مناطق آزاد: هیچ درخواستی برای ترانزیت خودروی آمریکایی نداریم

به گزارش مهسان بلاگ، طبق اعلام مسئولان شورایعالی مناطق آزاد با وجود مکاتبات انجام شده با گمرک ایران برای ترانزیت خودرو بین مناطق، نه شورا و نه مناطق هیج درخواستی برای ترانزیت خودروی آمریکایی فی مابین مناطق آزاد نداشته اند.

مناطق آزاد: هیچ درخواستی برای ترانزیت خودروی آمریکایی نداریم

به گزارش خبرنگاران، از اواسط سال 1395 واردات هرگونه خودروی آمریکایی اعم از ساخت، سفارش آمریکا و یا اینکه به نوعی این کشور ذینفع باشد، ممنوع شد. در سال 1397 نیز به دنبال تغییر سیاست ارزی، ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودرو در دستور کار نهاده شد که مدر این بین مناطق آزاد از سیاست های اتخاذ شده مستثنی نبوده و مکلف به اجرای آن شدند.

در چند مدت اخیر پیش مکاتباتی بین شورایعالی مناطق آزاد و گمرک ایران در رابطه با ترانزیت خودرو بین مناطق صورت گرفت که طی آن جاقتصادی-معاون اقتصادی شورایعالی مناطق آزاد- از ارونقی-معاون فنی گمرک ایران- خواسته بود که به دنبال درخواست های اجرا شده سازمان های مناطق برای ترانزیت خودرو فی مابین مناطق با این موضوع موافقت و اقدام لازم انجام گردد. این درحالی بود که ظاهرا سازمان ها در جابجایی خودرو با موانعی از سوی گمرک روبرو شده و خواسته بودند که بر اساس تفاهم نامه ای که در سال گذشته بین شورایعالی مناطق آزاد و پلیس راهور ناجا منعقد شده بود، این ترانزیت صورت گیرد.

با این حال معاون فنی گمرک ایران به استناد شیوه نامه نقل و انتقال خودرو بین مناطق آزاد، به معاون اقتصادی شورایعالی مناطق آزاد اعلام نموده بود که امکان جابجایی بر اساس شروط معین شده بلامانع است که در بین آنها تاکید شده بود انتقال خودرو با برندهای لامبورگینی، فراری، پورشه، هامر، مازراتی و بوگاتی همچنین سایر خودروهای دارای برند آمریکایی، ساخت و یا با مبدا آمریکا امکان پذیر نیست.

این مکاتبه ابهاماتی را در رابطه با چرایی درخواست ترانزیت خودرو بین مناطق آزاد و از سویی شروط گمرک ایران و تاکید بر ممنوعیت جابجایی خودروهای آمریکایی مطرح نموده است؛ موضوعی که از جاقتصادی- معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد- پیگیری شد و وی شرحاتی به خبرنگاران ارائه کرد.

درخواست ترانزیت بر اساس توافق قبلی است

وی درباره مکاتبه اجرا شده با گمرک ایران برای نقل و انتقال خودرو بین مناطق گفت که این درخواست برمبنای تفاهم نامه بین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و پلیس راهور ناجا و با تائید نماینده گمرک ایران اجرا شده است.

جاقتصادی شرح داد: در راستای تعاملات بین دستگاهی به منظور فراهم کردن تمهیدات مناسب برای اجرای طرح های هدایت و رانندگی در حوزه ترافیکی و خدمات هدایت و رانندگی و ایجاد بسترهای مدیریتی واحد و هماهنگ در مناطق آزد تجاری- صنعتی کشور، در خرداد ماه سال 1398 تفاهم نامه ای فی ما بین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و پلیس راهور ناجا به استناد آئین نامه هدایت و رانندگی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی منعقد شد که بر اساس بند(3) قسمت (ب) این تفاهم نامه مقرر شد که نقل و انتقال خودرو بین مناطق انجام گردد.

هیچ درخواستی از سوی شورا و مناطق برای ترانزیت خودروی آمریکایی نیست

این مقام مسئول در شورایعالی مناطق آزاد درباره اینکه گمرک ایران در شروط خود برای ترانزیت خودرو بین مناطق آزاد جابجایی هر گونه خودرو آمریکایی را ممنوع اعلام نموده است، آیا مناطق چنین درخواستی ارائه نموده اند، تاکید نمود که نه دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و نه سازمان های مناطق درخواستی برای جابجایی خودرو آمریکایی بین مناطق آزاد ارائه ننموده اند.

جاقتصادی در خصوص اینکه آیا اشخاص درخواستی برای جابجایی خودرو آمریکایی بین مناطق داشته اند هم توضیح داد که اصولا موضوع ترانزیت ارتباطی با دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد ندارد و توافق سازمان های دو منطقه مقصد و مبدا برای جابجایی شرط اصلی است. این در حالی است که تا به امروز درخواستی برای جابجایی خودروهای آمریکایی از یک منطقه به منطقه دیگر به دبیرخانه شورایعالی واصل نشده است.

دلایل درخواست ترانزیت خودرو بین مناطق

معاون اقتصادی شورایعالی مناطق آزاد در رابطه با چرایی درخواست مناطق آزاد برای ترانزیت خودرو بین مناطق یادآور شد: ایجاد بستر نقل و انتقال خودرو در مناطق آزاد کشور، حل مشکل فرسودگی سیستم حمل و نقل در بعضی مناطق، ایجاد فضای اجتماعی برابر در مناطق، عدم امکان واردات خودرو از خارج از کشور به دلایل موجود در شرایط فعلی، پیشبرد اهداف مناطق آزاد مبنی بر جذب جهانگرد داخلی و خارجی با ایجاد جذابیت های لازم از مهمترین دلایل این درخواست است.

وی ادامه داد:همچنین صرف هزینه کمتر توسط متقاضیان در نقل و انتقال خودرو نسبت به واردات آن از خارج از کشور، عدم توانایی اقتصادی ساکنین بعضی مناطق در واردات خودرو (حتی در شرایط برطرف ممنوعیت واردات)، عدم احتیاج در بعضی مناطق به علت بالا بودن تعداد خودروهای خارجی و از طرفی کمبود آن بعضی دیگر از مناطق آزاد و درخواست بخش خصوصی برای خرید و جابجایی خودروها از دیگر دلایل ایجاد بستر نقل و انتقال خودرو در مناطق آزاد به شمار می رود.

جاقتصادی تاکید نمود: بر این اساس درچارچوب تفاهم نامه بین شورایعالی مناطق آزاد و پلیس راهور ناجا، هیچ گونه خودرو خارجی وارد کشور نشده و با رعایت الزامات و مقررات گمرک ایران صرفا خودروهای موجود در مناطق آزاد با رویه ترانزیت امکان انتقال از یک منطقه آزاد به منطقه آزاد دیگر را دارند.

لازم به ذکر است که از سال گذشته شورایعالی مناطق آزاد پیشنهاداتی درباره واردات خودرو هر چند به صورت محدود به دولت ارائه کرد ولی هنوز به نتیجه نرسیده است که دلیل اصلی آن شرایط ارزی کشور و ممانعت از خروج ارز عنوان می گردد.

اکنون با اعلام موضع مناطق آزاد درباره جریان مکاتبات برای ترانزیت خودروها بین مناطق، اعلام موضع گمرک ایران درباره این ماجرا و چرایی ممنوعیت نقل و انتقال خودروهای آمریکایی مورد توجه خواهد بود.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 72980

به "مناطق آزاد: هیچ درخواستی برای ترانزیت خودروی آمریکایی نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مناطق آزاد: هیچ درخواستی برای ترانزیت خودروی آمریکایی نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید