یونکر: اتحادیه اروپا اقدامات لازم برای جلوگیری از برگزیت نامنظم را انجام می دهد

به گزارش مهسان بلاگ، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا همه اقدامات لازم را انجام می دهد تا از خروج نامنظم انگلیس از اتحادیه اروپا جلوگیری کند.

یونکر: اتحادیه اروپا اقدامات لازم برای جلوگیری از برگزیت نامنظم را انجام می دهد

برای رزرو قطار اروپا با بهترین ها مشورت کنید و مناسبترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه اتریشی کوریر، یان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا بار دیگر اعلام نمود که اتحادیه اروپا همه اقدامات لازم را انجام می دهد تا از یک خروج نامنظم انگلیس از اتحادیه اروپا جلوگیری کند.

حدود 2 ماه مانده تا تاریخ مقرر برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس بر موضع قاطع خود در مسئله مرزهای ایرلند تاکید می نماید.

بر اساس اطلاعات دفتر نخست وزیری انگلیس، بوریس جانسون روز گذشته در تماسی تلفنی با یان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت که بدون لغو طرح اضطراری بحث برانگیز درباره مرزهای ایرلند هیچ شانسی برای توافق برگزیت وجود نخواهد داشت.

به گفته جانسون انگلیس در 31 اکتبر اتحادیه اروپا را فرقی نمی نماید که تحت چه شرایطی باشد ترک خواهد نمود. البته برای یک توافق درباره مناسبات آینده کوشش می گردد؛ اما این توافق به هیچ عنوان وجود نخواهد داشت اگر طرح موسوم به Backstop همچنان وجود داشته باشد.

یکی از مهم ترین نقدها به توافق برگزیت، مسئله مرز میان جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی بود. جمهوری ایرلند عضو اتحادیه اروپاست و قرار است عضو این اتحادیه باقی بماند. ایرلند شمالی اما جزیی از خاک بریتانیاست.

پس از جنگ های خونین داخلی میان دو ایرلند، قرارداد بلفاست در سال 1998 امضا و بر مبنای آن قرار شد برای جلوگیری از درگیری، مرزی میان این دو کشور نباشد. حالا با خروج بریتانیا و به تبع آن ایرلند شمالی از اتحادیه اروپا، تعیین نیست که مرز میان دو کشور چگونه خواهد شد.

طرحی موسوم به Backstop یا پشتیبان یکی از راه های پیشنهاد شده برای حل این معضل است که با اجرای آن از بازگشت مرز سخت یا همان مرز فیزیکی بین دو ایرلند جلوگیری شده و بریتانیا موظف می گردد برای مدتی محدود در چارچوب مقررات گمرکی اتحادیه اروپا عمل کند.

طرح پشتیبان می تواند از وقوع آتش درگیری دوباره میان دو ایرلند جلوگیری کند. اما این طرح تنها یک راهکار موقت برای مرز تجاری میان بریتانیا و ایرلند شمالی است. اتحادیه اروپا همیشه تاکید نموده که هیچ تغییری را در توافق منعقدشده با بریتانیا نمی پذیرد.

یونکر هم در گفتگوی تلفنی حدودا 20 دقیقه ای با جانسون بر مواضع خود در قبال برگزیت تاکید نموده و همچنین برای گفتگوها با انگلیس در صورتی که این کشور پیشنهادات و راهکار های جدید تعیینی را ارائه دهد اعلام آمادگی کرد. یونکر اعلام نمود که اتحادیه اروپا همه اقدامات لازم را انجام می دهد تا از خروج نامنظم انگلیس از اتحادیه اروپا جلوگیری کند.

وی در عین حال اعلام نمود که یک سناریوی عدم توافق تنها به تصمیم انگلیس و نه اتحادیه اروپا بستگی دارد.

به گفته وی حمایت کشورهای اروپایی برای ایرلند تغییر ناپذیر است. اتحادیه اروپا همچنان آشکارا در جهت حمایت از منافع ایرلند گام بر می دارد.

یونکر هم زمان تاکید نمود که وی می خواهد به صورت سازنده با جانسون همکاری نموده و برای هرگونه پیشنهاد تعیین از طرف لندن تا زمانی که با توافقنامه برگزیت مطابقت داشته باشد آماده است.

در این میان احزاب اپوزیسیون انگلیس یک اقدام مشترک را در پیش گرفته اند تا از خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا جلوگیری نمایند.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس اخیرا هم در نامه ای به دونالد تاسک، رئیس شورای اروپایی بار دیگر خواهان تغییراتی در توافق برگزیت شده و یک راهکار موقتی برای حل مسئله مرزهای بین ایرلند و ایرلند شمالی بعد از برگزیت را پیشنهاد داد.

وی در این نامه چهار صفحه ای توضیح داد که هدف باید حذف طرح بحث برانگیز Backstop از این توافق برگزیت باشد. به اعتقاد جانسون این تغییرات در توافق برگزیت باید از یک برگزیت نامنظم در آخر اکتبر جلوگیری کند.

از دید اتحادیه اروپا این طرح باید از این مسئله جلوگیری کند که بین ایرلند شمالی و ایرلند به عنوان عضو اتحادیه اروپا مجددا کنترل های مرزی ایجاد گردد.

اتحادیه اروپا همیشه امکان مذاکرات مجدد درباره توافق برگزیت را رد نموده است.

توافق انجام گرفته بین ترزا می، نخست وزیر سابق انگلیس و اتحادیه اروپا پیش بینی می نماید که کنترل های مرزی در مرزهای بین ایرلند دوباره شکل نگیرد. اما به اعتقاد بروکسل قواعد اتحادیه اروپا باید همچنان در ایرلند شمالی یا تمام انگلیس اعتبار داشته باشد. جانسون این مسئله را رد نموده و اعلام نموده که کشورش حداکثر تا 31 اکتبر یا با توافق یا بدون توافق این اتحادیه را ترک می نماید.

کمیسیون اتحادیه اروپا اخیرا هیچ مبنایی برای مذاکرات مجدد درباره برگزیت ندیده و از این رو نگران وقوع یک سناریوی خروج نامنظم در 31 اکتبر است. این مسئله به گفته کارشناسان عواقب مالی وخیمی برای هم انگلیس و هم اتحادیه اروپا خواهد داشت.

از طرفی با توجه به اینکه بلغاری های زیادی در انگلیس زندگی می نمایند بویکو بوریسوف، نخست وزیر بلغارستان هم خواهان خروج منظم انگلیس از اتحادیه اروپا شده است.

بوریسوف هم در گفتگوی تلفنی با جانسون تاکید نموده که کشورش همه اقدامات لازم برای خروج منظم انگلیس از اتحادیه اروپا را انجام می دهد. به گفته وی این برای همه خوب خواهد بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 شهریور 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 14931

به "یونکر: اتحادیه اروپا اقدامات لازم برای جلوگیری از برگزیت نامنظم را انجام می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یونکر: اتحادیه اروپا اقدامات لازم برای جلوگیری از برگزیت نامنظم را انجام می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید