مستندسازی نقوش صخره ای و معادن قدیمی کمرمقبولا

به گزارش مهسان بلاگ، مرجان اکبری، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: این مطالعات و مستندسازی با هدف شناسایی، تدقیق مطالعات، باستان شناسی و طبقه بندی نقوش صخره ای موجود در دره داغستان خراسان رضوی و شناسایی و مستند سازی معادن قدیمی این منطقه انجام می شود.

مستندسازی نقوش صخره ای و معادن قدیمی کمرمقبولا

وی ادامه داد: هم چنین حفاظت از سنگ نگاره ها و بررسی و امکان سنجی ایجاد سایت موزه فضا باز با تمرکز بر معرفی سنگ نگاره ها و معادن قدیمی از دیگر اهداف تعریف شده برای این پژوهش است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: در این برنامه تمام نقوش صخره ای موجود در محل شناسایی، معین موقعیت و طبقه بندی شده اند و موقعیت آن ها نسبت به تونل های قدیمی معادن و رگه های معدنی معین شده است.

وی افزود: با توجه به این که تا به امروز موقعیت دقیق رگه های معدنی شناسایی شده توسط سازمان زمین شناسی نسبت به سنگ نگاره ها معین نبوده، ضمن ثبت موقعیت مکانی تمام سنگ نگاره ها با جی.پی.اس مولتی فرکانس، این نقوش دوره بندی شده و موقعیت آن ها نسبت به رگه های معدنی معین شده است.

اکبری ادامه داد: جهت رگه های معدنی از طریق برداشت واریزه ها و خواناسازی تراشه های اکتشاف قدیمی و ردپای سطحی رگه های معدنی با پاکسازی رسوبات سطحی رخنمون های کانی دار انجام شده است.

وی گفت: این اقدام در راستای شناسایی دقیق جهت، وسعت و پهنای رگه ها در بخش های مختلف و میزان تداخل احتمالی رگه های معدنی با سنگ نگاره های موجود است و تمام فعالیت های مربوط به پاکسازی و ردپای رگه ها تا به امروز در خارج از عرصه مصوب این اثر تاریخی انجام شده و مغایرتی با ضوابط نداشته است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی افزود: پاکسازی سطحی رگه های معدنی در یک فرآیند علمی کنترل شده انجام می شود و هیچگونه حفاری در عمق صورت نگرفته است و با توجه به این که ماهیت این سایت باستان شناسی با تپه های باستانی که دارای نوشته ها و لایه های باستان شناسی است متفاوت می باشد و بافت طبیعی دارد، این عملیات نه تنها باعث آشفتگی و آسیب به ماهیت تاریخی نشده، بلکه امکان ارزیابی دقیق تر از میزان همپوشانی رگه های معدنی و سنگ نگاره ها و در نهایت افزایش شناخت و تعریف برنامه های حفاظتی را فراهم می کند.

وی ادامه داد: چند چاله عمیق موجود در محدوده اثر، حاصل حفاری های غیرمجاز و اکتشاف در سال های گذشته بوده و ارتباطی با پروژه مستندسازی سنگ نگاره ها و تدقیق جهت رگه های معدنی که در خارج از عرصه اثر انجام شده، ندارد.

اکبری گفت: بسیاری از تصاویر منتشر شده در فضای مجازی که به کمرمقبولا منتسب شده و آسیب های کالبدی و منظری در اثر حفاری یا رنگ کردن سطح صخره ها با اسپری را نشان می دهد، مربوط به این اثر تاریخی نیست و بدون اطلاع و بررسی منتشر شده است.

وی با اشاره به تصویب گزارش مقدماتی پژوهش باستان شناسی نقوش صخره ای و معادن قدیمی کمرمقبولا در شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی افزود: پژوهش باستان شناسی اثر نقوش صخره ای و معادن تاریخی کمرمقبولا در شورای فنی توسط علی اکبر وحدتی، متخصص باستان شناسی و سنگ نگاره ها ارائه شد و چگونگی آثار صخره ای در دنیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: در جلسه شورای فنی مقرر شد طرح پژوهشی و گزارش نهایی و پیشنهادات معین و قابل اجرا توسط پژوهشگر در اختیار اداره کل قرار گیرد.

وی گفت: براساس مصوبه این شورا باید برنامه حفاظتی اثر، قبل از پژوهش ها و همراه با مطالعات و رصد پایش عوامل مُخل بیولوژیکی، شیمیایی، وندالیسم و از این قبیل شناسایی و طرح های حفاظتی ارائه و پس از تصویب اجرا شود.

ایرنا نوشت، نقوش صخره ای و معادن تاریخی کمرمقبولا در شهرستان بینالود بخش طرقبه، دره داغستان، منطقه کمر مقبولا به شماره 3201 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

سلو بلاگ: سلو بلاگ: محفلی برای هم اندیشی

پریها: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: گردشبان
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 77021

به "مستندسازی نقوش صخره ای و معادن قدیمی کمرمقبولا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مستندسازی نقوش صخره ای و معادن قدیمی کمرمقبولا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید