رییس جمهور چین برای برطرف تنش بین ایران وعربستان وارد ریاض شد

به گزارش مهسان بلاگ، رییس جمهور چین روز سه شنبه با هدف مذاکره با مقامات عربستان برای برطرف تنش آن کشور با ایران، وارد ریاض شد.

رییس جمهور چین برای برطرف تنش بین ایران وعربستان وارد ریاض شد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از ریاض، شی جین پینگ، رییس جمهور چین روز سه شنبه به عنوان نخستین ایستگاه سفر خاورمیانه ای خود به عربستان، ایران و مصر وارد ریاض شد.

این خبرگزاری، سفر رییس جمهور چین به ریاض را نخستین سفر وی به خاورمیانه خواند و اضافه کرد: پینگ در این سفر بی سابقه میخواهد علاوه بر جلب سود مالی هنگفت از خاورمیانه، میان دو قدرت موثر این منطقه بحران زده، یعنی ایران و عربستان نیز بری برطرف تنش های بوجود آمده میانجیگری کند.

این گزارش با اشاره به تنش بوجود آمده بین ایران وعربستان وقطع رابطه دیپلماتیک دو کشورواجرایی شدن برجام اضافه کرد: رییس جمهور چین درست سه روزپس از اجرایی شدن برجام به چنین اقدامی دست زد تا از فرصت های مالی پیش رو در ایران بهره برداری کند.

ژو فنگ، استاد مطالعات بین المللی دانشگاه پکن در گفت وگو با فرانس پرس گفت: اگرچه سفر رییس جمهور چین پیش از اجرایی شدن برجام برنامه ریزی شده بود، امااو به ریاض و تهران می رود تا دو کشور را برای برطرف تنش های فی مابین تشویق کند.

وی دراین خصوص اضافه کرد: اگرچه رییس جمهور چین کوشش خود را برای حل بحران انجام خواهد داد، اما بی تردید نمی تواند نقش اصلی را دراین میان بازی کند، چرا که چین طی چند ماه اخیر چندین بار میزبان مقامات و هم مخالفان دولت سوریه بود که این امر در جای خود خوشآیند ریاض نیست.

چین بارها بر راه های دیپلماتیک حل بحران سوریه تاکید نمود اما در عین حال موضع همدلانه ای را با رییس جمهور سوریه حفظ نموده است و حتی قطعنامه های سازمان ملل علیه رییس جمهور سوریه را نیز وتو نموده است.

چین بزرگترین وارد کننده نفت خاورمیانه است و ثبات در خاورمیانه درست آن چیزی است که پکن دنبال آن است.

پیش از این نخست وزیر پاکستان نیز برای میانجیگری بین ایران و عربستان به ریاض سفر نموده و امروز وارد تهران شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 18891

به "رییس جمهور چین برای برطرف تنش بین ایران وعربستان وارد ریاض شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رییس جمهور چین برای برطرف تنش بین ایران وعربستان وارد ریاض شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید