جزئیات توزیع کالاهای اساسی از زبان وزیر کشاورزی

به گزارش مهسان بلاگ، مدیریت ناکارآمد، همواره بیشتر از مشکلات دیگر برای کشاورزی کشور چالش ایجاد نموده است اما این مدیریت ضعیف، خود را کمتر در آسیبی که کشاورزی و فراوری بویژه در بیش از 10 سال گذشته متحمل شد، مقصر می داند و خشکسالی بهترین بهانه ای گردیده که همیشه بار مشکلات کشاورزی به دوش آن انداخته می گردد.

جزئیات توزیع کالاهای اساسی از زبان وزیر کشاورزی

به گزارش خبرنگاران، ایران در ادامه نوشت: از طرف دیگر همین خشکسالی دستاویزی آسان در دست بسیاری از کسانی است که به دنبال حل مسأله کم آبی نه مدیریت ناکارآمد بلکه خود کشاورزی را عامل آن می دانند و راه حل آنان برای کاهش مصرف آب کشاورزی، تعطیلی آن و باز شدن دروازه واردات به جای فراوری است؛ اما محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در دولت یازدهم و دوازدهم تأکید می نماید برنامه دو دولت در کشاورزی کاهش فراوری نیست چون توانسته ایم فراوری را با کاهش سطح زیر کشت و به دنبال آن کاهش مصرف آب افزایش دهیم.

او می گوید هرگز قصد پاسخ به منتقدان را ندارد اما دفاع از عملکردش را به آمار رسمی ارجاع می دهد و می گوید در هیچ دوره ای از تاریخ کشور سرمایه گذاری در پروژه های عمرانی به اندازه توجه کنونی به راندمان آبیاری و بهره وری در فراوری انجام نگردیده است.

او تأکید می نماید که کشور از واردات اغلب کالاهای اساسی بی احتیاج گردیده و آن را نتیجه حمایت از فراوری داخلی می داند.

همچنین حجتی نقشه راه رساندن کالاهای اساسی به دست مردم که با ارز دولتی وارد می گردد را تشریح و جزئیات آن را اعلام می نماید.

در ادامه، پاسخ های وزیر جهاد کشاورزی به سؤالات ما را بخوانید:

متولیان بخش آب می گویند کشاورزی بالای 90 درصد آب کشور را مصرف می نماید اما آمار فراوریات کشاورزی در این سال ها افزایشی بوده چرا اصرار به فراوری بیشتر دارید در حالی که شرایط کم آبی در کشور رو به وضعیت بحرانی دارد؟

نگاه راهبردی در بخش کشاورزی در دولت یازدهم و دوازدهم بهره وری در استفاده از آب است یعنی آبی که در بخش کشاورزی در اختیار داریم را به بهترین نحو استفاده کنیم. مدیریت آب و تأمین آن به وزارت نیرو مربوط است؛ ما از مرحله ای مسئولیت داریم که آب وارد مزرعه می گردد. تأکید می کنم سرمایه گذاری برای استفاده بهینه ازآب در این دو دولت در تاریخ کشور بی نظیر است. در گذشته در بخش های بالادستی مانند سد سازی سرمایه گذاری نموده بودیم اما به مزرعه اصلاً توجهی نگردیده بود و غفلت هم نموده بودیم اما اکنون دستاوردهایی در مزرعه داریم. البته استفاده بهینه ازآب اقتضای کشور خشک و کم آب ما بود. با توجه به این اقتضا در دوره ای 4 ساله راندمان آب را از 38 به 44 درصد رساندیم و در 5 سال بهره وری را 30 درصد افزایش دادیم یعنی سالی 6 درصد افزایش بهره وری.

قبلاً با مصرف یک واحد آب یک واحد فراوری داشتیم الان با مصرف همین میزان آب 1.3 واحد فراوری می کنیم. چگونه به این آمار رسیده اید؟

نرخ رشد کشاورزی در این سال ها هر سال مثبت بوده است و نرخ های بالای 4 و 5 درصد را تجربه نموده ایم.اگر رشد مثبت بخش کشاورزی نبود در برخی سال ها کشور در نرخ رشد اقتصادی دچار مشکل می شد. با اینکه به لحاظ شرایط اقلیمی آب کمتری در این سال ها در اختیار کشاورزان بوده اما فراوری از 98 به 122 میلیون تن رسیده است. حمایت دولت از کشاورزی مؤثر بوده است، البته کار ادامه دارد.

سیاست در شرایط کنونی تداوم فراوری است؟

سیاست این است که احتیاجها را از داخل تأمین کنیم.با وجود کاهش سطح زیر کشت فراوری افزایش یافته است.

فراوری کدام محصولات مشخصاً افزایش یافته است؟

هر سال 6 میلیون هکتار گندم کشت می کنیم اما فراوری به علت بهره وری پایین همپای این سطح زیر کشت نبود. سال 92، 4 میلیون تن گندم خریداری کردیم در این سال ها خرید گندم 11.5 میلیون تن هم بوده است. سال جاری تاکنون 9 میلیون تن گندم خریدیم که قطعاً میزان خرید از سال قبل بیشتر خواهد بود. یکی از وابستگی های شدید ما روغن است. سال جاری 330 هزار تن گندم خریدیم سال گذشته 180 هزار تن و سال 95، 60 هزار تن عدد خرید بود. خرید سال جاری نسبت به 2 سال قبل 6 برابر گردیده است. کشت کلزا در تناوب با گندم فراوری گندم را دو برابر می نماید. سال جاری به واردات گندم و شکر احتیاج نداریم. سال گذشته رکورد فراوری چغندر و شکر شکسته شد. فراوری چغندر از 8 میلیون تن عبور کرد در حالی که سطح زیر کشت آن نسبت به دهه 70 نصف گردیده است. سال 92 فراوری چغندر 3میلیون و 400 هزار تن بود. همان سال فراوری شکر یک میلیون و 100 هزار تن بود و سال جاری از 2 میلیون تن گذشته است. افزایش فراوری عمدتاً با افزایش بهره وری و کاهش سطح زیر کشت به دست آمده است. استفاه از کشت پاییزه، بذر مرغوب، کشت گلخانه ای، آبیاری نوین، نشاکاری و... این موفقیت ها کسب گردیده است. تأکید می کنم در این سال ها نگاه در فراوری حول محور آب بود. وقتی خیار را در گلخانه فراوری می کنیم مصرف آب 90 درصد کاهش می یابد. تجهیز و نوسازی ادوات در شالیزارها 20 تا 30 درصد مصرف آب را کاهش داده است. با وجود گذراندن سالی خشک در مازندران به برکت همین مکانیزاسیون سال جاری 8 تا 10 درصد فراوری برنج در مازندران افزایش دارد.85 درصد مزارع برنج برداشت مکانیزه دارد.

اختصاص منابع خاص از محل صندوق توسعه ملی برای سه طرح بزرگ برای احیای اراضی خوزستان، سیستان و بلوچستان و مهار آب های مرزی در غرب کشور از مهم ترین پروژه های افزایش راندمان آب است؟ نمی گویم این خاتمه کار است. حتماً همچنان در کشاورزی هدررفت آب داریم. کشاورزی سنتی داریم... اما با استفاده از روش های نوین، بهره وری را باید بالاتر ببریم. باید راه حل علمی برای جلوگیری از تبخیر آب پیدا کنیم. اینکه گفته می گردد بیشترین مصرف آب در کشاورزی است باید این طور باشد. در کشورهای پربارش هم بیشترین مصرف آب در کشاورزی است. کشاورزی برای مصرف آب است.

شما بر افزایش توان در فراوری داخلی تأکید دارید. با توجه به افزایش نرخ ها به خاطر قیمت ارز، برنامه دولت تأمین کالاهای اساسی با نرخ ارز دولتی است. تأمین این کالاها از فراوری داخل خواهد بود؟ در کدام کالا به واردات احتیاج داریم؟

همه دولت ها به تأمین برخی کالاها حساس هستند و کوشش می نمایند این کالاها هم با اطمینان و هم با قیمت مناسب به دست شهروندان برسد، ازجمله آن کالاهای اساسی و کالاهای عمومی است. دولت هم با توجه به شرایط به وجود آمده قصد دارد با مدیریت بازار کالاهای اساسی را به دور از سوداگری و با قیمت مناسب به دست شهروندان برساند. در بحران های اخیر در تأمین کالاهای اساسی هیچ مشکلی ایجاد نشد چون نظام خودش را داشت و دولت هم ارز را در اختیار قرار داد. نوسانات جزئی که ایجاد شد به خاطر مشکلات کامیون داران و حمل و نقل بود که نتوانستیم از مبادی ورودی، بنادر و مراکز انبارها کالا را حمل کنیم. نان، برنج، شکر، مرغ، شیر، ماست، پنیر، کره و روغن جزو کالاهای حمایتی هستند که بخش عمده ای ازاین کالاها از فراوری داخل تأمین می گردد. کالاهایی که ارز دولتی می گیرند عمدتاً شامل روغن و دانه های روغنی و ذرت است. ترجیح ما این است که ذرت با توجه به آب بری بالا از محل واردات تأمین گردد.

برای جلوگیری از مشکلات واردات با ارز دولتی و تکرار نشدن تجربه سه ماهه که برخی از ارز ارزان دولتی سوء استفاده کردند، نظارت بر واردات و توزیع چگونه خواهد بود؟

کالاهای وارداتی در حوزه نظارت شامل دو بخش می گردد؛ یک بخش محصولات خام است که شامل نهاده هاست. شبکه ای در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل گردیده است که کنجاله ذرت و جو را در یک نظام قابل قبول توزیع و در اختیار مصرف نماینده نهایی و دامداران قرار می دهد. همزمان قبل از تخصیص ارز از وارد نماینده ها تعهد می گیریم که کالای وارداتی با ارز دولتی را در چارچوب نظام توزیعی که دولت مشخص می نماید توزیع نمایند یعنی واردنمایندگان تا این تعهدنامه را امضا ننمایند ارز نمی گیرند.

در بخش دوم کالایی، محصولات نهایی مانند روغن، شکر، مرغ و ... قرار گرفته است. این کالاها در شبکه های توزیعی و واحدهای توزیع عرضه می شوند و همزمان، سازمان حمایت، تعزیرات، سازمان بازرسی کنترل را درسطح صنوف و بازار انجام می دهند. در این کالاها از انتقال از واحد فراوریی تا واحد توزیعی همکاری متقابلی بین وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی فراوری و وزارت صمت به عنوان متولی توزیع و نظارت وجود دارد. تأکید می کنم چه درمحصولات خام و چه در محصولات نهایی چشم دولت مرتب به دنبال نظارت و پیگیری این محصولات است. دولت همچنین بسته های حمایتی برای اقشار ضعیف در نظر گرفته که سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول پیگیری و مشخص کالاهای این بسته هستند. برای تأمین کالا در مجموع در حال برنامه ریزی برای ایجاد زنجیره یکپارچه از تأمین تا توزیع هستیم که در این زنجیره دلال بازی را به کمترین میزان کاهش می دهیم. تاکنون 40 درصد صنعت مرغ در زنجیره پیوسته قرار گرفته است.

موضوعی که این روزها در شبکه های اجتماعی زیاد به آن پرداخته می گردد حضور شناورهای چینی در آب های جنوبی کشور و صید منابع آب های ایران توسط آنان است؛ حضورچینی ها را تأیید می کنید؟

در آب های ساحلی ایران هیچ کشتی خارجی حضور ندارد. در خلیج فارس که اصلاً چنین موضوعی نیست و در دریای عمان و اقیانوس هند صیادان ما پیشرو هستند. خصوصاً صیادان کلاهکی که بیشترین صید تن ماهیان را دارند. ما حتی فراتر از آب های داخلی در دریای عمان، اقیانوس هند، باب المندب واطراف جزیره کومور حضور داریم. کشتی هایی که در این مناطق هستند و معمولاً فانوس ماهی درعمق بیش از 200 متر صید می نمایند ثبت گردیده ایران هستند و اغلب در مالکیت ایران هستند بخشی از آنها از چینی ها اجاره گردیده اند که صید آنها به داخل ایران می آید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 شهریور 1397 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 421

به "جزئیات توزیع کالاهای اساسی از زبان وزیر کشاورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات توزیع کالاهای اساسی از زبان وزیر کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید