کتابخانه باشکوه بی سانسوری که در دل بازی ماینکرفت مایکروسافت افتتاح شد

به گزارش مهسان بلاگ، ماینکرفت بازی بسیار محبوبی است، در این شکی نیست. اما دسته بزرگی از آدم ها اصلا پیگیر هیچ نوع گیمی نیستند. این دسته از آدم ها شاید بهانه ای برای حشور در بازی ماینکرفت پیدا نموده اند:

کتابخانه باشکوه بی سانسوری که در دل بازی ماینکرفت مایکروسافت افتتاح شد

جهت دریافت خدمات طراحی داخلی ویلا دوبلکس با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

حقیقت این است که در عصر اطلاعات و درست در یکی دو دهه ای که تصور می کردیم، اینترنت منجر به گردش آزاد اطلاعات و بی معنی شدن سانسور گردد، دولت ها بسیاری اوقات هنوز دست بالا را دارند. آنها به شیوه های مختلفی هنوز جلوی گردش آزاد اطلاعات را می گیرند: راه های به اصطلاح قانونی - راه های فراقانونی - سخت مجوز دادن - مجبور کردن نویسندگان و ناشران و مترجمان به خودسانوری - ضعیف نگاه داشتن تعمدی اقتصاد نشر و البته شیوه نرم اما بسیار مؤثر تهی کردن مغز توده های از کنجکاوی و میل برای فهمیدن و مشغول کردنشان با فیک نیوز و چیزهای سطحی.

بنابراین هنوز آزادی بیان و گردش ازاد اطلاعات، یک چیز دست نیافتنی و ماورایی است. اما گاه تکنیک ها و شیوه هایی هوشمندانه از سوی مردم و ژرونالیست ها و نویسندگان، می تواندن این رفتار کژاندیشانه را دور بزند و یا دست کم امید را در دل ها زنده نگاه دارد.

یک شیوه بسیار هوشمندانه و جالب رسما دو روز پیش در 12 مارس رونمایی شد. ماجرا از این قرار است که گزارشگران بی مرز RSF یک کتابخانه مجازی باشکوه در دل ماینکرفت افتتاح نموده است.

این کتابخانه مملو از کتاب هایی که به جهات مختلف در کشورهای مختلف تحت سانسور هستند یا به کلی انتشارشان ممنوع است. محتوای این کتاب ها در دل همان بازی قابل خواندن است اما کسی نمی تواند محتوای آنها را تغییر بدهد.

12 مارس روز جهانی مبارزه با سانسور سایبری بود. در همین روز بود که کتابخانه ماینکرفت افتتاج شد. در گام اول نویسندگانی از مصر، مکزیک، روسیه، عربستان و ویتنام توانسته اند، اندیشه های خود را در این کتابخانه به اشتراک بگذارند.

سه ماه طول کشید تا این کتابخانه ساخته شد. 24 معمار از 16 کشور مختلف، هر یک 250 ساعت وقت گذاشتند تا بنای مجازی این کتابخانه ساهته گردد.

گنبد اصلی این کتابخانه 300 متر پهنا دارد و از این نظر، دومین گنبد بزرگ جهان محسوب می گردد.

اما چرا واقعا ماینکرفت برای ساختن این کتابخانه مجازی انتخاب شد؟ یک دلیل این امر محبوب بودن ماینکرفت در نزد جوانان بود. این بازی گرچه 10 سال قدمت دارد، اما هنوز هم در درجه اول با قشر جوان سر و کار دارد.

این بازی جذاب مملو از بلوک و پیکسل که ملقب به لگوی دیجیتال هم است، سال هاست که دل خیلی ها را تصاحب نموده است. کتاب های ماینکرفتی، هر یک، حدود 100 صفحه دارند و آزادانه نگاشته می شوند. بقیه کاربران می توانند آنها را بخوانند اما نمی توانند ویرایششان نمایند.

سایت این پروژه

منبع: یک پزشک
انتشار: 3 فروردین 1399 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 34244

به "کتابخانه باشکوه بی سانسوری که در دل بازی ماینکرفت مایکروسافت افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابخانه باشکوه بی سانسوری که در دل بازی ماینکرفت مایکروسافت افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید