خبرنگاران خط ریلی ماکو، شاه راهی برای صادرات آسیا به اروپا

به گزارش مهسان بلاگ، ارومیه- خبرنگاران- آذربایجان غربی دارای بیش از 900 کیلومتر مرز مشترک با سه کشور است که از این بین، ترکیه به دلیل ایفای نقش گذرگاهی به اروپا اهمیت خاصی در تبادلات مالی برای جمهوری اسلامی دارد و خط ریلی منطقه آزاد ماکو، در این راستا بهترین فرصت را در اختیار ایران قرار می دهد که صادرات به اروپا را در بستری امن فراهم کند.

خبرنگاران خط ریلی ماکو، شاه راهی برای صادرات آسیا به اروپا

با ما سفر کنید و با تور ارزان اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران، احیای شاهراه ارتباطی چین - اروپا موضوعی است که اخیرا به کانون توجه کشورها برای افزایش مبادلات تجاری نهاده شده است؛ شاهراهی که ایران برای اجرای آن نقش کلیدی دارد.

با توجه به اینکه شبکه گسترده ریلی در تمام کشورهای دنیا یکی از ارزان ترین و ایمن ترین روش های جابه جایی مسافر و کالا محسوب می شود به همین دلیل بهره مندی از یک خط ترانزیت ریلی بین ایران و ترکیه به عنوان دو قطب مهم در بحث تجارت منطقه ای و دنیای، می تواند اقتصاد آسیا و اروپا را به یکدیگر وصل نموده و منجر به شکوفایی منطقه شود.

افزون بر این موارد، ایران و ترکیه ظرفیت صنعتی، تجاری و مالی زیادی دارند که تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده که باید کوشش کرد تا ظرفیت های بالقوه میان دو کشور به بالفعل تبدیل شود.

در این بین اجرای طرح راه آهن بین 2 کشور می تواند سبب گسترش فعالیت و اثرگذاری حمل و نقل ریلی شود و در سرعت بخشیدن به فرایند همکاری ها نیز موثر باشد.

قطار عبوری از جهت ریلی تبریز به کارس ترکیه می تواند روزانه به طور متوسط 700 کیلومتر را طی کند که از سرعت کامیون و حمل و نقل جاده ای بیشتر است و بدین طریق چین و بندر شانگ های به وسیله ایران در سریع ترین و کمترین هزینه به اروپا متصل خواهد شد.

مطالعه جهت ریلی تبریز - کارس ترکیه در مراحل پایانی

معاون لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو در آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: مطالعات طراحی جهت اتصال ریلی تبریز به کارس ترکیه از این منطقه در مراحل پایانی نهاده شده است که با اتمام آن، عملیات عمرانی برای توسعه تجارت مرزی با استفاده از جهت ریلی اجرایی خواهد شد.

مهدی صفری مقدم با اشاره به تفاهم منعقد شده بین ایران و ترکیه در مورد اتصال ریلی تبریز - کارس گفت: با مطالعاتی که کشور ترکیه در مورد طراحی جهت انجام داده، 2 نقطه اتصال را پیشنهاد داده اند که شامل چشمه ثریا و نقطه اتصال سه کشور ایران، ترکیه و نخجوان است.

وی با بیان اینکه بعد از انجام مطالعات چندین راه ریلی از تبریز به چشمه ثریا، این 2 جهت مورد تایید نهاده شد، اضافه نمود: بر اساس این مطالعات نخستین کریدور، تبریز- مرند- مرگنلر - یولاگلدی و چشمه ثریا بوده و دومین کریدور تبریز- صوفیان - رازی (قبل از ایستگاه سلماس) - مراکان - مرگنلر- چشمه ثریا در نظر گرفته شده است.

وی بیان نمود: تا شهریور سال جاری فقط یکی از این جهتها مورد تصویب وزارت راه و شهرسازی قرار خواهد گرفت.

هزینه 30 هزار میلیاردی خط ریلی ترانزیت به اروپا

وی ادامه داد: این خط ریلی به طول 200 کیلومتر و به صورت برقی در 2 خط با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت برای محور ترانزیت چین و اروپا طراحی می شود و برای اجرای آن 30 هزار میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است.

معاون لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو از بازدید تیم متشکل از اداره کل راه آهن، دفترفنی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی شرکت راه آهن، مشاور و مجموعه معاونت لجسنیک حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو از جزئیات این 2 کریدور تعیین شده خبرداد و اضافه نمود: این جهت ریلی از دهکده لجستیک واقع در محدوده فرودگاه ماکو عبور می نماید که نقش مهمی در توسعه مالی و لجستیکی منطقه آزاد این شهرستان ایفا خواهد نمود.

تحول مالی با خط ریلی ماکو به ترکیه

نماینده مردم ماکو، شوط، پلدشت و چالدران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با بیان اینکه منطقه آزاد ماکو دروازه آسیا به اروپا محسوب می شود، گفت: ایجاد خط ریلی به ترکیه در این منطقه می تواند یک پتانسیل ویژه مالی برای کل کشور باشد.

محمد علیپور با تاکید بر ضرورت ارتباط 2 طرفه با طرف ترک در احداث این خط ریلی، گفت: ترکیه باید اعلام کند که در کدام جهتهای کشور خود با ما در احداث این خط ریلی همراه خواهد بود.

وی با تاکید بر صعب العبور بودن بخش هایی از احداث این خط ریلی در منطقه، بیان نمود: اهمیت این خط ریلی به اندازه ای است که به تمامی مسائل آن ارزش دارد.

نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی اضافه نمود: هزینه های ترانزیت با استفاده از خط ریلی در مقایسه با ترانزیت جاده ای و هوایی بسیار پایین است که نقطه عطفی در این راستا محسوب می شود.

مجلس در اجرای طرح های مالی در کنار دولت است

وی با اعلام اینکه از تمامی طرح های مالی دولت که منجر به جهش فراوری و شکوفایی مالی می شود، حمایت می کنیم گفت: یقین داریم که تاثیر مثبت مالی این خط ریلی در سطح ملی نمود پیدا می نماید.

علیپور شروع مراحل اجرایی این طرح را منوط به تصویب شورای امنیت ملی دانست و اضافه نمود: تمامی طرح های مناطق صفر مرزی باید به تصویب شورای امنیت ملی برسد.

رقبای مالی نمی توانند ایران را نادیده بگیرند

وی ایران را شاه راه مالی دنیا عنوان نمود و گفت: امروز جهت ترانزیتی به اندازه ای اهمیت دارد که کشورهای مختلف بر سر همین موضوع دچار یک رقابت تنگاتنگ شده اند.

نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران در گذرگاهی از آسیا به اروپا واقع شده که رقبای مالی یا باید هزینه های بالایی پرداخت نموده و ترانزیت خود را با دور زدن ایران از دیگر کشورها انجام دهند و یا با احترام به صندلی ایران نگاهی توام با تعامل و دوستی در روابط مالی داشته باشند.

وی با اشاره به شرایط نامناسب مالی حاکم بر کشور و کمبود اعتبارات طرح ها دولتی، بیان نمود: اهمیت این خط ریلی به اندازه ای است که به طور یقین بخش خصوصی باید وارد میدان شود.

علیپور تحریم را گذرگاهی موقت دانست و اضافه نمود: قوای سه گانه تمامی کوشش خود را برای همکاری و عمل به وظایف قانونی در راستای توسعه مالی کشور به کار می گیرد.

خط ریلی ماکو به ترکیه احیاگر ژئواکنمی بخش غیر عربی خاورمیانه

کارشناس ارشد روابط بین الملل با تاکید بر اینکه نقش روابط مالی با کشورهای همسایه در شرایط تحریم کلیدی است، گفت: خط آهن تبریز - کارکس احیای ژئواکنومی در بخش غیر عربی خاورمیانه محسوب می شود.

محمد برهانی اضافه نمود: کشورهایی که در یک جغرافیایی خاص قرار دارند با ایجاد سطوحی از تعاملات وگسترش و تعمیم آن با سایر همسایگان و گسترش این تعاملات و روابط توانسته اند اقتصادهای عظیم و موفقی را ایجاد نمایند.

وی با بیان اینکه خاورمیانه به عنوان یک منطقه و بوم ژئوپلتیکی از دیرباز در سطح دنیای مطرح بوده است گفت: باید توجه کرد که شاخصه های فرهنگی این منطقه باعث شده تا خاورمیانه بیش از آنکه به عنوان یک ژئوپلتیک مطرح شود بیشتر به عنوان یک ژئوکالچر در عرصه مطالعات بین المللی و منطقه ای مورد آنالیز واقع شود.

کارشناس ارشد روابط بین الملل با تاکید بر اینکه مشترکاتی همچون فرهنگ، زبان و دین می تواند سبب همگرایی و پیشبرد اهداف مشترک مالی شود، بیان نمود: با گذشت زمان و احتیاج به ایجاد این ارتباطات در دنیای مدرن امروز آرام آرام خاورمیانه نیز به سمت همگرایی سوق پیدا می نماید.

وی ایجاد زیرساخت های لازم برای تجارت خارجی را الزامات توسعه مالی در دنیای کنونی عنوان نمود و ادامه داد: یکی از مهمترین زیرساخت ها در بحث تجارت و به خصوص تجارت بین المللی، مساله حمل و نقل به شمار می آید و باید اذعان کرد که وجود بستر مناسب حمل و نقل تسهیل گر روابط مالی و تجاری میان کشورهای همسایه خواهد بود.

برهانی با اشاره به طرح مطالعاتی احداث خط آهن تبریز- کارس گفت: ایجاد این خط ریلی بستری بسیار مناسب برای فعالیت های تجاری ایجاد نموده و به نقش غیرقابل انکار ایران در ترانزیت کالا وجه خاص می بخشد.

وی با بیان اینکه این خط ریلی باعث احیای روابط بین کشورهای غیرعربی خاورمیانه می شود، اضافه نمود: این خط ترانزیت همزمان می تواند ورود ایران به بازارهای اروپایی را به خصوص در شرایط تحریم هموار سازد و بخشی از اقتصاد را از بن بست توسعه خارج کند.

کارشناس ارشد روابط بین الملل با اشاره به تجارت غیر نفتی ایران با ترکیه، گفت: تسهیل این روابط می تواند در شرایط تحریم یکی از بهترین راه کارها برای ورود ارز به کشور باشد.

شبکه گسترده ریلی در تمام کشورهای دنیا یکی از ارزان ترین و ایمن ترین روش های جابه جایی مسافر و کالا محسوب می شود.

ایجاد یک خط ترانزیت ریلی بین دو کشور ایران و ترکیه نیز به عنوان دو قطب مهم در بحث تجارت منطقه ای و دنیای، می تواند اقتصاد آسیا و اروپا را شکوفا کند.

منطقه آزاد ماکو عظیمترین منطقه آزاد کشور در شمال استان آذربایجان غربی واقع شده است.

ایران سه مرز رسمی با ترکیه دارد که همه آنها شامل بازرگان ماکو، سرو ارومیه و رازی خوی در آذربایجان غربی نهاده شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 27 شهریور 1399 بروزرسانی: 27 شهریور 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 56383

به "خبرنگاران خط ریلی ماکو، شاه راهی برای صادرات آسیا به اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خط ریلی ماکو، شاه راهی برای صادرات آسیا به اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید