چین خواستار آزادی فوری مدیر هووای در کانادا شد

به گزارش مهسان بلاگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به حکم دادگاه کانادا در پرونده منگ وان جو از مدیران ارشد شرکت هواووی گفت: کانادا باید عملاً اشتباهش را تصحیح و فورا این خانم را آزاد کند تا از ضربه و آسیب به روابط چین و کانادا جلوگیری گردد.

چین خواستار آزادی فوری مدیر هووای در کانادا شد

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا ارزان هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

جائو لی جیان شامگاه سه شنبه در کنفرانس خبری در پکن موضع چین در خصوص خانم منگ را همیشگی و روشن بیان کرد و اضافه کرد: آمریکا و کانادا با سوء استفاده کانادا از پیمان استرداد تبهکاران، اقدام به اجبار علیه یک شهروند چینی نموده اند.

وی از این اقدام به عنوان تجاوز به حقوق قانونی شهروندان چینی نام برد و گفت: آمریکا و کانادا این موضوع را به یک رویداد سیاسی شدید و وخیم تبدیل نموده اند.

این مقام وزارت خارجه چین توضیح داد: عزم دولت چین در حفاظت از حقوق قانونی شهروندان چین پایدار و قاطعانه است.

منگ در ماه دسامبر 2018 در کانادا دستگیر شد وزارت دادگستری آمریکا کمی بعد او را به جرم کلاهبرداری و اتهامات دیگر تحت پیگرد قانونی قرار داد و درخواست استرداد او را کرد.

منگ پس از آزاد شدن به قید وثیقه در خانه خود در ونکوور زندگی می نماید موکلان او می گویند که ادعاهای آمریکا علیه او در کانادا جرم محسوب نمی گردد، زیرا این ادعاها بر اساس نقض تحریم های آمریکا علیه ایران هستند.

در پی بازداشت منگ توسط کانادا، پکن چند روز بعد دو شهروند کانادایی به نام های مایکل اسپاور تاجر و مایکل کوریگ دیپلمات سابق کانادایی را به اتهام به خطر انداختن امنیت ملی چین بازداشت کرد با این حال چین تاکید نموده بود پرونده این دو شهروند بازداشتی ربطی به پرونده مدیر اقتصادی شرکت هوآوی در کانادا ندارد.

پرونده منگ بعنوان نمادی از درگیری تجاری بین آمریکا و چین از جمله کشمکش برای رهبری دنیا در فناوری پیشرفته به شمار می رود این دو کشور ابتدای امسال میلادی در واشنگتن فاز نخست توافق تجاری را امضا کردند.

تاکید دولت چین بر اجرای اصل یک کشور دو نظام

جائو لی جیان سخنگوی وزارت خارجه چین همچمیم در واکنش به مخالفت بعضی وکلاء حقوقی هنگ کنگ با تدوین قانون امنیت ملی در مجلس ملی نمایندگان خلق چین گفت: معاون مجلس ملی، دفتر امور هنگ کنگ و ماکائو شورای دولتی و دفتر ارتباطات دولت مرکزی در هنگ کنگ و وزارت خارجه چین پیشتر موضع چین در این مساله را به روشنی تشریح نموده است.

وی تأکید کرد: دولت چین در اجرای اصل یک کشور دو نظام، حفظ حق حاکمیت، امنیت و منافع توسعه و همچنین مخالفت با مداخله هر نیروی بیگانه در امور هنگ کنگ عزم پایدار تزلزل ناپذیر دارد.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 31 خرداد 1399 بروزرسانی: 31 خرداد 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 46269

به "چین خواستار آزادی فوری مدیر هووای در کانادا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین خواستار آزادی فوری مدیر هووای در کانادا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید