پاکستان:طالبان در نشست استانبول حضور معنادار خواهد داشت

به گزارش مهسان بلاگ، هیئت پاکستانی اطمینان داده است که طالبان هم زمان با شرکت در نشست های صلح، به کاهش خشونت ها و آتش بس تن خواهند داد.

پاکستان:طالبان در نشست استانبول حضور معنادار خواهد داشت

به نقل از رسانه های خبری کابل، هیئتی ازمقام های نظامی و غیر نظامی پاکستان به رهبری نماینده ویژه نخست وزیر این کشور برای افغانستان برای دو روز با مقام ها و سیاستمداران کشور درکابل ملاقات کرد.

این هیئت اطمینان داده است که طالبان در نشست استانبول حضور معنادار خواهند داشت.

محمدعمر داوودزی، نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور در امور پاکستان گفته است که همتای پاکستانی اش در این سفر، همچنان اطمینان داده است که طالبان هم زمان با شرکت در نشست های صلح، به کاهش خشونت ها و آتش بس تن خواهند داد.

سفرهیأت پاکستانی به افغانستان که در آن نمایندگانی از دستگاه اطلاعات نظامی پاکستان و بخش های اقتصادی و سیاسی نیز حضور داشتند دو روز در کابل با مقامات افغان و بعضی ازاحزاب سیاسی در باره فرایند صلح این کشور رایزنی کردند.

پس از سرانجام این نشست ها، مقامات افغان با اظهار رضایت از این سفر گفته اند که هیأت پاکستانی اطمینان داده است که طالبان ضمن حضور در نشست استانبول به کاهش خشونت و رفتن به طرف آتش بس موافقت خواهند کرد.

محمدعمرداودزی نماینده رئیس جمهوری افغانستان در امور صلح با کشورهای منطقه به رسانه های داخلی افغانستان گفته است که هیأت پاکستانی قول داده است که این گفته هایش را با شروع نشست استانبول در عمل ثابت می نماید.

وی اضافه نموده است که صادق خان از کوشش جدی و همه جانبه پاکستان خبر داده و اضافه نموده است که کوشش می گردد طالبان را راضی به تن دادن به آتش بس کنیم .

نماینده رئیس جمهوری افغانستان گفته است که هرچند هیأت پاکستانی در باره سفر هیأت طالبان از دوحه به پاکستان به آنها اطلاعاتی نداد اما به عقیده وی هیات طالبان تنها در این سفر با رهبران خود ملاقات و مشورت می نماید.

اما مطلعان سیاسی در افغانستان بر نفوذ غیرقابل انکار پاکستان بر طالبان تأکید نموده و می گویند که اگر پاکستان تصمیم بگیرد که طالبان را وادار به صلح کند، آنها هرگز نمی تواند خواسته پاکستان را رد کند.

حبیب الله عظیمی مطلع سیاسی و کارشناس امور بین الملل در گفت وگوی تلفنی به ایرنا گفت که طالبان با توجه به حضور امن پناهگاه رهبران آنها در پاکستان نمی توانند با خواسته اسلام آباد مخالفت نمایند.

وی اضافه نمود اگر پاکستان با صداقت به طالبان فشار وارد کند ،این گروه علاوه بر شرکت در نشست صلح راضی به توافق می شوند.

این کارشناس سیاسی گفت که طالبان بدون حمایت پاکستان نمی تواند دستاوردی داشته باشد.

به گفته بعضی از مطلعان سیاسی ،آمریکا پشت پرده به توافقی با طالبان در دوحه دست یافته که بزودی رسانه ای می گردد.

احمد سعیدی در فیسبوک خود نوشت در این توافق جدید زمانبندی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان طولانی تر خواهد شد و در مقابل زمینه آزادی هفت هزار زندانی طالبان و خروج رهبران طالبان از لیست سیاه سازمان ملل را فراهم می نماید.

وی ادعا کرد آمریکا با کاهش یاری های نظامی و اقتصادی خود به افغانستان، دولت را مجبور به آزادی زندانیان طالبان از زندان خواهد نمود.

عبدالطیف پدرام رهبر حزب کنگره ملی افغانستان نیز روز سه شنبه گفت که صادق خان نماینده ویژه پاکستان با وی نیز ملاقات داشته و در این نشست در باره چگونگی گفت وگوهای صلح و ایجاد دولت انتقالی گفت وگو نموده است

پدرام در این ملاقات مشکل اصلی افغانستان را نابرابری قومی و ملیتی خوانده و بر ضرورت ایجاد جمهوری دموکراتیک فدرال تاکید نموده است.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 27 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 84184

به "پاکستان:طالبان در نشست استانبول حضور معنادار خواهد داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاکستان:طالبان در نشست استانبول حضور معنادار خواهد داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید