لزوم تشکیل کارگروه های تخصصی در راستای شناسایی آسیب های ناشی از سیل

به گزارش مهسان بلاگ، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نامه ای به رؤسای دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور بر لزوم تشکیل کارگروه های تخصصی در راستای شناسایی آسیب های ناشی از سیل تاکید نمود,

لزوم تشکیل کارگروه های تخصصی در راستای شناسایی آسیب های ناشی از سیل

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از وزارت علوم، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نامه ای به رؤسای دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور بر لزوم تشکیل کارگروه های تخصصی در راستای شناسایی آسیب های ناشی از سیل تاکید نمود و انجام پژوهش های کاربردی جهت جلوگیری از مخاطرات طبیعی آینده را ضروری دانست.

در متن این نامه خطاب به روسای دانشگاه ها و پژوهشگاه ها آمده است:

چنانکه مستحضرید کشور ایران به دلیل شرایط اقلیمی و زیست محیطی در معرض بروز حوادث طبیعی، همچون زلزله و سیل، واقع شده است. متأسفانه در روزهای اخیر هموطنان عزیز شاهد رخداد سیل ویرانگر در چندین استان کشور بوده اند. با توجه به این موضوع، موارد ذیل از اهمیتی ویژه برخوردار است:

1. با عنایت به پیغامدهای ناگوار این نوع حوادث در زندگی و مناسبات اجتماعی لازم است دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور در اسرع وقت با هماهنگی و مشارکت دستگاه های اجرایی متولّی کارگروه هایی تخصصی تشکیل دهند تا آسیب های ناشی از سیلاب اخیر را شناسایی، دلایل آن را با آنالیز ها و پژوهش های میدانی استخراج و راهکارهای جلوگیری از آن را پیشنهاد نمایند.

2. انتظار می رود با توجه به اهمیت رعایت استانداردها و اصول علمی در حوزه های شهرسازی، معماری، آبخیزداری، کشاورزی، مهار آب های سرگردان، مدیریت منابع آب و سفره های زیرزمینی، مدیریت شهری، ایمنی سازه های هوایی و دریایی در اسرع وقت با همکاری دستگاه های مسئول، پژوهش های کاربردی صورت پذیرد و راه چاره های جلوگیری از مخاطرات طبیعی آینده طرح گردد.

3. شناسایی و ارتقای روش های مدیریت بحران در چنین شرایطی با توجه به تجارب عظیم حاصل از حوادث طبیعی از امور مهم و آنالیز و بازنگری دقیق مسئله و بهبود آن لازم است.

4. همکاری با کلیه سازمان های مسئول و فعال در حوزه های مهندسی، کشاورزی و علوم انسانی برای از بین بردن آثار سوء حوادث طبیعی، به ویژه رفع کردن تأثیرات مخرّب آن بر جامعه و روان انسان ها لازم است.

5. استفاده از توانمندی های استادان، کارکنان و دانشجویان، به ویژه تشکل های دانشجویی فعال، از جمله کانون های هلال احمر، برای یاری و التیام زخم های ناشی از سیل در مناطق آسیب دیده ضرورت دارد.

با عنایت به موارد یادشده از کلیه دانشگاه های مستقر در مناطق آسیب دیده از سیلاب اخیر انتظار دارد در مأموریت های منطقه ای خود نتیجه پژوهش های علمی کارگروه های مربوطه را در قالب گزارش مدوّن به مسئولان استانی و دستگاه های اجرایی مرتبط ارائه و نسخه ای از آن را برای پی گیری به معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال نمایند.

همچنین از دیگر دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور انتظار می رود ضمن ارتباط با دانشگاه های مناطق آسیب دیده با پشتیبانی و مشارکت کامل در تشکیل کارگروه ها، توان پژوهشی و تخصصی آنان را ارتقا دهند و به مسئولیت ملی خود عمل نمایند.

انتهای پیغام/

گروه آبان لوکس: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 7699

به "لزوم تشکیل کارگروه های تخصصی در راستای شناسایی آسیب های ناشی از سیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم تشکیل کارگروه های تخصصی در راستای شناسایی آسیب های ناشی از سیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید