چگونه از سلامت روان سالمندان در برابر کرونا مراقبت کنیم؟

به گزارش مهسان بلاگ، مهر/ جمال شمس متخصص روانپزشکی با بیان اینکه به افراد بالای 65 سال سالمند گفته می گردد، درباره بهداشت روان شرح داد: بهداشت روان به معنای آن است که شخص بهترین تطابق را با شرایط اجتماعی محیط پیرامون خود داشته باشد.

چگونه از سلامت روان سالمندان در برابر کرونا مراقبت کنیم؟

وی ادامه داد: منظور از تطابق، داشتن یک زندگی راحت و دچار نشدن به اضطراب، افسردگی و مسائل خلقی است و برای اینکه یک فرد در شرایط انطباق باشد باید هم از نظر روانی و هم از نظر جسمی شرایط مناسبی داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه نمود: زمانی که مانند اکنون یک شرایط بحرانی به وجود می آید و شخص را از نظر روانی دچار نگرانی های بیش از حد می نماید، شخص دچار افسردگی و اضطراب می گردد.

شمس با اشاره به اثر منفی افسردگی و اضطراب بر سلامت روان و توانایی انطباق با محیط، یادآور شد: افسردگی و اضطراب بر روابط بین فردی نیز تأثیرگذار است و حتی فرد را از نظر جسمی دچار اختلال می نماید.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد مسن از نظر جسمی در شرایط کاملاً مناسبی قرار ندارند، گفت: اضطراب و افسردگی غیرطبیعی می تواند سیستم ایمنی این افراد را دچار اختلال نموده و آنان را مستعد ابتلاء به بیماری های جسمی نماید.

این روانپزشک با بیان اینکه نگرانی به اندازه، در چنین شرایطی می تواند باعث توجه فرد به رعایت نکات بهداشتی گردد، گفت: بنا بر این حد متعادلی از نگرانی می تواند به سلامت فرد یاری کند اما اگر این نگرانی از حد بگذرد فرد را دچار مشکل می نماید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت عدم ایجاد نگرانی بیش از حد برای افراد سالمند توسط اطرافیان و نزدیکان، یادآور شد: اطرافیان افراد مسن باید بدون ایجاد اضطراب و نگرانی اضافی، رعایت نکات بهداشتی را به آنان تذکر دهند.

شمس، ورزش سبک، مستمر و مداوم، تغذیه مناسب و تعاملات اجتماعی با رعایت بهداشت فردی را از جمله مهمترین عوامل یاری به سلامت روان سالمندان بیان کرد.

وی همچنین با اشاره به ایجاد نگرانی بیش از حد توسط بعضی از منابع در فضای مجازی، اضافه نمود: اگر اطرافیان اینگونه اخبار را دنبال می نمایند نباید محتوای آن را به افراد مسن انتقال دهند.

شمس درباره افرادی که تحت نظر روانپزشک دارو مصرف می نمایند، شرح داد: بعضی از بیماری ها در شرایط بحرانی ممکن است برای مدت کوتاهی شدید شوند، پیشنهاد می گردد اگر فردی دچار این مسئله شد چند روز تأمل نمایند و در مقدار و نحوه مصرف دارو هایشان تغییری ایجاد ننمایند.

وی در سرانجام اضافه نمود: افراد سعی نمایند با روش هایی مثل تن آرامیدگی و توجه به بهداشت خواب خود را آرام نمایند، اما اگر بهبودی در حالشان ایجاد نشد، ترجیحاً بدون مراجعه حضوری با پزشک خود مشورت نمایند، در صورت لزوم مراجعه حضوری نیز بهداشت فردی را رعایت نموده و از ازدحام در سالن های انتظار مراکز درمانی بپرهیزند.

منبع: همگردی
انتشار: 6 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 38849

به "چگونه از سلامت روان سالمندان در برابر کرونا مراقبت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از سلامت روان سالمندان در برابر کرونا مراقبت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید