هشدار شدید عمران خان درباره احتمال رویارویی هسته ای در شبه قاره

به گزارش مهسان بلاگ، ایرنا نوشت: نخست وزیر پاکستان مذاکره با هند را به لغو تصمیم دهلی نو درباره وضعیت کشمیر مشروط کرد و هشدار داد: سایه تهدید رویارویی هسته ای بر شبه قاره سنگینی می نماید.

هشدار شدید عمران خان درباره احتمال رویارویی هسته ای در شبه قاره

عمران خان در مقاله ای که در روزنامه نیویورک تایمز روز پنجشنبه منتشر شد، آنچه را که رویکرد تهاجمی دولت هند در قبال مردم مسلمان کشمیر خواند، مورد انتقاد قرار داد.وی اضافه کرد: بی تفاوتی دنیا نسبت به عدم ثبات و آرامش در کشمیر نتایج خطرناکی به دنبال دارد در حالی که تداوم وضعیت بحرانی کشمیر، باعث افزایش تهدید جنگ هسته ای میان هند و پاکستان شده است.

نخست وزیر پاکستان اظهار کرد: دو رقیب هسته ای شبه قاره (پاکستان و هند) مقابل یکدیگر قرار گرفته و احتمال رویارویی نظامی میان دو کشور بالا رفته است بنابراین اگر جامعه دنیای جلوی تهاجم هند علیه کشمیری ها را نگیرد،این وضعیت پیامدهای خطرناکی به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: ضرورت دارد که جامعه بین الملل فراتر از مزایای معیشتی و تجاری فکر کند در غیر این صورت ممکن است وضعیتی همانند جنگ دنیای دوم به وجود آید اما این بار تهدید جنگ هسته ای در میان است.

نخست وزیر پاکستان تاکید نمود: اسلام آباد و دهلی نو باید با در نظر دریافت تهدید رویارویی در شبه قاره، باید از نقطه صفر مذاکرات دوجانبه درباره کشمیر و سایر مسائل راهبردی و تجاری را شروع نمایند.وی گفت: هر زمان که دولت نارندرا مودی نخست وزیر هند تصمیم خود مبنی بر لغو خودمختاری منطقه جامو و کشمیر را پس بگیرد و اقدام به لغو حکومت نظامی و سایر محدودیت ها در کشمیر کند، اسلام آباد نیز پای میز مذاکره با دهلی خواهد نشست.

عمران خان اضافه کرد: مذاکره با هند درباره کشمیر باید با حضور همه نیروهای سیاسی کشمیر انجام گردد و پاکستان نیز طرح هایی در این خصوص در اختیار دارد که بیشتر بر احترام به خواسته های مردم کشمیر و حل این مناقشه براساس قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل تمرکز دارد.

همزمان با تشدید اوضاع کشمیر که باعث صف آرایی مجدد پاکستان و هند برای چندمین بار طی ماه های اخیر شده، بسیاری از کشورهای دنیا و نهادهای بین المللی از جمله اندیشکده ها ضمن هشدار جدی نسبت به بالا رفتن امکان رویارویی میان رقبای هسته ای در جنوب آسیا، بر ضرورت ازسرگیری مذاکرات میان اسلام آباد و دهلی نو تاکید دارند.

دولت هند چهاردهم مردادماه سال جاری از تصمیم این کشور برای لغو خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر اطلاع داد.طبق اصل 370 قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسائل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بوده است.

پس از تصمیم دولت هند تنش ها میان دهلی نو و اسلام آباد بر سر کشمیر تشدید شد و متعاقب آن پاکستان ضمن مخالفت با اقدام هند، روابط خود را با این کشور به حداقل رساند.

پس از استقلال هند و پاکستان از انگلیس در سال 1326 تاکنون منطقه کشمیر همیشه صحنه جنگ ها و درگیری های مرزی بوده است. مهاراجه کشمیر در آن موقع از پیوستن به پاکستان یا هند خودداری کرد. از آن دوره تا کنون هر دو کشور کوشیده اند این منطقه را به خاک خود ملحق نمایند.

2323

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

سلو بلاگ: سلو بلاگ: محفلی برای هم اندیشی

پریها: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 16321

به "هشدار شدید عمران خان درباره احتمال رویارویی هسته ای در شبه قاره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار شدید عمران خان درباره احتمال رویارویی هسته ای در شبه قاره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید