خبرنگاران کشور در حوزه علوم انسانی به دانشمندان و محققان صاحب نظر احتیاج دارد

به گزارش مهسان بلاگ، تهران- خبرنگاران- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حوزه علوم انسانی، مدیریت و نظریه پردازی ها احتیاج اساسی به دانشمندان و محققان صاحب نظر داریم. در حالی که این بخش به خوبی معرفی نشده یا کمتر به سمت آنها رفتیم.

خبرنگاران کشور در حوزه علوم انسانی به دانشمندان و محققان صاحب نظر احتیاج دارد

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش خبرنگاران، منصور غلامی روز یکشنبه در آیین تجلیل از برگزیدگان سی و چهارمین جشنواره بین المللی خوارزمی، اضافه نمود: کوشش وزارت علوم و سایر دستگاه ها در حوزه فناوری ها، ایجاد مراکزی از صاحبان ایده های جدید، فناورانه و صاحبان دانش روز است که در حل مسایل و مسائل تاثیرگذار باشند. حمایت از مراکز رشد و پارک ها از این نمونه است.

آخرین شرایط ایجاد صندوق پژوهش و فناوری ملی

وزیر علوم توضیح داد: ایجاد صندوق های شکوفایی و فناوری برای حمایت از ایده های جدید از جمله کارهایی است که در سال های اخیر به کار گرفته شد. کوشش برای ایجاد صندوق پژوهش و فناوری ملی چند سالی است که صورت می گیرد و امید است سال جاری نهایی گردد؛ هر چندسال گذشته توفیقاتی داشتیم، اما به نتیجه نهایی مطلوب نرسید.

وی درباره جشنواره بین المللی خوارزمی گفت: برگزاری این قبیل همایش ها و جشنواره ها ما را به این سمت می برد که توجه به نیروی انسانی کارآمد در جامعه به عنوان سرمایه اصلی هر کشور می تواند راستا توسعه به خصوص راستا توسعه دانش بنیان را استمرار بخشد و تقویت کند.

غلامی اعلام کرد: کشورمان در سال های اخیر به سمت تبدیل دانش به فناوری و تبدیل فناوری به ثروت و سرمایه توسعه مالی ورود پیدا نموده است. به عقب که نگاه می کنیم کار خوبی انجام گرفت که قابل عرضه و افتخار است اما به پیش رو که نگاه می کنیم کار زیادی باقی است. حتما بخش قابل توجهی از آنچه که برای توسعه پایدار، دانش بنیان و اقتصاد پایدار باید صورت گیرد، در بستر دانش و فناوری باشد؛ چرا که راستا و گریز دیگری نیست.

احتیاج کشور به دانشمندان علوم انسانی

وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه وقتی از دانش توسعه محور سخن به میان می آوریم، اذهان به سمت بخش های فنی و مهندسی یا فیزیک سوق پیدا می نماید، تاکید نمود: در حوزه علوم انسانی، مدیریت و نظریه پردازی ها احتیاج اساسی به دانشمندان و محققان صاحب نظر داریم. شاید خیلی وقت ها حضور این بخش را به خوبی معرفی نکردیم یا کمتر به سمت آنها رفتیم. تشویق نخبگان در جهان معمول است، اما در کشور ما توجه به بحث های مدیریتی، مباحث فکری و علوم انسانی سابقه زیادی ندارد.

وی گفت: گاهی اوقات اشخاص بعد از اینکه در راستاهای علومی مانند مهندسی و پزشکی قرار می گیرند، بر اساس علایق، به سمت حضور در عرصه علوم فکری و علوم انسانی تغییر راستا می دهند؛ دانشگاه ها و مراکز علمی ما جزو مراکز توانمند در عرصه داخلی و بین المللی هستند و توجه بیشتر به این مراکز می تواند کشور را در بهره برداری از این ظرفیت ها بیشتر بهره مند کند.

عضو کابینه تدبیر و امید گفت: بخش های علم و فناوری، آسیب ها و نگرانی ها را کاهش دادند و امیدافزایی داشتند. بنابراین اعتقاد دارم مجموعه وزارت علوم به عنوان دست اندرکاران حوزه های اجرایی و دانشگاه ها و مراکز علمی اگر از این سختی ها به خوبی عبور کردیم، فراموش نکنیم این شرایط باز هم تکرار می گردد و باید برای آینده این ظرفیت ها را حفظ و تقویت کنیم.

توانمندی مراکز علمی را بالنده کنیم

غلامی درخصوص فرصت معرفی چهره های برگزیده علم و فناوری، گفت: فرصت هایی که برای معرفی فعالان حوزه علم و فناوری ایجاد می گردد، در واقع فرصتی برای معرفی نمونه های پیروز راستا تحقق توسعه دانش بنیان است که می توان به عنوان مدل آنها را معرفی کرد. در سال های طولانی این کار به صورت مستمر در بخش جشنواره جوان خوارزمی و بخش اصلی که امروز برگزار گردید، صورت گرفته است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه سال به سال به جمعیت نمونه های پیروز علم و فناوری اضافه گردد، گفت: این افراد گروه بزرگی در راستا اعتلای فعالیت هایی هستند که انجام خدمات و ارایه دستاوردهای شان با کوشش قوی باید ادامه داشته باشد. این موضوع باید با تکرار در سطح جامعه بیشتر معرفی گردد تا به عنوان زمینه مهم در رشد و توسعه کشور مورد توجه عموم و خصوص قرار گیرد.

غلامی ادامه داد: فضا و زیست بومی که در اطراف دانشگاه ها و مراکز علمی شکل گرفته است، در کنار این ظرفیت ها مجموعه ای از توانمندی ها را ایجاد کرد و باید این ظرفیت حفظ و به سمت بالندگی راهنمایی گردد.

وزیر علوم گفت: وزارت علوم کوشش می نماید در کنار تقدیر از افراد، شرکت ها، صاحبان دانش و فناوری پیش رو و ممتاز، زمینه ای عمومی در سطح جامعه برای پیشرفت این حرکت فراهم کند. نهادهای دولتی و نهادهایی که باید بسترسازی و حمایت نمایند در این رابطه نقش دارند. کوشش زیادی برای حمایت این بخش شده است، اما همچنان نگرانی ها را درک و برای برطرف آن کوشش می کنیم. چیزی که از درون این زیست بوم می جوشد، اهمیت دارد و باید به سمت مسوولان و مدیران برود تا در راستای برطرف مسایل و مسائل عمل نمایند.

به گزارش خبرنگاران، آیین تجلیل از برگزیدگان سی و چهارمین جشنواره بین المللی خوارزمی صبح امروز یکشنبه در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار گردید. در سی و چهارمین جشنواره بین المللی خوارزمی، 11 برگزیده داخلی و خارجی تقدیر شدند.

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: ایرنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 76733

به "خبرنگاران کشور در حوزه علوم انسانی به دانشمندان و محققان صاحب نظر احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کشور در حوزه علوم انسانی به دانشمندان و محققان صاحب نظر احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید