از سوی ایسنا طی سال های اخیر میزان خسارت سیل در سطح ملی و بین المللی روبه افزایش بوده، به طوری که میزان خسارت سیل در ایران رشد 250 درصدی داشته و 70 درصد اعتبارات سالانه ستاد حوادث غیرمترقبه به این چالش اختصاص یافته است. براساس داده های اعلام شده برخلاف دوره 30 ساله گذشته در سال آبی 98-97 ایران با افزایش حدود 300 درصدی بارش ها روبرو شد و در مهم ترین رودخانه های کشور شامل کارون، دز و کرخه میزان این افزایش به مراتب بیش از میانگین سالانه کشور بود. از سوی دیگر، گزارش های منتشر شده نشان دهنده آن است که طی 50 سال گذشته 2400 مورد سیل سهمگین در کشور اتفاق افتاده که منجر به خسارت های جدی اقتصادی و جانی شده و خسارت های اقتصادی سیل طی سال های 1330 تا 1370 حدود 731 میلیارد تومان برآورد شده است. اما شاید بتوان یکی از چالش های فعلی کشور را پیش بینی های غیرکارشناسانه بارندگی ها دانست. رضا اردکانیان در این رابطه این نکته را تاکید می نماید که سیل اخیر جنوب شرقی کشور به مسوولان اعلام شد، اما اتفاقی که در این میان افتاد این بود که بارش بیش از دوبرابر پیش بینی ها صورت گرفت. اتفاقی که موجب شد تا جنوب شرق کشور با رخدادی غافلگیرانه روبه رو گردد و سیل بخشی از کشور را در برگیرد. به گفته وزیر نیرو، شرایط به وجود آمده به این معنا است که بارش سال جاری در استان سیستان و بلوچستان از اول مهر تا به امروز به ویژه در روزهای اخیر تا 45 برابر بارش های سال رسید و باید با اقتضائات چنین شرایطی زندگی کرد. به نظر می رسد که این صحبت های اردکانیان بیانگر شرایط خاص برای کشور است و هرچند که وی معتقد است که وقوع این دو پدیده حدی پشت سر هم اتفاق بسیار کم نظیری است که پیشرفته ترین تجهیزات و کشورها در علم آب و هواشناسی قادر به پیش بینی آن نیستند اما انتظار می رود که سیستم مدیریتی کشور برای این موضوع راه حل درست داشته باشد.

وی همچنین به بارش های اخیر اشاره و یادآوری کرد: در سیلاب فروردین ماه با تجربه سیل بهمن و اسفند ماقبل آن، مقداری محافظه کاری کمتری در پیش بینی ها داشتیم و سعی کردیم اعتماد بیشتری به مدل های ریاضی داشته باشیم که شرایط را کمی بحرانی تر نشان می داد. به گفته وزیر نیرو، این شرایط باید وارد بدنه مدیریتی کشور گردد، باید کاری کرد که بعد از این پذیرش، شرایط سیلاب توام با منافع باشد و خسارات به صفر یا حداقل برسد.

آخرین شرایط ذخایر آبی

اما آنالیز میانگین ارتفاع ریزش های جوی تا 26 دی ماه از رشد 8 درصدی بارش ها نسبت به سال آبی گذشته حکایت دارد. این رشد شامل میزان بارش ها نسبت به میانگین 11 ساله نیز می گردد و برای این دوره زمانی رشد 49 درصدی و نسبت به میانگین 51 ساله رشد 38 درصدی داشته است. همچنین آنالیز آمار متوسط بارش ها در 31 استان کشور نشان می دهد، رکورددار بیشترین رشد ریزش های جوی در مدت زمان مورد آنالیز نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته، استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی و یزد بوده اند. بیشترین افت بارش ها نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته نیز مربوط به استان های ایلام، خراسان شاقتصادی، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه است. از سوی دیگر آمارهای رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می دهد، ارتفاع کل ریزش های جوی از آغاز سال آبی جاری (اول مهر 98) تا بیست و ششم دی ماه، 6/ 128میلی متر بوده است و در مدت مشابه سال قبل بارش ها 9/ 118 میلی متر ثبت شده است. رشد بارش ها تا اولین ماه زمستان در حالی است که در فصل پاییز این نگرانی وجود داشت که سال آبی جاری سالی کم بارشی خواهد بود، اما با آغاز زمستان حدس ها تغییر کرد و شاهد رشد بارش ها بوده ایم.

از سوی دیگر، مطابق با آمارهای منتشر شده، از میان 6 حوضه آبریز درجه یک، سه حوضه دریاچه ارومیه، دریای خزر و خلیج فارس و دریای عمان افت بارش ها را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه نموده اند و حوضه مرزی شرق با ثبت 6/ 70میلی متر بارندگی نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (3/ 14 میلی متر) 394 درصد رشد را در کارنامه خود ثبت نموده است. در حوضه فلات مرکزی نیز ارتفاع ریزش های جوی 8/ 85 میلی متر ثبت شده که نسبت به مدت مشابه در سال آبی گذشته (1/ 59میلی متر) معادل 45 درصد رشد داشته است. در حوضه قره قوم نیز ریزش های جوی ثبت شده برابر با 5/ 82میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 11 درصدی داشته است.

شرایط بارش در استان ها

از سوی دیگر رصد تصویر آماری بارندگی ها در استان ها هم از افت بارش ها در بسیاری از نقاط کشور حکایت دارد؛ به طوری که از بین 31 استان کشور 22 استان افت ریزش های جوی را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ثبت رسانده اند و مابقی استان ها توانسته اند دوره زمانی مورد نظر را با رشد بارش سپری نمایند. داده های اعلام شده همچنین نشان دهنده آن است که نسبت به متوسط درازمدت استان هایی که افت بارش داشته اند، شامل 10 استان می گردد.

آنالیز آمار بارش ها در 31 استان کشور در دوره زمانی مورد آنالیز نشان می دهد که استان سیستان و بلوچستان نیز با ثبت 8/ 133 میلی متر بارش نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد قابل توجه بارش ها را ثبت نموده است. (سال گذشته میزان بارش ها در این استان 9/ 3میلی متر ثبت شده بود). پس از سیستان و بلوچستان، استان هرمزگان با بارش 6/ 240 میلی متر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته توانسته رشد 5/ 531 درصدی بارش را ثبت کند. استان کرمان نیز با ثبت 5/ 107 میلی متر بارش توانست رشد 4/ 242 درصدی را تجربه کند. میزان بارش این استان در مدت مشابه سال قبل 4/ 31 میلی متر ثبت شده است. بارش ثبت شده برای استان خراسان جنوبی نیز در مدت زمان مورد آنالیز 62 میلی متر ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 8/ 137 درصدی داشته است، بارش اجرا شده در این استان در مدت زمان مشابه سال قبل برابر با 07/ 26 میلی متر بوده است. در این میان استان یزد نیز با 7/ 39 میلی متر بارش در مدت زمان مورد آنالیز توانست رشد 6/ 125 درصدی بارش را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کند. بارش این استان در مدت مشابه سال قبل 6/ 17 میلی متر ثبت شده بود.

براساس داده های اعلام شده بارش اجرا شده در استان ایلام در مدت زمان مورد آنالیز برابر با 7/ 187میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 4/ 59 درصدی داشته است. حجم بارش در خراسان شاقتصادی نیز برابر با 2/ 50 میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افتی 9/ 56 درصدی را ثبت نموده است. اما میزان بارش ثبت شده برای استان لرستان نیز در دوره زمانی مورد آنالیز برابر با 243 میلی متر بوده که در مقایسه با دوره زمانی سال قبل افتی 6/ 52 درصدی داشته است. در استان چهارمحال و بختیاری نیز در مدت زمان مورد آنالیز 216 میلی متر بارندگی ثبت شده که نسبت به دوره زمانی مشابه سال قبل افتی 5/ 51 درصدی را در کارنامه خود ثبت نموده است. اما بارش اجرا شده در استان کرمانشاه نیز برابر با 9/ 172 میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افتی 9/ 50 درصدی داشته است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 33039

به "ثبت رکوردهای جدید بارشی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت رکوردهای جدید بارشی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید