200 میلیون واکسن تقلبی کرونا در دنیا

به گزارش مهسان بلاگ، مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی ایران گفت: حدود 200 میلیون نوع واکسن تقلبی در جهان فراوری شده و دارد فروخته می گردد. در ایران هم متاسفانه به اسم واکسن کرونا ارقام بسیار بالایی از مردم طلب می نمایند. برای همین توصیه ما این است که مردم فقط از مسیری واکسن را دریافت نمایند که وزارت بهداشت اعلام می نماید.

200 میلیون واکسن تقلبی کرونا در دنیا

به گزارش ایسنا، دکتر حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان این که اطلاعات واکسن هایی که وارد کشور شده و تزریق می شوند، در قسمتی به نام داشبورد در سامانه تی تک ثبت می گردد، گفت: حدود 200 میلیون واکسن فیک و تقلبی در جهان فراوری شده و دارد فروخته می گردد؛ در ایران هم متاسفانه به اسم واکسن کرونا ارقام بسیار بالایی از مردم طلب می نمایند، توصیه ما این است که مردم فقط از مسیری واکسن را دریافت نمایند که وزارت بهداشت اعلام می نماید.

دکتر محمدی درباره شرایط واردات واکسن کرونا در کشور شرح داد: تا الان 520 هزار دوز اسپوتنیک وی روسیه وارد کشور شده، 650 هزار دوز واکسن چینی، 700 هزار دوز واکسن آسترازنکا (ساخت کره جنوبی) و 125 هزار دوز واکسن بهارات هند وارد کشور شده است و تا به امروز بیش از 500 هزار دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

وی اضافه کرد: کووکس قرار بود 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن به ما بدهد، اما فعلا فقط 700 هزار دوز به ما داده یا، مثلا هند قرار بود طبق قرارداد به ما 2.5 میلیون دوز واکسن بهارات بدهد، اما فقط 125 هزار دوز داد. روسیه هم برای واکسن اسپوتنیک از قرارداد 10 میلیونی فقط 2 میلیون دوزش را نهایی کرد که از آن هم فعلا 520 هزار دوز به دست ما رسیده است.

چرا فرایند واردات واکسن کرونا به کشور کند است؟

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به بعضی نقدها مبنی بر فرایند کند واردات واکسن کرونا به کشور، گفت: فرآیند ساخت واکسن، فرآیندی پیچیده و زمان بر است. در حال حاضر در کشور خودمان هنوز واکسن کرونا به بهره برداری نرسیده است، اما وقتی واکسن کرونا در کشور به بهربرداری برسد، انتظار می رود که ابتدا برای مردم خودمان واکسن تزریق کنیم و بعد از آن اگر مازاد بر جمعیت واکسن داشتیم، صادر کنیم. در کشور های دیگر هم به همین صورت است.

محمدی اضافه کرد: کشور هایی که اکنون به ما واکسن می فروشند، واکسن را فراوری کردند و ابتدا برای مردم خودشان تزریق می نمایند و امکان محدودی هم برای صادرات گذاشتند. به هر حال می بینیم که کشور های فراورینماینده هم هنوز همه مردم خودشان را به صورت 100 درصد واکسینه نکردند. ما هم هر زمان که واکسن کرونای داخلی مان را فراوری کنیم تا زمانی که مردم خودمان را واکسینه نکنیم، اجازه صادرات به کسی نمی دهیم. هرچند که بعضی کشور ها همزمان با فراوری، صادرات هم انجام می دهند که به ما هم می فروشند.

وی با بیان اینکه بعد از اینکه واکسن های ما به فراوری برسند، ابتدا مردم خودمان را واکسینه می کنیم و سپس وارد برنامه صادرارت می شویم، تاکید نمود: علت اینکه اکنون می بینید واردات واکسن محدود است، این است که به طور کلی میزان واکسن در جهان محدود است و همین میزانی هم که وارد می کنیم، با هزار مذاکره و ارتباطات سیاسی، مالی و رفاقتی و ... وارد می گردد.

داشبورد؛ حافظ اطلاعات واکسن های واردشده به کشور

محمدی با اشاره به ثبت واکسن های کرونایی که وارد کشور می شوند، در سامانه تی تک، گفت: کلیه اطلاعات واکسن هایی که وارد کشور شده و تزریق می شوند در قسمتی به نام داشبورد که در سامانه تی تک است، وجود دارد و به صورت لحظه ای برای همکاران ما قابل مشاهده است که بدانند که در چه منطقه ای، چه تعدادی و از چه واکسنی ارائه دادند. چه تعداد واکسن وارد شده، چه تعداد تزریق شده، چه میزان در دوز اول و چه میزان در دوز دوم تزریق شده و در کدام استان، دانشگاه، شهر و کدام منطقه بهداشت چه میزان و برای کدام کد ملی تزریق شده است. همه این اطلاعات در سامانه تی تک ریز به ریز ثبت می گردد.

از مسیری که وزارت بهداشت می گوید، واکسن بزنید

این مسئول تاکید نمود: بر این اساس اگر واکسنی از سیستم خارج شده و به بازار نشت گردد، می توان به دقت متوجه شد که از کجا نشت شده و همه اطلاعاتش تعیین است. البته تا به امروز هیچ گزارشی مبنی بر نشت واکسن کرونا نداشتیم.

محمدی اضافه کرد: البته سازمان بهداشت جهانی گزارش نموده است که حدود 200 میلیون واکسن فیک و تقلبی متاسفانه فراوری شده و دارد فروخته می گردد. در ایران هم متاسفانه به اسم واکسن کرونا ارقام بسیار بالایی از مردم طلب می نمایند، اما توصیه ما به مردم این است که فقط از همان مسیری واکسن را دریافت نمایند که وزارت بهداشت اعلام می نماید.

واکسیناسیون کرونا رایگان و فقط در مراکز درمانی

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تاکید نمود: در حال حاضر وزارت بهداشت واکسیناسیون را فقط به وسیله مراکز بهداشت و درمانی و به صورت رایگان انجام می دهد؛ بنابراین اگر کسی گفت که واکسن کرونا می فروشم، مردم مطمئن باشند که واکسنش تقلبی است. مگر اینکه ما خودمان رسما اعلام کنیم که فلان جا واکسن عرضه می نماید.

منبع: فرارو
انتشار: 25 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 83983

به "200 میلیون واکسن تقلبی کرونا در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "200 میلیون واکسن تقلبی کرونا در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید