مسکو احتمال استفاده از اینستکس در تعاملات با ایران را رد نکرد

به گزارش مهسان بلاگ، سخنگوی کاخ کرملین از احتمال استفاده روسیه از سازوکار اقتصادی ویژه اینستکس در تبادلات تجاری با ایران اطلاع داد.

مسکو احتمال استفاده از اینستکس در تعاملات با ایران را رد نکرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه امروز (پنجشنبه) بیان کرد که ممکن است شرکت های روسی نیز از کانال تبادلات مالی ویژه اروپا با ایران موسوم به اینستکس استفاده کند.

به نوشته خبرگزاری اینترفکس پسکوف طی نشست خبری در کاخ کرملین گفت: اینکه شاید روسیه هم از اینستکس برای تعاملات با ایران استفاده کند را رد نمی کنیم.

پیش از این نشریه فایننشال تایمز امروز از ابراز تمایل روسیه برای پیوستن به سازوکار اینستکس اطلاع داد و نوشت مسکو خواستار آن است که این کانال ویژه مالی، صادرات نفت ایران را نیز تحت پوشش قرار دهد. (جزئیات بیشتر)

فایننشال تایمز پیوستن روسیه به این کانال مالی را یک گام قابل توجه رو به جلو توصیف نموده و به نقل از وزارت خارجه روسیه نوشته است: روسیه به همکاری نزدیک با اتحادیه اروپا درباره اینستکس، علاقمند است. هرچه تعداد کشورها و قاره های دخیل بیشتر گردد، این ساز و کار به طور کلی مؤثرتر می گردد.

سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس روز 11 بهمن ماه 1397 رسماً ثبت کانال ویژه تجارت اروپا و ایران را بیان کردند.

اینستکس سرواژه ای است که از قرار دریافت حروف ابتدایی عبارت Instrument in Support of Trade Exchange به معنای ابزاری برای حمایت از مبادلات تجاری تشکیل شده است. این نهاد در فرانسه ثبت شده و مقر آن در پاریس است. اداره آن بر عهده آلمان است و انگلیس هم به عنوان سهامدار در آن مشارکت خواهد داشت. ریاست این کنسرسیوم مالی را پر فیشر، مدیر سابق کومرتس بانک آلمان بر عهده خواهد گرفت.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز روز گذشته ضمن اطلاع دادن از عملیاتی شدن این مکانیسم، گفته بود تا کنون چندین میلیون دلار به وسیله اینستکس نقل و انتقال اجرا شده است.

در بیش از یک سالی که از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای با ایران می گذرد، اتحادیه اروپا بارها وعده جبران آثار این اقدام آمریکا را مطرح نموده، اما اینستکس که قرار بود روند تجارت با ایران را تسهیل کند، هنوز به طور کامل عملیاتی نشده و فعلا هم قرار است صرفا اقلامی را تحت پوشش قرار دهد که تحت تحریم های آمریکا قرار ندارند.

وزارت خارجه روسیه در این مورد گفته است: پتانسیل کامل اینستکس تنها زمانی قابل به کارگیری است که برای مشارکت دیگر کشورها، نه فقط کشورهای عضو اتحادیه اروپا، گگردده باشد.

در حال حاضر 10 کشور عضو اتحادیه اروپا برای پیوستن به این ساز و کار اعلام آمادگی نموده اند. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت تعداد این کشورها به زودی افزایش می یابد و احتمالا کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا نیز به این ساز و کار می پیوندند. (جزئیات بیشتر)

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 12605

به "مسکو احتمال استفاده از اینستکس در تعاملات با ایران را رد نکرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسکو احتمال استفاده از اینستکس در تعاملات با ایران را رد نکرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید