رایزنی وزرای امور خارجه ایران و عمان، مروری بر روابط تهران -مسقط در حوزه های مختلف

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران: وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عمان بر اهمیت موافقتنامه ترانزیت چهارجانبه ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان تاکید کردند.

رایزنی وزرای امور خارجه ایران و عمان، مروری بر روابط تهران -مسقط در حوزه های مختلف

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرنگاران، وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عمان بر اهمیت موافقتنامه ترانزیت چهار جانبه ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان تاکید نمودند.

محمد جواد ظریف و یوسف بن علوی شب گذشته طی مذاکراتی در تهران ضمن مرور آخرین وضعیت روابط تهران - مسقط در حوزه های مختلف، از روند گسترش همکاری ها بویژه روند نهایی شدن پروژه کریدور چهار جانبه ابراز رضایت کردند.

در این دیدار طرفین همچنین ضمن گفتگو در مورد تحولات منطقه از جمله اوضاع مصر، سوریه، یمن، لبنان، تونس و بحرین، نگرانی خود را از افزایش تنش ها و درگیریها و توسعه افراط گرایی ابراز داشته، و بر ضرورت همکاری در جهت یاری به انتها بحران ها تاکید نمودند.

ظریف در این دیدار با اشاره به اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاریها با عمان، ابراز اطمینان کرد سفر سلطان قابوس به تهران می تواند به ارتقاء مناسبات دو کشور در حوزه های مختلف منجر گردد.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تاکید بر اهمیت اجرایی شدن موافقت نامه ترانزیت چهارجانبه و منافع این پروژه برای منطقه، از روند مذاکرات و همکاریهای دو کشور در حوزه انرژی، گاز و تجارت ابراز رضایت کرد.

یوسف بن علوی نیز در این دیدار با اشاره به مناسبات قوی دو کشور و علاقمندی مسقط برای تقویت و تحکیم این روابط گفت: در مورد موافقتنامه ترانزیت چهارجانبه کارهای زیادی انجام شده و باید با جدیت اهتمام نماییم که مرحله شروع عملیاتی شدن این پروژه مهم نهایی گردد.

وی با تاکید بر اهمیت این طرح، ایران را نقطه کانونی ترانزیت منطقه دانست.

طرفین در این دیدار برگزاری اجلاس در سطح کارشناسان و وزرای امور خارجه در آینده نزدیک را برای نهایی کردن مراحل اجرایی موافقتنامه چهارجانبه مورد توجه دادند.

آنالیز آخرین تحولات منطقه از دیگر محورهای مذاکرات دو مقام در این ملاقات بود و ظریف ضمن تاکید بر سیاست جمهوری اسلامی ایران در داشتن بهترین روابط با همسایگان و کشورهای منطقه، بر ضرورت همکاریهای دو جانبه، چند جانبه و منطقه ای برای یاری به حل و فصل بحرانهای منطقه تاکید نمود.

وی ریشه بی ثباتی و نا آرامی ها در منطقه را عدم پاسخگویی مناسب به مطالبات مردمی، مداخلات خارجی و اقدامات افراط گرایانه نیروهایی که هیچ سنخیتی با اسلام ندارند و مورد حمایت قدرتهای خارجی میباشند دانست و توضیح داد آنهایی که فکر می نمایند خود از افراط گرایی خود مصون می مانند، اشتباه می نمایند زیرا بی ثباتی، ناامنی و افراط گرایی مرز نمی شناسد و در یک جا محصور نخواهد ماند.

وزیر امور خارجه عمان نیز با ابراز نگرانی در مورد بحرانهای منطقه ای، ضرورت همکاری کشورهای منطقه برای یاری به حل و فصل بحرانها و تقویت روابط و همکاریهای منطقه ای را مورد تاکید قرار داد.

منبع: تسنیم
انتشار: 1 شهریور 1398 بروزرسانی: 12 شهریور 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 12771

به "رایزنی وزرای امور خارجه ایران و عمان، مروری بر روابط تهران -مسقط در حوزه های مختلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رایزنی وزرای امور خارجه ایران و عمان، مروری بر روابط تهران -مسقط در حوزه های مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید