کانادا سفیرش در چین را برکنار کرد

به گزارش مهسان بلاگ، نخست وزیر کانادا سفیر کشورش در چین را در پی اظهارنظر پیرامون احتمال استرداد مدیر ارشد شرکت هوآوی از کانادا به آمریکا اخراج کرد.

کانادا سفیرش در چین را برکنار کرد

از سفر با تور کانادا لذت ببرید.

به گزارش ایسنا، جان مک کالم، سفیر کانادا در چین موضوع بازداشت منگ وانژو و درخواست استرداد او از سوی آمریکا را از نظر وجاهت قانونی مسأله دار خوانده و ابراز امیدواری نموده بود که آمریکا پیگیر استرداد منگ نشود.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در بیانیه ای که در همین رابطه منتشر کرد، نوشت، از مک کالم خواسته استعفایش را تسلیم کند؛ هرچند در این بیانیه علت تصمیم خود را اعلام ننموده است.

ترودو گفت: شب گذشته من از جان مک کالم، سفیر کشور در چین خواستم که استعفا دهد و سپس استعفای او را پذیرفتم.

بازداشت منگ وانژو که در شهر ونکوور صورت گرفت، روابط دیپلماتیک کانادا و چین را وارد بحرانی کم سابقه نموده است.

کانادا اعلام نموده که منگ را به درخواست واشنگتن بازداشت نموده اما چین خواهان آزادی فوری اوست و می گوید کانادا و آمریکا از قوانین بین المللی بازداشت و استرداد مظنونان به نفع مقاصد خود سود جسته اند.

مک کالم روز سه شنبه گذشته در یک اظهارنظر عمومی گفته بود که بازداشت و موضوع استرداد منگ از سوی آمریکا از نظر وجاهت قانونی بسیار متزلزل است.

او یک روز پس از آن در بیانیه ای اظهارات خود را نسنجیده خوانده بود و ابراز تأسف نموده بود که باعث گمراهی شده است. با این حال او روز آدینه یک بار دیگر گفته بود: برای کانادا خیلی خوب خواهد شد اگر آمریکا درخواست استرداد منگ را پیگیری نکند.

آمریکا میخواهد تا ظرف یک هفته با ارائه درخواستی رسمی به کانادا، از این کشور بخواهد تا معاون ارشد اقتصادی شرکت هوآوی را برای محاکمه در دادگاه به دلیل اتهاماتی نظیر دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران، تحویل دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات آمریکایی گفته اند که به دنبال استرداد مدیر ارشد اقتصادی شرکت هوآوی هستند که یکم دسامبر در کانادا بازداشت شد.

منبع: انتخاب
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 20168

به "کانادا سفیرش در چین را برکنار کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کانادا سفیرش در چین را برکنار کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید