علائم بروز حمله ایسکمیک گذرا را بشناسید تا مانع سکته مغزی و اتفاقات پس آن شوید!

به گزارش مهسان بلاگ، حملات ایسکمیک گذرا به طور معمول نشانه هایی از یک سکته مغزی قریب الوقوع هستند.

علائم بروز حمله ایسکمیک گذرا را بشناسید تا مانع سکته مغزی و اتفاقات پس آن شوید!

به گزارش خبرنگار ، طبق نظر پزشکان به طور معمول، حدود 50 درصد از بیمارانی که دچار شده اند در مدت پنج سال دچار سکته مغزی می شوند و از طرفی اگر بتوان این حملات را تشخیص داد و از وقوع آن پیشگیری کرد، می توان تا حدود زیادی از عوارض و وقوع سکته مغزی بکاهیم که میخواهد راهکارهایی را در این باب در اختیار شما قرار دهد.

حمله ایسکمیک گذرا، کاهش موقتی خون رسانی به بخشی از مغز است که در این حالت، معمولا بخش آسیب دیده مغز به طور موقت کارکرد طبیعی خود را از دست داده و در نتیجه آن، از دست رفتن کارکرد عضلات در یک طرف بدن، سردرد، گیجی، گزگز در اندام های فوقانی و تحتانی، کرختی، اختلال بینایی یا کوری گذرا در یک چشم، منگی، غش بدون کاهش هوشیاری، اختلال در تکلم یا عدم توانایی تکلم را می توان از نشانه های حملات ایسکمیک گذرا دانست که از چند دقیقه تا چند ساعت به طول می انجامد.

حملات ایسکمیک گذرا به طور معمول نشانه هایی از یک سکته مغزی قریب الوقوع هستند و بیشترین زمان احتمال سکته مغزی بعد از حملات گذرا، در سه ماه اول خواهد و باید این حملات درمان شوند تا خطر سکته مغزی در آینده که ممکن است باعث آسیب مغزی خطرناک و پایدار گردد، کاهش یابد.

حملات ایسکمیک گذرا ناشی از انسداد نسبی یک شریان کوچک مغز یا یک شریان بزرگتر (معمولا شریان کاروتید در گردن) هستند که خون را به شریان های مغز می رساند.

انسداد، اغلب حاصل یک لخته کوچک از قلب یا رگ خونی است که رها می گردد و به مغز می رسد؛ این امر باعث کاهش موقتی جریان خون به بخشی از مغز و ایجاد نشانه هایی شبیه سکته مغزی می گردد.

شخص ممکن است دچار چندین حمله در روز یا تنها 3 -2 حمله در چند سال گردد، اما نشانه های هر حمله ممکن است مشابه یا کاملا متفاوت از سایر حملات باشند.

حدود 50 درصد از بیمارانی که دچار حمله ایسکمیک گذرا می شوند در مدت پنج سال دچار سکته مغزی می شوند و برای پیشگیری از این حمله باید حداقل سه بار در هفته ورزش کرد تا از وضعیت قلبی ـ عروقی خوبی برخوردار شویم.

سیگار کشیدن، سابقه طبی شخصی یا خانوادگی فشار خون بالا و تصلب شرایین، دیابت شیرین، حمله قلبی، بیماری قلبی، پلی سیتمی (پُرخونی) از عوامل تشدید کننده این بیماری هستند.

با توجه به موارد یاد شده، باید از رژیم غذایی مناسب پیروی و از مصرف سیگار خودداری کرد، فشار خون به صورت مرتب کنترل گردد و اگر بالا است برای درمان به پزشک مراجعه گردد، مصرف آسپیرین روزانه با تجویز پزشک نیز می تواند به این امر یاری کند.

علائم حمله ایسکمی گذرا

حملات ایسکمیک گذرا معمولا چند دقیقه طول می کشند. جالب اینکه بیشتر علائم و نشانه ها ظرف یک ساعت از بین می روند. علائم و نشانه ها شبیه به افرادی است که در مراحل اولیه سکته مغزی قرار دارند.

از علائم آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. ضعف، بی حسی یا فلج در صورت، بازو یا پا، به طور معمول در یک طرف از بدن
  2. بریده بریده حرف زدن یا گفتار مبهم یا مشکل در شناخت دیگران
  3. نابینایی در یک یا هر دو چشم یا دوبینی
  4. سرگیجه یا از دست دادن تعادل و هماهنگی

شما ممکن است بیش از یکی از این علایم را داشته باشید، علائم و نشانه ها ممکن است بسته به منطقه ای که مغز را درگیر می نماید، شبیه یا متفاوت باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر شما مشکوک به این هستید که یک حمله ایسکمی گذرا داشته اید، فورا به پزشک مراجعه کنید. ارزیابی دقیق و شناسایی شرایط بالقوه، ممکن است به شما در جلوگیری از سکته مغزی یاری کند.

علل حمله ایسکمی گذرا

حمله ایسکمی گذرا منشاء یکسانی با حمله خفیف دارد، که رایج ترین نوع سکته مغزی است.

در سکته ایسکمیک، لخته جریان خون بخشی از مغز شما را مسدود می نماید.

در یک حمله ایسکمی گذرا، برخلاف یک سکته مغزی، انسداد مختصر است و هیچ آسیب دائمی وجود ندارد.

عوامل خطر حمله ایسکمی گذرا

شما نمی توانید عوامل خطر زیر را برای حمله ایسکمی گذرا و سکته مغزی تغییر دهید، اما دانستن اینکه شما در معرض خطر هستید می تواند در شما انگیزه برای تغییر شیوه زندگی به منظور کاهش خطرات دیگر ایجاد کند.

  • سابقه خانوادگی
  • سن
  • جنس (مردان احتمال کمی بالاتر از TIA و سکته مغزی دارند)
  • داشتن حمله ایسکمی گذرا در گذشته
  • بیماری سلول داسی شکل
  • نژاد سیاه پوستان

شما می توانید تعدادی را از این عوامل کنترل یا درمان کنید، از جمله بعضی بیماری ها و انتخاب شیوه زندگی، که خطر سکته مغزی را افزایش می دهند.

داشتن یک یا چند مورد از این عوامل خطر بدین معنا نیست که شما یک سکته مغزی خواهید داشت، اما وجود دو یا بیشتر از آنها در شما خطر ابتلا را دوچندان می نماید.

آزمایش و تشخیص حمله ایسکمی گذرا

از آنجا که یک حمله ایسکمی گذرا کوتاه مدت است، پزشک شما ممکن است فقط براساس سابقه پزشکی این رویداد نسبت به هر یافته ای که طی یک معاینه فیزیکی و عصبی معمول بدست آمده است، تشخیص دهد.

آزمایش ها و معاینه فیزیکی

پزشکتان ممکن است عوامل خطرساز سکته مغزی از جمله فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و بالا بودن سطح اسید آمینه هموسیستئین را ارزیابی کند.

پزشکتان همچنین ممکن است از یک گوشی پزشکی برای گوش دادن به صدای آشفته بیشتر شریان ها که ممکن است نشان دهنده آترواسکلروز باشد، استفاده کند.

پزشکتان ممکن است قطعات کلسترول یا تکه های پلاکت (آمبولی) را در عروق خونی کوچک شبکیه چشم شما در پشت چشم تان در طول معاینه چشم با استفاده از افتالموسکوپ مشاهده کند.

سونوگرافی شریان کاروتید

پزشک، یک دستگاه مبدل امواج صوتی با فرکانس بالا را به گردن شما می فرستد.

سپس امواج صوتی به وسیله بافت و پشت گردن شما منتقل شده و پزشک شما می تواند تصاویر را روی یک صفحه نمایش برای آنالیز میزان تنگی یا لخته شدن در شریان های کاروتید تجزیه و تحلیل کند.

سی تی اسکن (CT)

اسکن سر نیز ممکن است به صورت یک ارزیابی غیرتهاجمی سرخرگ گردن و مغز شما مورد استفاده قرار گیرد.

سی تی آنژیوگرافی از اشعه X شبیه به یک سی تی اسکن استاندارد سر استفاده می نماید، اما همچنین ممکن است شامل تزریق یک ماده حاجب به یک رگ خونی باشد.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

این روش، با استفاده از یک میدان مغناطیسی قوی، می تواند یک نمای سه بعدی مرکب از مغز شما فراوری کند.

آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی (MRA)

این یک روش ارزیابی شریان گردن و مغز شما است که از یک میدان مغناطیسی قوی مشابه با MRI استفاده می نماید.

اکوکاردیوگرافی

پزشکتان ممکن است یک اکوکاردیوگرافی به وسیله مری برای آنالیز دقیق تر شما انتخاب کند.

چون لوله از پشت قلب شما عبور می نماید می تواند تصاویر واضح تر از لخته های خونی بدهد که به روش سنتی اکوکاردیوگرافی قابل مشاهده نیستند.

آرتریوگرافی

این روش تصاویری از شریان ها در مغز شما می دهد که به طور معمول در تصویربرداری اشعه ایکس دیده نمی گردد، رادیولوژیست یک لوله باریک انعطاف پذیر (کاتتر) به وسیله یک برش کوچک، معمولا از کشاله ران شما وارد می نماید.

سپس رادیولوژیست یک رنگ به وسیله کاتتر تزریق می نماید تا تصاویر اشعه ایکس از عروق در مغز شما ایجاد گردد. این روش ممکن است در بعضی موارد استفاده گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 13378

به "علائم بروز حمله ایسکمیک گذرا را بشناسید تا مانع سکته مغزی و اتفاقات پس آن شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم بروز حمله ایسکمیک گذرا را بشناسید تا مانع سکته مغزی و اتفاقات پس آن شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید