بازار آزاد؛ ایدئولوژی خوب برای ثروتمندان

به گزارش مهسان بلاگ، یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بازار آزاد، ایدئولوژی خوبی برای افراد ثروتمند و فراثروتمند است.

بازار آزاد؛ ایدئولوژی خوب برای ثروتمندان

فرشته بدیهی در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: بازار آزاد، نوعی نظام اقتصادی است که در آن از لحاظ تئوری، همه معامله گران به اطلاعات کامل دسترسی دارند، همه مصرف نمایندگان با توجه به منفعت حداکثری خود، انگیزه خرید پیدا می نمایند و همه تامین نمایندگان هم مقید به عرضه و تقاضا هستند.

وی اضافه کرد: در واقع بازار آزاد، بازاری اقتصادی است که رقابت در آن مشخص نماینده است. این رقابت به قوانین عرضه و تقاضا اجازه می دهد محصولات و خدمات خود را به صورت مستقیم تامین نمایند. این عرضه شامل منابع طبیعی، سرمایه و نیروی کار است و تقاضا هم شامل خرید توسط مصرف نمایندگان، کسب و کارها و دولت است. تولیدنمایندگان می خواهند محصولات خود را به بالاترین قیمت به مشتریان بفروشند و در مقابل، خریداران نیز به دنبال پایین ترین قیمت برای کالاها و خدمات هستند.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: بازار آزاد، ایدئولوژی خوبی برای افراد ثروتمند و فراثروتمند است، چراکه اعتقاد آن ها هیچ نتیجه خوبی از رقابت پدید نمی آید، بلکه نتیجه خوب فقط با رفع کردن نزاع ها به وسیله همکاری به دست می آید البته بازار آزاد فواید و رقابت هایی دارد که با توجه به نوع اقتصاد کشورها، میتواند تاثیر مثبت و یا منفی داشته باشد.

بدیهی در رابطه با ویژگی های بازار آزاد، توضیح داد: جریان آزاد اطلاعات، نبود مانع برای رقابت و مسئولیت مستقیم از جمله ویژگی های بازار آزاد است، به طوری که هر مصرف نماینده ای می تواند اطلاعات مربوط به محصول موردنیاز خود را به دست بیاورد و هرکس تمایل دارد، می تواند به عرضه نماینده تبدیل گردد و در صورت شایستگی و توانایی، با عرضه نمایندگان دیگر رقابت کند و مصرف نمایندگان از منابع خود برای خرید نیازهایشان استفاده می نمایند.

وی در رابطه با دخالت دولت در بازار آزاد، یادآور شد: در بازار آزاد مقررات دولتی فقط برای این لازم اند که اطمینان حاصل گردد برخی اصول به درستی اجرا می گردد و موجبات بهبود بازار آزاد را فراهم می آورد نه اینکه موجب تضعیف آن گردد. اما در مقابل، مخالفان، نظر دیگری دارند اقتصاد بازار آزاد اغلب با اقتصاد سرمایه داری اشتباه گرفته می گردد. در نظام سرمایه داری، بیشتر شرکت ها وقتی نوبت به خودشان می رسد، از حامیان اصلی بازار آزاد هستند، اما وقتی نوبت به رقبا می رسد، از متقاضیان دخالت های سخت گیرانه دولت می شوند.

این کارشناس مسائل اقتصادی، اظهار داشت: بازار آزاد همه معیارهای ارزیابی های یک محصول یا خدمت را در قیمت آن خلاصه می نماید، بنابراین، این قیمت عادلانه است. اما در این مورد، عادلانه فقط به معنی پیروی از تمام اصول بازار آزاد است، اما از نگاه دیگر و با در نظر دریافت عادلانه به عنوان مولفه ای اجتماعی، قیمت گذاری بازار آزاد غیرمنصفانه خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 خرداد 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 4402

به "بازار آزاد؛ ایدئولوژی خوب برای ثروتمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار آزاد؛ ایدئولوژی خوب برای ثروتمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید