خبرنگاران نیشکر دوباره به دادگاه رفت

به گزارش مهسان بلاگ، اهواز - خبرنگاران - مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خواستار توقف برداشت سیاه از مزارع نیشکر دهخدا به دلیل همجواری با مناطق مسکونی شد و گفت: پرونده شرکت نیشکر دهخدا به دلیل تخلف و سوزاندن مزارع در زمان وارونگی هوا در روزهای اخیر، دوباره به مراجع قضایی ارجاع شده است.

خبرنگاران نیشکر دوباره به دادگاه رفت

به گزارش خبرنگاران محمدجواد اشرفی چهارشنبه در نخستین کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای خوزستان در سالجاری در سالن جلسات اداره کل مدیریت بحران خوزستان، گفت: از ابتدای آبان ماه تا به امروز با فرایند افزایش آلودگی هوا روبرو بودیم و شاخص آلودگی هوا به ویژه در اهواز بین 150 تا 172 (شرایط ناسالم) قرار داشته است.

وی با اشاره به آلودگی هوا در برخی شهرهای استان به دلیل فعالیت های کشاورزی، صنعتی و خدماتی، عمده آلایندگی را فعالیت های کشاورزی و آتش زدن مزارع نیشکر توسط شرکت های هفت گانه توسعه نیشکر در اطراف اهواز اعلام کرد و افزود: خودسوزی عمدی و غیرعمدی سایت پسماند شهرداری اهواز، فعالیت های نفتی و کیفیت پایین بنزین عوامل دیگر در افزایش آلودگی هوا در روزهای اخیر بوده که آلایندگی برخی مستمر و برخی دوره ای است.

اشرفی سوزاندن مزارع نیشکر دهخدا را دارای بیشترین تاثیرگذاری بر آلودگی هوا اعلام کرد و گفت: درخواست مستقیم ما این است شرکت نیشکر دهخدا از میان شرکت های هفت گانه توسعه نیشکر با توجه به نزدیکی به مراکز مسکونی و شهر اهواز به طور کامل و در همه شرایط ، برداشت سیاه از مزارع خود را متوقف کند.

وی با اشاره به مکاتبات اجرا شده با شرکت نیشکر دهخدا برای جلوگیری از برداشت سیاه در زمان وارونگی هوا، افزود: پفراینده این شرکت دهخدا به مراجع قضایی ارجاع شده و دادستان شهرستان باوی امروز دستور توقف سوزاندن مزارع را در حدی که اعلام می کنیم صادر کرده است.

اشرفی ادامه داد: آتش سوزی مزارع (کشاورزان و شرکت نیشکر) پدیده ای است که در سه سال گذشته تشدید شده به ویژه افزایش کشت شلتوک به این مساله دامن زده، این در حالیست که با وجود مکاتبات فراوان با جهاد کشاورزی، هیچگونه اقدام یا موارد تنبیهی برای جلوگیری از سوزاندن مزارع مشاهده نشده و این موارد افزایش یافته است.

70 درصد برداشت سیاه

دبیر کارگروه مقابله با آلودگی هوای خوزستان، سطح زیر کشت نیشکر در استان را 112 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 30 درصد از مزارع به صورت برداشت سبز و مابقی به صورت برداشت سیاه (سوزاندن مزارع) انجام می شود که مسائل عدیده ای برای سلامت مردم ایجاد می کند.

وی ادامه داد: شرکت نیشکر دهخدا که در شمال اهواز واقع شده است، بیش از دیگر واحدها به مراکز مسکونی نزدیک است و شمال اهواز (کوی ملت و زیتون کارمندی) و بخش هایی از شهرستان باوی و شیبان تحت تاثیر آلودگی ناشی از سوزاندن مزارع دهخدا قرار دارند.

اشرفی با بیان اینکه مساله سوزاندن مزارع نیشکر و تعهدات آن، از گذشته تا به امروز مطرح بوده، گفت: شرکت توسعه نیشکر در سال 1395 مکلف شده بود که برداشت سبز از مزارع را تا 30 درصد افزایش دهد و پس از آن هر سال با افزایش 15 درصدی (در یک دوره پنج ساله) برداشت سیاه را به صفر برساند ولی این تعهدات محقق نشده است.

وی افزود: شرکت نیشکر در سال 98 اقدام به خرید ماشین آلات دروگر کرده بود اما به دلیل تحریم ها و همه گیری کرونا این اقدام به نتیجه نرسید.

اشرفی با تاکید بر لزوم هماهنگی شرکت نیشکر با هواشناسی و محیط زیست قبل از برداشت سیاه، افزود: در کارگروه هوای پاک که ظرف 10 روز آینده تشکیل می شود به شرکت توسعه نیشکر الزام می کنیم در کوتاه مدت برداشت سبز از مزارع خود را به حداقل 60 درصد برساند و برنامه مدیریتی خود را برای برداشت سیاه (سوزاندن مزارع) ارائه کند.

وی در پاسخ به ادعای مدیرعامل نیشکر دهخدا مبنی بر غیرمالی بودن برداشت سبز مزارع، گفت: مدیران باید این تفکر را از خود دور کنند، چرا که شاید برداشت سبز برای شرکت نیشکر مالی نباشد اما باید هزینه سلامت و بهداشت و آثار روانی انتشار دود و خاکستر سیاه در مناطق مسکونی و شهفرایندان را نیز به حساب آورد.

اشرفی تاکید کرد: اگر چه تولید شکر استراتژیک است اما انتظار داریم که برداشت سبز مزارع را به عنوان یک الزام در نظر بگیرند و برنامه خود را اعلام کنند.

زباله دان های اهواز

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان آتش سوزی در سایت پسماند شهرداری اهواز در نزدیکی روستای صفیره (بخش غیزانیه) را از دیگر عوامل اصلی آلودگی هوا اعلام کرد و گفت: این مساله در بازدیدها و گزارش ها و اعتراض مردم مسجل شده، این در حالیست که آلودگی ناشی از سوختن پسماند اثر زیادی بر سلامتی و سیستم تنفسی افراد می گذارد.

به گفته وی، آتش سوزی پسماند در اهواز، کوت عبدالله و ویس نیز گزارش شده است که اثرگذاری زیادی روی هوای اهواز داشته است.

وی با اشاره به فرایند غیراستاندارد دفن زباله در سایت صفیره، گفت: در ماه های اخیر، زباله ها فقط در فضای این سایت رها شده اند و در مواردی نیز توسط زباله گردها سوزانده شده اند همچنین بخش هایی از این سایت به دلیل متصاعد شدن گاز متان دچار خودسوزی شده و باعث انتشار دود می شود.

اشرفی افزود: چند ماه پیش جلسه ای تشکیل و مقرر شد شهرداری اهواز نیروی حراست و آتش نشانی در سایت صفیره مستقر کند و ساخت سلول های جدید برای دفن را آغاز کند اما هیچکدام از این تعهدات عملی نشده است.

وی با اشاره به چالش های محل قدیم دفن پسماند شهرداری اهواز در نزدیکی روستای برومی (بخش غیزانیه) گفت: دفن زباله در این محل نیز غیراستاندارد بوده و فقط با لایه خاک پوشانده شده که بعد از گذشت سال ها به یکی از کانون های آلودگی تبدیل شده است.

اشرفی افزود: این محل اکنون در تملک شرکت نفت و گاز کارون واقع شده است اما این شرکت اعلام کرده که به دلایل مالی امکان ساماندهی آن را ندارد.

مشعل های نفت و بنزین

این مقام مسئول با اشاره به آلودگی مشعل های نفتی در اطراف اهواز نیز گفت: اگر چه امکان توقف مستمر مشعل های نفتی وجود ندارد اما برای روزهایی که در شرایط وارونگی هوا قرار داریم مکاتباتی با شرکت های نفتی برای کاهش آلودگی اجرا شده است.

وی یکی دیگر از عوامل آلودگی هوا در روزهای اخیر را کیفیت نامناسب بنزین در جایگاه های عرضه سوخت اعلام کرد و گفت: از هفت جایگاه آنالیز شده در 6 مورد از آنها گوگرد موجود در بنزین 2 تا سه برابر استاندارد گزارش شده است.

اشرفی با اشاره به تردد زیاد خودروها و نبود محدوده های ترافیکی، افزود: لازم است شرکت پخش فرآورده های نفتی در اهواز و آبادان اقدامات بیشتری برای عرضه بنزین استاندارد انجام دهد.

*تاخیر در جلسه شرایط اضطرار آلودگی هوا

دبیر کارگروه مقابله با آلودگی هوای خوزستان همچنین در پاسخ به علت تشکیل دیرهنگام جلسه شرایط اضطرار آلودگی هوا با گذشت 14 روز، توضیح داد: آلودگی هوا در روزهای گذشته در حدود 150 تا 154 (نزدیک به شرایط ناسالم برای گروه های حساس) بود و در 2 روز گذشته به 170 رسید که درخواست تشکیل جلسه را دادیم، از سوی دیگر آلاینده مسئول بیشتر غبار بوده و مرتبط با گازهای آلاینده نبوده، به همین دلیل اثرگذاری زیادی روی سیستم تنفسی ندارد بنابراین پیشنهادی برای تعطیلی ندادیم.

وی افزود: علاوه بر این براساس گزارش هواشناسی، در یکی دو روز آینده شرایط ناپایداری و وزش باد و باران خواهیم داشت که باعث کاهش آلودگی هوا می شود.

اشرفی افزود: با توجه به شرایط کرونا و سعی بر به حداقل رساندن نشست ها، سعی شده به جای برگزاری جلسه، مشکل آلودگی هوا از طریق ارتباط با دستگاه ها و شرکت های متولی و مکاتبه مرتفع شود اما با توجه به اینکه تذکرات به عوامل آلاینده هوا انجام نشده، با تشکیل جلسه با حضور استاندار، بر رعایت تعهدات تاکید شده است.

سرپیچی آلاینده ها

با وجود اعلام چهار عامل به عنوان عوامل اصلی آلودگی هوای اهواز در روزهای اخیر از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اما سه نفر از مدیران شرکت های حاضر در این نشست آلایندگی زیرمجموعه خود را انکار کرده و آن را نپذیرفتند.

مدیرعامل شرکت نیشکر دهخدا، در این نشست آلودگی ناشی از سوزاندن مزارع نیشکر را رد کرد و گفت: سوزاندن نیشکر ماده آلاینده خطرناکی تولید نمی کند و آنچه حاصل می شود گازهای دی اکسید کربن (C02)، گاز مونوکسید کربن (C0) و بخار آب و خاکستر است که جزو آلاینده های خطرناک به حساب نمی آیند.

منصور همدان نژاد افزود: از هفته گذشته با اعلام شرایط پایداری هوا و هشدار فرمانداران و بخشداران، تغییراتی در مسیرهای برداشت و میزان برداشت از مزارع دادیم و برداشت سبز را بیشتر کردیم.

وی برداشت سبز از سطح مزارع دهخدا را حدود 30 درصد اعلام کرد و گفت: با توجه به نبود تکنولوژی برداشت سبز در این شرکت، برداشت سبز در سطح وسیع برای ما سخت و غیرمالی است و راندمان تولید را تا 60 درصد کاهش می دهد.

همچنین سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز نیز در ادامه این نشست گفت: بر اساس داده های ماهواره ای برخلاف آنچه مطرح می شود، آلودگی سایت پسماند صفیره در مقابل آلودگی ناشی از فلرهای نفتی و آتش سوزی مزارع نیشکر و شرکت فولاد و کربن بسیار ناچیز است.

مهدی مرادحسینی با اظهار بی اطلاعی از محقق نشدن تعهدات شهرداری اهواز در ساماندهی سایت پسماند، افزود: مقرر شده است که از 15 آبان نیروی حراست در این محل مستقر شود تا مانع آتش زدن زباله توسط افراد دوره گرد شود.

وی با بیان اینکه آتش سوزی زیادی در این سایت نداریم، گفت: شهر اهواز سال ها گرفتار سایت پسماند صفیره است و مقرر شده ساخت 2 سلول جدید دفن زباله در این سایت تا خاتمه امسال به بهره برداری برسد.

در ادامه مدیرعامل شرکت نفت و گاز کارون نیز گفت: با توجه به تحریم ها و کاهش تولید، گازسوزی و آلودگی فلرهای نفتی در این شرکت کاهش زیادی داشته و گازسوزی ها در هیچ برهه زمانی در این شرکت با این مقادیر کم نداشتیم که در کل کشور کمترین است.

غلامرضا مفیدی افزود: 70 درصد تاسیسات و خطوط لوله این شرکت در جوار مناطق شهری و روستایی واقع شده است و 80 درصد تاسیسات بیش از 30 سال عمر دارند.

وی تولید نفت را یک بحث ملی و خارج از اختیار این شرکت دانست و افزود: بعد از تحریم های جدید تولید نفت به 60 درصد و تولید گاز به سه چهارم کاهش یافته است، گازسوزی مستمر در شهر اهواز را تقریبا به صفر رساندیم و به جز فعالیت های مشعل موردی نداریم که مشعل ها نیز قابلیت خاموش کردن را ندارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوستان در این نشست گفت: قانون مرجع اصلی تشخیص و معرفی صنایع و شرکت های آلاینده را معرفی کرده و هیچکدام از شرکت هایی که خود مورد سوال قرار گرفته نمی تواند درباره آلودگی خود اظهارنظر کند.

فاضل عبیات افزود: شرکت هایی که فعالیت آنها جزو آلاینده ها به شمار رفته ملزم هستند راهبرد جلسه را رعایت کنند و برنامه خود را برای عملی کردن تعهدات و کاهش آلودگی اعلام کنند.

وی با اشاره به تعهدات شهرداری اهواز در ساماندهی سایت پسماند صفیره، افزود: با گذشته پنج ماه از مصوباتی که در زمینه ساماندهی این سایت داشتیم هیچکدام محقق نشده است.

بر اساس آیین نامه اجرایی قانون هوای پاک، مواقع (شرایط) اضطرار آلودگی هوا شامل مواقعی است که استمرار پایداری جوی (بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور) یا افزایش میزان غلظت آلاینده ها (بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست) در کوتاه مدت، سلامت انسان و محیط زیست را دچار مخاطره جدی کند.

طبق گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست از ابتدای آبان ماه تا به امروز با توجه به شرایط وارونگی هوا، شهرستان های اهواز، کارون، آبادان، خرمشهر، ماهشهر، شادگان و دزفول در شرایط ناسالم و ناسالم برای گروه های حساس قرار دارند که عامل آن سوزاندن مزارع نیشکر در زمان برداشت، دود ناشی از محل های دفع زباله، کیفیت نامناسب بنزین و مشعل های نفتی است.

شرکت توسعه نیشکر بیش از 100 هزار هکتار مزرعه دارد که زمان برداشت آنها از مهر تا اردیبهشت هر سال است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: ایرنا
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 66978

به "خبرنگاران نیشکر دوباره به دادگاه رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نیشکر دوباره به دادگاه رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید