چین 3 فضانورد به ایستگاه فضایی تیان هه می فرستد

به گزارش مهسان بلاگ، چین با برنامه ریزی برای فرستادن سه فضانورد به ایستگاه فضایی تیان هه آماده است تا پس از تقریبا پنج سال پرواز فضایی سرنشین دار دیگری را انجام دهد.

چین 3 فضانورد به ایستگاه فضایی تیان هه می فرستد

پرتاب مأموریت شنژو 12 (Shenzhou-12) طبق برنامه ریزی قرار است پنج شنبه 17 ژوئن (27 خرداد) ساعت 09:22 به وقت پکن (05:52 به وقت تهران) از مرکز پرتاب ماهواره جیوچوان (Jiuquan Satellite Launch Center) در شمال غربی چین انجام گردد.

شنژو-12 به وسیله یک موشک لانگ مارچ 2اف (Long March 2F) به فضا پرتاب می گردد و سه فضانورد را به ماژول اولیه ایستگاه فضایی تیان هه (Tianhe) چین می رساند که 28 آوریل (9 اردیبهشت) در مدار زمین نهاده شد و موشک پرتابگر آن یک سقوط کنترل نشده به زمین داشت.

نی هایشنگ (Nie Haisheng)، لیو بومینگ (Liu Boming) و تانگ هونگ بو (Tang Hongbo) سه فضانورد مرد این مأموریت هستند. نی پیش از این دو بار و طی مأموریت های شنژو-6 در سال 2005 و شنژو-10 در سال 2013 به فضا رفته است. لیو در سال 2008 در مأموریت شنژو-7 سفر فضایی را تجربه نموده و تانگ برای نخستین بار به فضا خواهد رفت.

مأموریت سرنشین دار قبلی چین با نام شنژو-11 در اکتبر سال 2016 انجام شد. این مأموریت سه فضانورد را برای اقامتی یک ماهه به آزمایشگاه فضایی تیان گونگ-2 (Tiangong-2) که پیش نمونه ایستگاه فضایی چین بود، منتقل کرد.

این بار قرار است خدمه مأموریت شنژو-12 سه ماه را در ایستگاه فضایی تیان هه سپری نمایند. اگرچه ماژول اصلی این ایستگاه کمتر از دو ماه است که در مدار قرار گرفته است اما پیش از این فضاپیمای باری رباتیک تیان ژو-2 (Tianzhou-2) به آن متصل شده و این فضاپیما 6.6 تن تجهیزات را به این ایستگاه رسانده است.

به گفته مقامات فضایی چین شنژو-12 سومین مأموریت از 11 مأموریتی است که برای تکمیل ساخت ایستگاه فضایی نو چین انجام می گردد. دو نمونه از این پروازها دارای ماژول های اضافه ای هستند که به دو طرف ماژول مرکزی تیان هه متصل می شوند. بعلاوه سه مأموریت باری رباتیک و سه پرواز سرنشین دار دیگر هم در فاز ساخت که انتظار می رود تا خاتمه سال 2022 انجام گردد، پرتاب خواهند شد.

فضانوردان شنژو-12 طی سه ماه حضور در ماژول اصلی 16.6 متری ایستگاه فضایی تیان هه مجموعه ای از فعالیت های لازم برای تعمیر و نگهداری را انجام خواهند داد. بعضی از این فعالیت ها احتمالا در قسمت بیرونی ماژول انجام گردد.

یانگ لیوی (Yang Liwei) مدیر اداره مهندسی مأموریت های فضایی سرنشین دار چین که خودش نخستین فضانورد پرتاب شده به وسیله چین است، گفت: فعالیت فضانوردان بیرون از کابین به یک امر عادی نو تبدیل خواهد شد و مدت زمان چنین فعالیت هایی بسیار توسعه می یابد.

ساخت ایستگاه فضایی چین بخشی از برنامه فضایی گسترده تر این کشور است که شامل فرستادن ماه نورد به نیمه تاریک ماه و عملیات مریخ نورد ژورونگ هم می گردد.

لازم به ذکر است چین عضو ائتلاف ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) نیست و قانون آمریکا از سال 2011 همکاری ناسا و اداره سیاست گذاری فناوری و علوم کاخ سفید را با چین به جز مفادی که به وسیله کنگره تصویب گردد منع نموده است.

عکس کاور: کپسول مأموریت شنژو 12 سوار بر موشک لانگ مارچ 2اف برای پرتاب فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی تیان هه این کشور آماده می گردد.

Credit: CASC

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 مرداد 1400 بروزرسانی: 1 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 90649

به "چین 3 فضانورد به ایستگاه فضایی تیان هه می فرستد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین 3 فضانورد به ایستگاه فضایی تیان هه می فرستد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید