نخستین واکنش کُردی به سفر وزیر دفاع ترکیه به شمال عراق

به گزارش مهسان بلاگ، یکی از رهبران حزب کُردی گوران، با انتقاد از بازدید سرزده و بدون هماهنگی وزیر دفاع ترکیه از مقر نظامی ارتش این کشور در منطقه کردستان، این اقدام را نقض حاکمیت عراق دانست.

نخستین واکنش کُردی به سفر وزیر دفاع ترکیه به شمال عراق

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در پی اعلام خبر بازدید روز گذشته (یک شنبه - 2 می)، حلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه از مقر نظامی تازه تأسیس ارتش این کشور در شمال منطقه کردستان عراق، جولی اسعد از رهبران حزب گوران (جنبش التغییر) واکنش نشان داد.

وی با تاکید بر ضرورت احترام به حاکمیت عراق، خواهان پاسخ قاطع به سفر اعلام نشده وزیر دفاع ترکیه به منطقه کردستان عراق و بازدید از مقرهای نظامی ترکیه در این منطقه شد.

این رهبر حزب کُردی گوران در گفت وگو با پایگاه خبری المعلومه توضیح داد: این سفر و فرود در مقرهای نظامی ترکیه بدون فرود رسمی در فرودگاه بین المللی بغداد یا اربیل، بیانگر عدم احترام آکار به حاکمیت عراق است و اهانت بزرگی است که باید مقابل آن ایستاد.

وی اضافه نمود: ترکیه حاکمیت عراق را نادیده گرفت زیرا با پاسخ قاطع و محکمی از سوی دولت منطقه کردستان و دولت فدرال روبرو نمی گردد. تداوم این سکوت و تسلیم بودن در قبال نقض های حاکمیتی، بهای سنگینی خواهد داشت.

رسانه های ترکیه دیروز اعلام نمودند که وزیر دفاع ترکیه به همراه ژنرال یاشار گولر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه و ژنرال امید دوندار فرمانده نیروی زمینی ارتش پس از بازدید از مرکز فرماندهی عملیات های خود علیه پ.ک.ک در منطقۀ مرزی استان شرناخ، وارد خاک منطقه کردستان شد و از پایگاه نظامی تازه تأسیس بیلیچ تپه بازدید کرد.

ترکیه مدت هاست به بهانه مقابله با پ .ک .ک در حال نقض تمامیت ارضی شمال عراق است پ .ک .ک که در 35 سال گذشته با دولت آنکارا در تقابل نظامی است از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می گردد. ترکیه می گوید که شبه نظامیان حزب کارگران کردستان، مسئول مرگ بیش از 40 هزار نفر از شهروندان ترکیه از جمله زنان و بچه ها هستند.

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه آدینه پیش در سایه سکوت بغداد و اربیل در قبال نقض های مکرر حاکمیت عراق گفت که آنکارا به عملیات خود در شمال عراق ادامه خواهد داد و میخواهد پایگاهی نظامی در شمال عراق همانند آن چیزی که در سوریه انجام داد، ایجاد کند تا بر اوضاع در نزدیکی مرزهایش کنترل داشته باشد.

این اظهارات در حالی مطرح می گردد که عملیات هوایی ارتش ترکیه علیه شبه نظامیان پ ک ک ادامه دارد. این سخنان سویلو با واکنش کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق نیز همراه شد و اعلام نمود که برای آنالیز این موضوع نشست فوق العاده برگزار خواهد نمود.

محمد البلداوی نماینده فراکسیون مجلسی الصادقون عراق، نیز، سکوت نخست وزیر و وزیر خارجه عراق در قبال اعلام قصد آنکارا مبنی بر احداث یک پایگاه نظامی در شمال این کشور را مشکوک دانست و از این موضوع ابراز تعجب کرد.

ص

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 84917

به "نخستین واکنش کُردی به سفر وزیر دفاع ترکیه به شمال عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین واکنش کُردی به سفر وزیر دفاع ترکیه به شمال عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید