نظارت بر ساخت وسازها در مجاورت ساختمان تاریخی بروجردی های کاشان

به گزارش مهسان بلاگ، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: ساخت و سازهای مجاور خانه تاریخی بروجردی های کاشان را مورد نظارت قرار می دهیم.

نظارت بر ساخت وسازها در مجاورت ساختمان تاریخی بروجردی های کاشان

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان، فریدون الله کمک امروز 16 اردیبهشت ماه 99 با اعلام این مطلب گفت: با توجه به بعضی از نگرانی ها مبنی بر ساخت وساز در مجاورت آثار تاریخی شهرستان کاشان، به تازگی شاهد نگرانی هایی مبنی بر ساخت وساز جدید در خیابان علوی کاشان و در مجاورت خانه تاریخی بروجردی ها بودیم.

او اضافه کرد: محل ساخت وساز مذکور حاصل تخریب و تجمیع سه پلاک است که یکی از آن ها خانه ای فاقد ارزش بود و با قدمت دو یا سه دهه ساخت که ارتفاع آن با ارتفاع خرپشته بیشتر از 10 متر از سطح خیابان علوی بود، دو پلاک دیگر نیز طی چند دهه اخیر به حالت ویرانه و مخروبه تبدیل شده بودند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان اظهار داشت: این پلاک ها دارای ارزش ریالی بالایی بوده و شرایط برای تملک و استفاده بهینه از آن برای دستگاه های شهری متولی فراهم نشده بود و از طرفی به علت محدودیت های ارتفاعی، حریم محله سلطان امیر احمد کاشان، جذابیتی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز نداشت و طی چند دهه اخیر به حال خود رها شده بودند. نهایتاً این محل طی سنوات گذشته توسط بخش خصوصی به منظور ایجاد تأسیسات گردشگری خریداری شد. در سال 1395 نقشه و طرح موردنظر سرمایه گذار، برای آنالیز و اخذ مجوز به اداره کاشان ارسال شد که با توجه به مغایرت با ضوابط شهرسازی و حریم بناهای تاریخی مجاور، مورد مخالفت اداره کاشان نهاده شد.

او گفت: پس از مکاتبات متعدد و برگزاری جلساتی با مالک و مشاورین طرح در اداره کاشان و همچنین برگزاری جلسه کمیته فنی اداره کل استان و مطابق رأی این کمیته و هماهنگی با ضوابط حریم محله سلطان امیراحمد کاشان حداکثر ارتفاع 5 متر از سطح خیابان علوی تا بلندترین نقطه ساختمان و همچنین ضوابطی در نحوه دسترسی و نماهای ساختمان مانند: درون گرا بودن، اجرای فرم حیاط مرکزی و تا حدودی مطابق با الگوهای معماری سنتی و اجرای نماهای سنتی ساده برای احداث بنا در این پلاک مشخص و به مالک ابلاغ شد.

الله کمک تأکید کرد: نهایتاً در تابستان سال 1397 طرح و نقشه های ساختمان جدید در تطابق کلی با این ضوابط تهیه شد که همراه با درج ملاحظات و نقطه نظرات تکمیلی کارشناسان این اداره در حاشیه نقشه ها به شهرداری کاشان ارسال شد تا پس از طی مراحل قانونی لازم از جمله اخذ مجوز از کمیسیون ماده 5 شهرستان (طبق مفاد صریح و مؤکد مکاتبات اداره میراث فرهنگی شهرستان و اداره کل میراث فرهنگی استان با شهرداری و تأکید مجدد در حاشیه نقشه ها) به اجرا درآید.

او اظهار داشت: بدیهی است با توجه به استقرار این بنا در مجاورت خانه های تاریخی ارزشمند و معتبر کاشان، طی فرایند عملیات اجرایی، اداره میراث فرهنگی این شهرستان، پایش و مراقبت لازم را نسبت به رعایت ضوابط مربوط به ارتفاع مجاز و نماهای خارجی ساختمان انجام خواهد داد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 10 خرداد 1399 بروزرسانی: 10 خرداد 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 43652

به "نظارت بر ساخت وسازها در مجاورت ساختمان تاریخی بروجردی های کاشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظارت بر ساخت وسازها در مجاورت ساختمان تاریخی بروجردی های کاشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید