کاهش تعداد مجوزهای صادره برای ماشین آلات مشمول معافیت گمرکی

به گزارش مهسان بلاگ، در حالی که طبق اعلام انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران (ستصا) در حال حاضر بسیاری از شرکت ها بر اساس یکی از بندهای قانون امور گمرکی و بدون پرداخت حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده، ماشین آلاتی که در داخل ساخته می گردد را هم به کشور وارد می نمایند، آمارهای منتشر شده از سوی وزارت حاکی از صدور 2029 فقره مجوز برای ماشین آلات مشمول معافیت گمرکی در هفت ماهه سال جاری است.

کاهش تعداد مجوزهای صادره برای ماشین آلات مشمول معافیت گمرکی

به گزارش خبرنگاران، بر اساس ماده 119 قانون امور گمرکی و تفاهم نامه بین گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، واحدهای فراوریی مجاز می توانند در صورت تائید عدم ساخت داخل از معافیت حقوق ورودی ماشین آلات استفاده نموده و در حداقل زمان ممکن ماشین آلات و تجهیزات خطوط فراوری خود را از گمرک ترخیص نمایند. البته براساس تعهدی که متقاضی ارائه می نماید، باید ماشین آلات و مواد اولیه وارداتی را در محل واحد صنعتی موضوع پروانه نصب کند.

این در حالی است که اخیرا دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران (ستصا) گفت که در حال حاضر بسیاری از شرکت ها بر اساس یکی از بندهای قانون امور گمرکی و بدون پرداخت حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده، ماشین آلاتی که در داخل ساخته می گردد را هم به کشور وارد می نمایند.

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می دهد که در هفت ماهه سال جاری 2029 فقره مجوز برای ماشین آلات و 293 ماشین آلات مستعمل مشمول معافیت گمرکی به ارزش 955 میلیون و 470 هزار دلار و 75 میلیون و 640 هزار دلار صادر شده که به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ تعداد 14.8 درصد و یک درصد کاهش داشته است. یعنی در مدت مشابه پارسال به ترتیب 2381 فقره مجوز برای ماشین آلات و 296 ماشین آلات مستعمل مشمول معافیت گمرکی صادر شده است.

همچنین در این مدت 482 فقره مجوز مواد اولیه مشمول معافیت گمرکی به ارزش 57 میلیون و 100 هزار دلار صادر شده که به لحاظ تعداد نسبت به صدور 553 فقره در مدت مشابه سال گذشته 12.8 درصد کاهش داشته است.

البته طبق اعلام سازمان صمت استان تهران، این سازمان از واحدهای فراوریی دارای مجوز صنعتی که از معافیت گمرکی ماشین آلات استفاده نموده اند بازرسی می نماید و در صورت عدم استقرار ماشین آلاتی که از معافیت گمرکی استفاده نموده اند، در محل مجاز موضوع پروانه صنعتی عملکرد واحد صنعتی، به عنوان قاچاق محسوب می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 دی 1399 بروزرسانی: 6 دی 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 69731

به "کاهش تعداد مجوزهای صادره برای ماشین آلات مشمول معافیت گمرکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش تعداد مجوزهای صادره برای ماشین آلات مشمول معافیت گمرکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید