خبرنگاران اصلاح قانون کتابخانه های عمومی نیازمند حمایت نمایندگان مجلس

به گزارش مهسان بلاگ، کرمانشاه-خبرنگاران- کتابخانه ها که مکانی مناسبی برای سرمایه گذاری فرهنگی و اجتماعی یاد است برای اینکه توسعه و ارتقا یابند به حمایت نمایندگان مردمی احتیاج دارد که از مجمع نمایندگان استان کرمانشاه انتظار می رود حامی اصلاح قانون این نهاد باشند و در راستای برطرف مسائل فرهنگی استان گام بردارند.

خبرنگاران اصلاح قانون کتابخانه های عمومی نیازمند حمایت نمایندگان مجلس

نقش کتابخانه ها به عنوان یک نهاد مهم در رشد فرهنگی و اجتماعی و ارتقا سطح آگاهی جامعه بی بدیل است و تجهیز و توسعه فضای مطالعه و کتابخوانی یکی از نشانه های توسعه جوامع محسوب می گردد.

در این روزها که جذابیت های فضای مجازی برای بچه ها و نوجوانان و جوانان خودنمایی می نماید می توان با طرح ایده های نو و خلاق در راستای توسعه و تحول فضای کتاب و کتابخونی سهیم شد.

وجود بعضی مسائل و خلاءهای قانونی و حقوقی در نهاد کتابخانه ها موجب شده که دسترسی به اهداف فرهنگی که در سایه کتابخوانی به وقوع می پیوندد به تاخیر بیفتد از همین رو می توان آن را با ارایه طرحی جامع در مجلس حل و فصل کرد.

بنابرعقیده دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور از جمله این ایرادات و نقص ها در قانون نهاد کتابخانه های عمومی کشور، می توان به بند اول این قانون اشاره نمود که در آن گفته شده تاسیس، ساخت و تجهیز کتابخانه ها برعهده نهاد کتابخانه ها است این در حالی است که دولت و مجلس تا به امروز هیچ بودجه ای برای ساخت کتابخانه در اختیار این نهاد قرار نداده است.

علیرضا مختارپور اضافه نمود، ساخت یک کتابخانه در یک شهر به تصمیم استاندار و شورای برنامه ریزی استان بستگی دارد و نهاد کتابخانه های عمومی هیچ بودجه ای برای ساخت کتابخانه ندارد و در قانون آمده است که نهاد کتابخانه های عمومی، 2 منبع اصلی درآمدی شامل یاری دولت و نیم درصد درآمد شهرداری ها را دارد ولی دولت عنوان می نماید که براساس برنامه به شما اعتبار نمی دهیم و اگر پول باشد یاری می کنیم.

درنظرگرفتن منابع پایدار برای این نهاد در بودجه سال 1400 و عملی کردن نمایندگان مجلس به وعده خود در راستای پیگیری افزایش بودجه از مهم ترین خواسته های متولیان فرهنگی با اصلاح قانون این نهاد است.

نمایندگان مردم استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی می توانند علاوه بر دفاع از اصلاح قوانین نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مسائل کتابخانه های استان که نبود اعتبار برای راه اندازی پروژه کتابخانه مرکزی از آن جمله است را در صحن علنی مجلس مطرح نمایند و کوشش برای رفع چنین مسائلی را به یکی از اولویت های فرهنگی خود تبدیل نمایند.

بارها نبود کتابخانه مرکزی به عنوان یکی از مهم ترین مسائل فرهنگی استان کرمانشاه بیان شده، کتابخانه ای که ساخت آن از سال 86 شروع شد ولی پس از گذشت این همه سال به دلیل نبود اعتبار خبری از راه اندازی آن نشده و اکنون کرمانشاه با یک میلیون نفر جمعیت فاقد کتابخانه مرکزی در شان و صندلی مردم فرهنگی مرکز استان است.

مساعدت هایی که در این زمینه از سوی مجمع نمایندگان استان برای پیگیری های مسائل نهاد کتابخانه های عمومی استان داده شد روزنه امید داشتن فردایی بهتر برای این نهاد مهم فرهنگی را ایجاد نموده است.

کتابخانه مرکزی کرمانشاه بدون اعتبار

از همین رو مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگاران، گفت: به دلیل وجود شرایط ویروس کرونا به صورت غیرحضوری در گفت وگویی تلفنی با ابراهیم عزیزی و آرش لهونی نماینده های مردم شهرستان کرمانشاه و پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی، ضمن آنالیز مسایل پیش روی کتابخانه های عمومی در مورد مسائل قوانین نهاد کتابخانه های عمومی کشور بحث شد.

معصومه حسنی خونسار، به بیان مسائل قوانین نهاد کتابخانه های عمومی پرداخت و اضافه نمود: در استان کرمانشاه 106 باب کتابخانه عمومی وجود دارد و 71 هزار نفر از جمعیت استان عضو کتابخانه های عمومی هستند.

وی از نبود اعتبار پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه به عنوان یکی از مسائل مهم فرهنگی استان یادآور و حمایت مجمع نمایندگان استان در مجلس را در این مورد خواهان شد.

حسنی خونسار، همچنین اظهار داشت: از مجمع نمایندگان استان انتظار داریم در مورد دفاع از اصلاح قانون نهاد کتابخانه های عمومی کشور در مجلس شورای اسلامی و رفع مسائل کتابخانه های عمومی استان با تمام توان حمایت نمایند.

رایزنی نمایندگان برای رفع موانع فرهنگی

در ادامه این گفت و گو نماینده مردم شهرستان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، گفت: در مورد حمایت از افزایش بودجه نهاد کتابخانه های عمومی کشور در مجلس شورای اسلامی و مطرح کردن این موضوع با سایر نماینده ها و رفع موانع توسعه کتاب و کتابخوانی گفت و گو می کنیم و این موضوع را در اولویت کاری قرار می دهیم.

ابراهیم عزیزی اعلام کرد: کتاب و کتابخوانی از مسایل زیربنایی توسعه فرهنگی است و ما نمایندگان مجلس وظیفه داریم اولین قدم را برای این امر مهم برداریم.

وی گفت: کتابخوانی مهم ترین شاخصه توسعه فرهنگی است و برای رفع کردن مسائل این حوزه در مجلس شورای اسلامی از هیچ کوششی دریغ نمی کنیم.

عزیزی یادآور شد، کتابخانه مرکزی کرمانشاه، شناسنامه فرهنگی استان است، در مورد رفع مسائل تکمیل این پروژه با مسوولین امر گفت وگو می کنم و امیدوارم به نتیجه مطلوب تکمیل این پروژه برسیم.

خلاء های قانونی قوانین نهاد کتابخانه ها باید اصلاح گردد

در ادامه نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه با توجه به مسایل و مسائل موجود ما نیازمند توسعه فرهنگی هستیم و زیربنای این توسعه فرهنگی از کتاب و کتابخوانی شروع می گردد لذا یکی از وظایف نماینده ها حمایت از این مقوله است.

آرش لهونی، در مورد خلاء قانونی در قوانین نهاد کتابخانه های عمومی کشور اعلام کرد: در قوانین تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور خلاءهایی وجود داشته است که باید با حمایت نماینده های مجلس این مسائل از بین برود و قوانینی که پشتوانه این نهاد فرهنگی باشد جایگزین گردد تا نهاد کتابخانه های عمومی کشور بتواند در توسعه فرهنگی و ترویج کتاب و کتابخوانی در کشور برای جامعه خدمات ارایه دهد.

گزارش از رهره کریم زاده

منبع: ایرنا
انتشار: 4 آذر 1399 بروزرسانی: 4 آذر 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 65508

به "خبرنگاران اصلاح قانون کتابخانه های عمومی نیازمند حمایت نمایندگان مجلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اصلاح قانون کتابخانه های عمومی نیازمند حمایت نمایندگان مجلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید