دستور اکید رئیس جمهور برای احیای تمام تالاب های کشور

به گزارش مهسان بلاگ، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور با تقدیر از کوشش، شور و شوق مردم و مسئولان اسلام شهر آق گل برای حفظ این تالاب کم نظیر، از دستور اکید رئیس جمهور برای احیای تمام تالاب های کشور اطلاع داد.

دستور اکید رئیس جمهور برای احیای تمام تالاب های کشور

به گزارش خبرنگاران، عیسی کلانتری بعد از ظهر آدینه 14 تیر ماه در بازدید از تالاب آق گل، با بیان اینکه در شرایط کم آبی، خشکسالی و کم بارشی تحقق این امر بسیار سخت است، اظهار کرد: به احتمال قوی جلسه شورای عالی تالاب ها در مرداد ماه برگزار می گردد.

وی با اشاره به اینکه پس از معین حق آبه کامل تالاب ها، ما حق آبه همه تالاب های کشور را طبق قانون مصوب سال 96 در این شورا تصویب می کنیم، ادامه داد: طبق صحبت ها و مذاکرات صورت گرفته با دکتر اردکانیان، وزیر نیرو، حق آبه کلیه تالاب ها در حد حق آبه کشاورزی است.

کلانتری قول مساعد داد در اولین فرصت با حضور استانداران همدان و مرکزی و نمایندگان مردم ملایر و استان مرکزی حق آبه تالاب آق گل در تهران آنالیز و پیگیری گردد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه حق آبه زمانی است که آبی وجود داشته باشد، گفت: اگر بارندگی ها نرمال و طبیعی باشد، به طور قطع حق آبه تالاب ها را می دهیم همچنین بودجه مورد احتیاج برای احیای تالاب آق گل توسط سازمان محیط زیست کشور تأمین می گردد و در این راستا مسئله ای نداریم.

وی به تصویب قانونی جدید تحت عنوان قانون حمایت از محیط بانان در کمیسیون قضائی مجلس در رابطه با زمان بروز هرگونه مشکل و درگیری با متجاوزان به محیط زیست اطلاع داد.

کلانتری اظهار داشت: طبق این قانون در صورت بروز اتفاقی در حوزه حفاظت از محیط زیست، به مساله محیط بانان همانند نیروهای نظامی و انتظامی رسیدگی شده و دیگر پرونده در دادگاه های عادی آنالیز نمی گردد.

در حاشیه این بازدید رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر نیز با بیان اینکه یاری به پایداری حق آبه تالاب آق گل یکی از مطالبات جدی از کلانتری است، اظهار امیدواری کرد: وزارت نیرو برای تأمین حق آبه همکاری لازم را داشته باشد.

مجید شعبانلو در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه تالاب فصلی آق گل، بزرگترین تالاب طبیعی استان همدان است، گفت: این تالاب معمولاً از اواسط پاییز تا اواسط بهار سال بعد به مرور آبگیری می گردد و در صورت سیراب شدن تا اواسط تابستان نیز در آن آب وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تالاب فصلی آق گل طی سال های اخیر به علت مشکلاتی از جمله تأمین نشدن حق آبه آن و همچنین کمبود بارش ها دچار خشکسالی شده است، بر لزوم تغییر الگوی کشت کشاورزان و برخورد جدی با چاه های غیر مجاز در ملایر تاکید نمود و گفت: حفر چاه های غیر مجاز، برداشت بی رویه آب از چاه های مجاز و کشت محصولات پرآب بر از تهدیدات جدی برای تالاب است.

شعبانلو ادامه داد: این تالاب به علت برداشت های بی رویه از منابع آب زیر زمینی اطراف، تبدیل اراضی تالاب به زمین های زراعی، کشت محصولات پر آب بر، خشکسالی، عدم تخصیص حق آب اکولوژیکی از سال 88 به بعد، زه کشی و برداشت بیش از حد آب از تالاب و نبودن بارش های مناسب در سال گذشته، به طور کامل خشک شده بود.

وی با اشاره به اینکه این تالاب یکی از زیستگاه های مهم پرندگان وحشی و مهاجر مانند فلامینگو، قو، غاز خاکستری، تنجه، اردک مرمری، اردک سرسبز، مرغ سقا، لک لک و حواصیل به حساب می آید، اظهار کرد: تالاب آق گل، با توجه به بافت و ضخامت تشکیلات زمین شناسی آن دارای قدمتی چهل هزار ساله است و در زمره مناطق شکار ممنوع محسوب می گردد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ملایر بیان نمود: تالاب آق گل در جنوب شرقی روستای اسلام آباد از توابع شهرستان ملایر و روستای توتل در کنار کوه کت در مرز استان های همدان و مرکزی با وسعتی افزون بر 830 هکتار یکی از تالاب های مهم کشور و بزرگترین تالاب طبیعی استان همدان بوده و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 11843

به "دستور اکید رئیس جمهور برای احیای تمام تالاب های کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور اکید رئیس جمهور برای احیای تمام تالاب های کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید