حزب سبز آلمان: برلین باید از هر فرصتی برای نجات برجام استفاده کند

به گزارش مهسان بلاگ، سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی حزب سبز آلمان در واکنش به اقدامات مرحله ای ایران در راه کاهش تعهدات برجامی خود، از برلین خواست که تا آخرین لحظه از هر فرصتی برای نجات برجام استفاده کند.

حزب سبز آلمان: برلین باید از هر فرصتی برای نجات برجام استفاده کند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، امید نوری پور از سیاستمداران بلند پایه حزب سبز آلمان در واکنش به اقدامات چند مرحله ای و گام به گام ایران در راه کاهش تعهدات برجامی خود در گفتگویی با دویچه وله آلمان شرح داد، توافق هسته ای در پی سیاست های کارشکنانه ایالات متحده معنی خود را از دست می دهد؛ با وجود این اشتباه است اگر ایران از این توافق که مهمترین مانع در راه هسته ای شدن خاورمیانه است، قدم به قدم خارج شود .

وی همچنین گفت که دولت آلمان باید از هر فرصتی برای نجات توافق هسته ای آن هم تا آخرین لحظه استفاده کند.

در مقابل یورگن هارت، مسئول سیاست خارجی فراکسیون سوسیال مسیحی در مجلس آلمان موضعی دیگر اتخاذ کرده و مسئله وضع تحریم هایی اقتصادی علیه جمهوری اسلامی را مطرح ساخته است .

وی در مصاحبه ای با دویچه وله گفته است: ما باید در گفت وگوهایی با مقامات ایران به وضوح روشن کنیم که این نقض توافق را نمی پذیریم. در غیر این صورت باید شریکان اروپایی ما گام هایی بردارند که برای ایران پیامد دارد. محدود کردن روابط اقتصادی از جمله اقداماتی است که باید در باره آن تأمل کرد .

هارت همچنین گفت که توافق هسته ای روز به روز از هدف اصلی خود یعنی جلوگیری از تولید سلاح هسته ای دورتر می شود، از این مسئله نمی توان بی اعتنا گذشت.

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان هم روز دوشنبه در واکنش به این اقدام ایران گفت: از نظر ما قابل قبول نیست که ایران به توافق هسته ای پایبند نباشد. راه اندازی سانتریفیوژهای پیشرفته کل توافق هسته ای را به خطر می اندازد .

طرف های اروپایی برجام از جمله آلمان در حالی طی ماههای اخیر ایران را به دلیل کاهش تعهداتش ذیل برجام سرزنش کرده و پس از هر گام ایران در کاهش تعهداتش خواستار پرهیز از برداشتن گام های بعدی شده اند که پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های یکجانبه این کشور علیه ایران، تنها به دادن وعده و وعید اکتفا کرده و گام محسوسی در راستای تأمین منافع مآغاز ایران ذیل برجام برنداشته اند .

یران که پیش از این در پاسخ به بدعهدی طرف های اروپایی برجام در عمل به تعهداتشان طی سه مرحله اقدام به کاهش تعهدات هسته ای خود کرده، روز سه شنبه 14 آبان رسماً از آغاز گازدهی به سانتریفیوژها در تأسیسات هسته ای فردو خبر داد .

جمهوری اسلامی در اردیبهشت ماه امسال در نخستین مرحله از کاهش تعهدات هسته ای گفت که فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین ایران متوقف می شود. دو ماه بعد گام دوم برداشته شد و جمهوری اسلامی گفت از میزان تعیین شده 3.67 درصدی غنی سازی اورانیوم در برجام عبور خواهد کرد .

در گام سوم کاهش تعهدات برجامی که از اواسط شهریور ماه آغاز شد، ایران محدودیت های منظورشده در برجام را کنار گذاشت و تحقیق و توسعه در زمینه انواع سانتریفیوژها و سانتریفیوژهای جدید را آغاز کرد .

جمهوری اسلامی به اعضای باقی مانده در برجام، به ویژه کشورهای اروپایی، تا روز (سه شنبه 14 آبان) فرصت داده بود تا تعهدات بانکی و نفتی خود را در قبال تهران انجام دهند و برای تسهیل مبادلات بانکی و فروش نفت ایران گام های عملی بردارند .

مقام های ایران تهدید کرده بودند که در غیر این صورت، جمهوری اسلامی گام چهارم خود در کاهش تعهدات هسته ای اش را روز 15 آبان ماه برمی دارند. این گام نیز تحت نظارت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز شده است .

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 دی 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 25539

به "حزب سبز آلمان: برلین باید از هر فرصتی برای نجات برجام استفاده کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حزب سبز آلمان: برلین باید از هر فرصتی برای نجات برجام استفاده کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید