جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه 29 آذرماه 99

به گزارش مهسان بلاگ، بورس صعودی شد. شاخص کل بورس تهران در 30 دقیقه ابتدایی معاملات امروز شنبه 29 آذرماه با رشد 23 هزار واحدی از محدوده خطر فاصله گرفت و به حدود یک میلیون و 430 هزار واحد رسید. تا این لحظه شاخص کل 1.64 درصد و شاخص هم وزن 1.22 درصد رشد نموده اند که نشان می دهد شرایط نماد های شاخص ساز بهتر است، اما کوچک تر ها هم با فرایند صعودی همراه هستند. در ساعات ابتدایی، نمادهای فملی، فولاد، فارس، کگل، کچاد، شستا و وغدیر بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل دارند. هرچند در انتها 30 دقیقه فشار فروش کمی افزایش پیدا نموده و احتمال توقف فرایند صعودی وجود دارد.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه 29 آذرماه 99

چراغ سبز بورس روشن شد

به گزارش خبرنگاران، در ساعات ابتدایی معاملات امروز شنبه، از مجموع 302 نماد بورسی معامله شده حدود 268 نماد در مدار صعودی قرار دارند و تنها 35 نماد قرمزرنگ هستند. همچنین در بازار فرابورس از مجموع 222 نماد معامله شده در ساعات اولیه، 164 نماد با افزایش قیمت سهام روبرو شده اند و 58 نماد فرایند نزولی دارند. موردی که نشان می دهد امروز بر خلاف روز های سخت هفته گذشته احتمالا شاهد بازاری سبزرنگ خواهیم بود.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز شنبه 29 آذرماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

آنالیز نقشه بازار نشان می دهد بورس دوباره به فرایند صعودی برگشته و دست کم در ابتدای معاملات امروز شاهد بازاری سبزرنگ هستیم. هرچند بعضی نماد ها و گروه ها در این فرایند صعودی همراهی نمی نمایند. در گروه خودرو و ساخت قطعات نماد های اصلی شرایط قابل تعریفی ندارند. خودرو و خساپا نزدیک به قیمت هفته گذشته معامله می شوند و خگستر در مدار نزولی قرار گرفته. البته دیگر نماد های این گروه عمدتا سبزرنگ هستند. گروه فلزات اساسی یک دست سبزپوش است. افزایش قیمت کامودیتی ها در بازار های جهانی حسابی به این گروه ساخته و فشار تقاضا برای تشکیل صف خرید در نماد های فلزی شده است. پالایشگاه ها همچنان با فروشنده ها دست و پنجه نرم می نمایند و گروهی قرمزرنگ را تشکیل داده اند. طوری که شپنا، شبندر، شتران و شبریز همگی در آستانه تشکیل صف فروش واقع شده است. بانک ها و موسسات اعتباری هم چندان شرایط قابل قبولی ندارند. نماد های عظیم مثل وتجارت، وبصادر و وبملت بدون تغییر نسبت به روز گذشته معامله می شوند و دیگر نماد ها عموما قرمزرنگ هستند. محصولات شیمیایی از جمله گروه های سبزرن بازار هستند که در آن اغلب نماد ها به صف خرید رسیده اند. بهترین صندوق های سرمایه گذاری ETF سهامی روز خوبی را تجربه می نمایند و بعضا بیش از پنج درصد افزایش قیمت را پشت سر گذاشته اند. حمصولات غذایی، استخراج کانه های فلزی، هولدینگ ها، دارویی ها، زراعت، حمل و نقل، نهاد های اقتصادی، سیمانی ها و لاستیک و پلاستیک از دیگر گروه های سبزرنگ بازار هستند.

تشکیل صف خرید در یک چهارم نماد ها

در ساعات اولیه امروز شاهد تشکیل صف خرید سهام در 161 نماد معادل 26 درصد بازار سرمایه هستیم. ارزش کل صف های خرید در ابتدای معاملات به حدود سه هزار میلیارد تومان می رسد. در آن سوی بازار 63 نماد دارای صف فروش هستند و 10 درصد بازار را تشکیل می دهند. ارز کل صف فروش آن ها حدود 780 میلیارد تومان است و رقم قابل توجهی به نظر نمی رسد.

زاگرس؛ عظیمترین صف خرید بازار

اگر صف خرید 707 میلیارد تومانی نماد بوعلی که به تازگی در بورس عرضه اولیه شده را در نظر نگیریم، عنوان سنگین ترین صف خرید بازار در ساعات ابتدایی معاملات امروز به نماد زاگرس تعلق می گیرد که ارزش صف خرید آن حدود 178 میلیارد تومان اتس. وکبهمن با صف خرید 140 میلیاردی در رتبه بعدی واقع شده است و کوثر با صف خرید 100 میلیاردی پشت سر آن ایستاده است. امروز نماد های کگهر، چخزر، غگیلا، اعتماد، برکت، فروس، شفن، کماسه و غبهنوش از جمله نماد های دارای صف خرید سنگین در بازار هستند.

کپارس؛ عظیمترین صف فروش بازار

نماد کپارس متعلق به شرکت کاشی پارس امروز در صدر فهرست سنگین ترین صف های فروش واقع شده است. حدود 400 سهامدار این شرکت، سه میلیون سهام خود را به ارزش 51 میلیارد تومان به فروش گذاشته و تا اینجا خریداری برای آن وجود ندارد. پدرخش با فاصله کمی در رتبه دوم ایستاده و ارزش صف فروش آن حدود 50 میلیارد تومان است. کاما، وسخراج، انرژی 1، یاقوت و پارسیان از جمله دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین در بازار هستند.

رشد 31 هزار واحدی شاخص کل در روز سبزرنگ بورس

شاخص کل بورس تهران در خاتمه معاملات امروز شنبه 29 آذرماه با رشد 31 هزار و 527 واحدی به رقم یک میلیون و 444 هزار و 888 واحد رسید. در این روز شاخص کل 2.23 درصد و شاخص هم وزن 2.03 درصد رشد کردند که نشان می دهد چه نماد های عظیم و چه نماد های کوچک شرایط مشابه و صعودی داشتند. امروز نماد های فملی، فولاد، فارس، شستا، کچاد، کگل و وغدیر بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل گذاشتند.

نقشه بازار در خاتمه معاملات روز شنبه 29 آذرماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

آنالیز نقشه بازار نشان می دهد می دهد به جز گروه های پرمعامله، امروز اغلب گروه ها سبزرنگ بودند و فرایند صعودی داشتند. در گروه خودرو و ساخت قطعات، نماد های خودرو و خساپا با همان قیمت هفته گذشته به کار خود خاتمه دادند. نماد های متوسط مثل خگستر، خزامیا، خپاری و خمحرکه نزولی بودند. با این وجود نماد های کوچک از جمله خبهمن، ختوقا و ... در این گروه به رنگ سبز درآمدند. در گروه بانک ها و موسسات اعتباری، وتجارت، وبصادر و وبملت نوسان چندانی نداشتند و با رنگ تیره به تابلو آمدند. دی با صف خرید و وپارس با کاهش قیمت سه درصدی به کار خود خاتمه دادند. گروه فرآورده های نفتی از معدود گروه های قرمز در بازار امروز بود. شبندر، شتران و شبریز با کاهش نسبی قیمت سهام روبرو شدند، اما شپنا کاهش قابل توجهی را پشت سر گذاشت. نماد های کوچک این گروه از جمله ونفت، شبهرن و شسپا شرایط مناسبی داشتند. امروز روز خوبی برای مشتریان صندوق های سرمایه گذاری ETF بود. اغلب صندوق های سهامی از جمله آگاس، سرو، ارزش و کاردان بیش از پنج درصد رشد کردند. ETF های دولتی هم امروز با کمترین نوسان نسبت به روز کاری قبل معامله شدند. فلزات اساسی تا خاتمه معاملات دوباره به صف خرید رسیدند و تا پنج درصد افزایش قیمت را تجربه کردند. محصولات شیمیایی هم شرایطی مشابه داشتند و اغلب آن ها با صف خرید به کار خود خاتمه دادند. سرمایه گذاری ها به جز ونیکی، استخراج کانه های فلزی، غذایی ها به جز تبرک، غنوش و غویتا، هولدینگ ها از جمله شستا، بیمه ها، زراعت به جز تلیسه و زقیام، دارویی ها، عرضه برق و گاز، رایانه، لیزینگی ها، نهاد های اقتصادی و لاستیک و پلاستیک از جمله گروه های سبز بازار امروز بودند.

ارزش معاملات به 17 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد

هرچند امروز بازار صعودی را شاهد بودیم، اما ارزش معاملات شرایط قابل تعریفی نداشت. معامله گران بورس امروز حدود 11 میلیارد و 660 میلیون سهام، حق تقدم و اوراق اقتصادی را در قالب یک میلیون و 482 هزار معامله به ارزش 12 هزار و 132 میلیارد تومان دادوستد کردند. با در نظر دریافت معاملات پنج هزار و 219 میلیارد تومانی فرابورس، ارزش کل معاملات بازار سرمایه به رقمی حدود 17 هزار و 351 میلیارد تومان می رسد که رقم کمی نسبت به روز های گذشته به حساب می آید.

هزار میلیارد تومان به بورس برگشت

آنالیز تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی سهام در بازار امروز نشان می دهد سرمایه گذاران حقیقی حدود هزار و 43 میلیارد تومان سهام از شرکت های حقوقی خریده اند و شاهد ورود این مقدار پول به بازار بودیم. عمده این تغییر مالکیت در 30 دقیقه دوم بازار یعنی از ساعت 9 و 30 دقیقه تا 10 صبح صورت گرفته است. امروز حقوقی ها در نماد های فولاد، فملی، کاما، شفن، خبهمن، ثاخت، ومعاد، برکت، زمگسا و کاوه بیشترین فروش را داشتند و در طرف مقابل از نماد های شبندر، وپارس، دی، وسپهر، سمگا، وتجارت، وگستر، وآیند، وپاسار و نوری حمایت کردند.

پیش بینی بورس فردا یکشنبه 30 آذرماه

مهدی رضایتی، کارشناس بازار سرمایه درباره فرایند بورس فردا می گوید به نظر می رسد فردا نیز بازار مثبتی را شاهد خواهیم بود و با توجه به متغیر های تاثیرگذار بر بازار سهام باید شاهد رشد شاخص کل باشیم. این کارشناس در رابطه با ریزش بورس در هفته گذشته معتقد است بازار سهام دلیلی برای ریزش هفته قبل نداشت و متغیر ها به نفع بازار سهام بود و قیمت های جهانی نیز رشد زیادی داشت. اما احتمالا این هفته فرایند منفی بازار تکرار نمی گردد و بازار این هفته مثبت است.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: فرارو
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 71718

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه 29 آذرماه 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه 29 آذرماه 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید