خبرنگاران امنیت زیستی مردم جهان در تعامل با یکدیگر نهفته است

به گزارش مهسان بلاگ، تهران- خبرنگاران- عضوهیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: امنیت زیستی و راز بقای همه کشورهای جهان در تعامل و هماهنگی مردم و مسوولان جوامع مختلف با یکدیگر نهفته است و شیوع ویروس کرونا این موضوع را اثبات کرد.

خبرنگاران امنیت زیستی مردم جهان در تعامل با یکدیگر نهفته است

مراد کاویانی راد امروز سه شنبه در وبیناری که خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، درباره پیامدهای دنیای و ملی کرونا بر امنیت زیستی افزود: امنیت با مقوله ای به نام بقا در ارتباط است و این بقا به ارتباط و تعامل بین همه کشورهای دنیا بستگی دارد. در حالی که پیش از این تصور می شد امنیت با بهره بردن از سلاح جنگی تامین می شود. ولی از اوایل دهه 90 به مقوله امنیت زیستی در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی اهمیت داده شد.

وی گفت: امنیت زیستی زیر مجموعه امنیت زیست محیطی است که همه مجموعه کره زمین و از بزرگترین تا ریزترین و حتی آبزیان را در بر می گیرد.

استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه در سه دهه اخیر بیماری ها، سموم و آفت های کشاورزی سبب شده امنیت زیستی به خطر بیفتد، افزود: جنگل زدایی، بیابان زایی، اسیدی شدن آب و خاک، آلودگی هوا، بیماری ها، دفع زباله ها، کاهش تنوع زیستی، آب شدن یخ های قطبی، از بین رفتن گونه های مختلف گیاهی و جانوری و ذخیره سازی آب، از جمله عواملی است که سبب به خطر افتادن بقای زیستی مردم دنیا شده است.

وی درباره اینکه چه عواملی سبب به خطر انداختن امنیت زیستی می شود، شرح داد: عوامل بیماری زا و ویروس ها باعث از بین رفتن جنگل ها، تولیدات کشاورزی، نابودی امنیت غذایی می شود که به صورت عمدی با استفاده از سلاح های بیوتروریسم یا غیرعمدی رخ می دهد. البته تخریب محیط زیست شدت یافته و علاوه بر آن بیماری های جدید و مشترک بین انسان ها و حیوان ها نیز بوجود آمده است.

کاویانی راد ادامه داد: در سه دهه اخیر 75 درصد بیماری های مشترک بین انسان و حیوان ماهیت تعامل انسان با حیوان دارد. مانند آنفلوانزای مرغی، تب نیل غربی، تب کنگو کریمه، سارس، ابولا، مرس و کرونا از جمله ویروس هایی هستند که در تعامل انسان با حیوان ظهور یافتند.

وی با بیان اینکه دولت ها متوجه شدند که رویکرد ملی گرایانه جوابگوی نیازهای بهداشتی و مشاخصه با کرونا نیست، شرح داد: در ایران همکاری ستاد ملی کرونا با دولت و وزارت بهداشت سبب شد موج اول کرونا را شکست دهیم. این در حالی است همه همسایه های شرقی و غربی ایران نتوانستند مانند ما در مشاخصه با کرونا پیروز عمل کنند. البته این را هم در نظر بگیرید اگر همسایه های ایران امنیت نداشته باشند، ما نیز از امنیت لازم برخوردار نخواهیم بود و ممکن است مرزهای ما با این کشورها، درگیر بیماری شوند.

استاد دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اینکه آمریکا نمونه شاخص کشوری است که متوجه شد بدون همکاری با سایر کشورها نمی تواند به امنیت زیستی برسد، یادآور شد: امنیت دنیای از طریق تعامل کشورها با یکدیگر برقرار می شود. ولی شعار رییس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه اول آمریکا بعد سایر کشورها کارساز نشد و در مشاخصه با کرونا به شکست این کشور انجامید.

کاویانی راد افزود: بار روانی کرونا بسیار بالا است و بیشتر کشورها به دلیل نداشتن زیر ساخت های لازم از این بیماری صدمه می بیند. بر همین اساس لازم است همه کشورها در تعامل با یکدیگر برای این بیماری و سایر بیماری هایی که ممکن است در آینده رخ دهد، با یکدیگر همکاری کنند.

وی درباره شرایط امنیت اقتصادی و اجتماعی ایران در صورت ادامه بیماری کرونا، گفت: پیش از کرونا به دلیل تحریم و ضعف اقتصادی با مشکلاتی روبرو بودیم و با توجه با ادامه دار بودن این فرایند ممکن است پیامدهای اجتماعی و بیکاری بر کشور غالب شود.

استاد جغرافیای دانشگاه خوارزمی افزود: بخش عمده ای از محصولات کشاورزی تولید داخل است و در امنیت زیستی این احتمال وجود دارد که نیروهای متخاصم بخواهند با وارد کردن آفات یا سلاح بیوتروریسم این امنیت غذایی را نابود کنند.

وی در خصوص اینکه آیا بعد از کرونا احتمال افزایش همکاری های بین المللی وجود دارد؟ گفت: هر وقت تهدید مشترک باشد زمینه همگرایی کشورهای مختلف به وجود می آید و کرونا باعث افزایش تعاملات بین منطقه ای و سایر کشورها شده است. به عنوان مثال حل مشکل ریزگردهایی که از عراق می آید نیازمند تعامل سه کشور ترکیه، ایران و عراق است.

استاد دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اینکه مشکل زیست محیطی و تخریب محیط زیست پس از کرونا هم ادامه خواهد داشت، گفت: در آینده دنیا شاهد بیماری های نوپدید خواهد بود که این امر تخریب زیست محیطی و کم شدن امنیت زیستی را به همراه می آورد؛ زیرا بیماری های نوپدید در حال شکل گیری و افزایش است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 52335

به "خبرنگاران امنیت زیستی مردم جهان در تعامل با یکدیگر نهفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران امنیت زیستی مردم جهان در تعامل با یکدیگر نهفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید