زباله دان سنگی موجود در عرصه تاریخی آتشکده سرمسجد جمع آوری شد

به گزارش مهسان بلاگ، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مسجدسلیمان از جمع آوری صندلی ایجادشده انباشت زباله در عرصه اثر باستانی آتشکده سر مسجد اطلاع داد.

زباله دان سنگی موجود در عرصه تاریخی آتشکده سرمسجد جمع آوری شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، سهراب حسنوند اظهار کرد: سال ها پیش شهرداری شهرستان به منظور انباشت و جمع آوری زباله های منطقه و اهالی سر مسجد، جایگاهی با سنگ، به ابعاد چهار در چهار در عرصه اثر باستانی آتشکده سر مسجد احداث کرد. این موضوع در سال های اخیر با اعتراض اصحاب رسانه، گردشگران، دوستداران میراث فرهنگی و نیز تشکل های مردم نهاد روبرو شد.

او بابیان این که این افراد در فضای مجازی این اداره کل را از موضوع مطلع کردند، ادامه داد: در نشستی که به همراه یکی از مسئولین تشکل های مردمی با دادستان شهرستان داشتیم، او دستور تخریب و جمع آوری این زباله دان را صادر کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مسجدسلیمان اضافه نمود: بر اساس این دستور، مکان موصوف نیز تخریب، جمع آوری و به بیرون از منطقه سر مسجد انتقال داده شد.

آتشکده یا معبد سر مسجد یکی از مهم ترین مکان های تاریخی و باستانی استان خوزستان است که در شمال شرقی شهر مسجدسلیمان واقع شده است. این آتشکده بنایی متعلق به قرن هفتم قبل از میلاد است که بنا بر نظر بعضی کارشناسان، معماران برای ساخت تخت جمشید از آن الهام گرفته اند. نوع معماری این بنا، آتشکده جاویدان اورارتویی است که مهم ترین مشخصه آن استفاده نکردن از ملات و گذاشتن سنگ خشک روی سنگ خشک دیگر است. بنا به نوشته های پروفسور گیرشمن، باستان شناس فرانسوی در کتاب ایران از شروع تا اسلام تخت جمشید نیز با استفاده از همین الگو ساخته شده است.

این معبد که درگذشته های دور همیشه در آن آتشی افروخته بوده مشرف به سفه سر مسجد است که به گفته مورخان مقر حکومتی پارس ها بوده است. آتشکده سر مسجد، به دستور یکی از پادشاهان بزرگ هخامنشی ساخته شده است.

محراب آتشکده متعلق به قرن هفتم و هشتم قبل از میلاد است که شامل یک سکو به اندازه های 20 در 25 پا است. در بخش شرقی محراب قسمتی که اکنون آتشکده هست برای عبادت ایرانیان بناشده بود.سمت غرب ایران مقدس ویژه خدایان یونانی بوده و در سمت غربی آتشکده سه معبد برای سه تن از خدایان قدیم اختصاص داشت.

یک پلکان به عرض 25 متر مؤمنان را به روی صفه نزدیک محل مقدس راهنمایی می کرد و ازآنجاکه در انتها مراسم نیایش نباید از همان راه که آمده اند بازگردند، یک پلکان دیگر در گوشه دیگر ضلع شرقی برای پایین رفتن ساخته بودند. به عقیده پروفسور گیرشمن سابقه استقرار یکی از قبایل پارس در مسجدسلیمان به اواخر قرن هشتم قبل از میلاد می رسد.

ظروف سفالی، سکه های قدیمی، مجسمه های باستانی و آثار کهنی از این بنای تاریخی به دست آمده است که در موزه های داخل و خارج نگهداری می شوند. همه ساله از سراسر ایران و حتی خارج از کشور جهانگردانی برای بازدید از این اثر ارزشمند باستانی به استان خوزستان سفر می نمایند.آتشکده سر مسجد در سال 1316 و با شماره 300 به فهرست آثار تاریخی ملی و باستانی کشور به ثبت رسید.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

سلو بلاگ: سلو بلاگ: محفلی برای هم اندیشی

پریها: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: میراث آریا
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 18341

به "زباله دان سنگی موجود در عرصه تاریخی آتشکده سرمسجد جمع آوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زباله دان سنگی موجود در عرصه تاریخی آتشکده سرمسجد جمع آوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید