از کیلومتر شمار تا کفش پاشنه بلند!

به گزارش مهسان بلاگ، ما در عصری زندگی می کنیم که تکنولوژی به شدت پیشرفت نموده است و هر آنچه بخواهید با یک جستجوی سریع در گوگل در دسترس شماست. در حالی که بیشتر این فناوری ها از زمان انقلاب صنعتی در قرن 18 و 19 رشد و توسعه یافته اند اما بسیاری از محصولاتی که امروزه استفاده می کنیم تاریخچه ای طولانی تر دارند.

از کیلومتر شمار تا کفش پاشنه بلند!

به گزارش خبرنگاران، بسیاری از ایده های ارزشمند، ابزار و حتی غذاها به زمان باستان برمی گردند. مثلا پنکیک ها قدمتی به اندازه عصر حجر دارند و یا بعضی مدل موهای محبوب امروزی به 3500 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردند. و تعیین شده اختراعاتی که به نام مخترع آن نام گذاری شده اند تنها توسط آن فرد بهبود یافته اند.

بدون این اختراعات و فناوری ها زندگی به گونه ای که امروز می دانیم امکان پذیر نبود. بسیاری از اختراعاتی که به طور معمول استفاده می کنیم برای هزاران سال مورد استفاده بوده اند و آن قدر قدیمی هستند که نمی توان گفت ایده آن از چه کسی بوده و توسط چه کسی طراحی شده است.

در اینجا تعدادی از اختراعات باستانی که هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرند را آنالیز می کنیم.

1. کیلومتر شمار

کیلومترشمارها که مسافت طی شده یک وسیله نقلیه را اندازه گیری می نمایند هنوز هم جزو ابزار پراستفاده در دنیا هستند. این کیلومترشمارها زمانی مکانیکی بودند. یک مهندس و معمار رومی به نام ویتروویوس(Vitruvius) به عنوان مخترع کیلومترشمار 15 سال قبل از میلاد مسیح شناخته می شود. او یک چرخ عظیم را در یک قاب کوچک طراحی کرد مشابه نحوه قرارگیری چرخ در یک چرخ دستی. بر طبق دانشنامه بریتانیکا: هنگامی که آن را بر روی زمین هل می دادند در هر یک دور به طور اتوماتیک یک سنگ ریزه درون یک محفظه می انداخت و اندازه مسافت طی شده را تعیین می کرد. این اولین کیلومتر شمار تاریخ بود.

2. شکلات

شکلات سه هزار سال است که وجود دارد و ما باید قدردان تمدن هایی چون مایا(Maya)، اولمک(Olmec)، تولتک(Toltec) و آزتک(Aztec) باشیم. در سال 2007 در هندوراس، انسان شناسان کوزه ای پیدا کردند که درون آن گیاه کاکائو با عمل تخمیر تبدیل به نوشیدنی الکلی شده بود. این گیاه در قرن 16ام به لطف کشورگشایان اسپانیایی وارد اروپا شد.

3.بتن

در هر بنایی که در اطراف ما وجود دارد حداقل کمی بتن به کار رفته است. این ماده مهم به 6500 سال قبل از میلاد مسیح برمی شود و از جایی که امروزه به اسم سوریه و اُردُن می شناسیم. در این دو مکان اولین بناهای بتنی وجود دارد. بازرگانان نبتیه(Nabataea) از طریق بتن ساختمان، خانه و مخازن زیرزمینی می ساختند. رومی ها 600 سال پیش از میلاد استفاده از آن را رایج کردند.

4.لوازم آرایشی

مصریان باستان با استفاده از سنگ معدن مس و سرب در حدود 4000 سال پیش از میلاد آرایش را اختراع کردند. زنان این ترکیبات را به صورت می زدند تا به صورتشان رنگ بدهند. آن ها از مخلوطی از بادام سوخته، مس اکسید شده و سنگ معدنی مس رنگ شده و یا خاکستر آن برای عظیم و بادامی کردن چشم ها استفاده می کردند.

5.حوضچه های آب گرم

حوضچه های آب گرم به چهار هزار سال پیش برمی گردند. زمانیکه مصریان باستان از آن ها برای موارد درمانی استفاده می کردند. گفته می شود آن ها روزانه چهار بار حمام می کردند و آن دسته که ثروت مندتر بودند در خانه هایشان خزینه داشتند.

6.پنکیک صبحانه

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد پنکیک ها متعلق به عصر حجر هستند. تجزیه و تحلیل دانه های نشاسته روی ابزار 30 هزارساله نشان می دهد که در آن موقع مردم از گیاهان و سرخس ها آرد درست می کردند و متخصصان معتقدند آن ها این آرد را با آب مخلوط می کردند و آن را روی یک سنگ روغنی داغ می پختند. چیزی شبیه به پنکیک های امروزی. نظریه معروف تری نیز وجود دارد که می گوید پنکیک ها حداقل متعلق به 5 هزاره قبل هستند. گندم تک دانه در معده اوتسی مرد یخی یافت شد که انسانی متعلق به 5300 سال پیش است.

7. بافتن مو

امروزه بی نهایت مدل برای بافت مو وجود دارد. اما این کار پنج هزار سال قبل در فرهنگ آفریقایی شروع شد. حدود 3500 سال قبل از میلاد این مدل مو که رایج ترینش بافت کف سر بود نشانی از صندلی اجتماعی، مذهب و قومیت فرد بود. در حدود 3100 سال پیش از میلاد بافت مو در میان مصریان نیز گسترش یافت.

8.کاغذ

در حالی که همه ما تشویق به مصرف کمتر کاغذ و یا حداقل بازیافت آن در جهت مسائل زیست محیطی می شویم، آمریکایی ها هنوز سالانه دو میلیارد درخت را برای فراوری کاغذ و سایر محصولات چوبی قطع می نمایند. بر طبق اسناد چینی، صنعت فراوری کاغذ از سال 105 میلادی وجود داشته است. اما شواهد باستان شناسی جدید نشان می دهد که این صنعت به 200 سال زودتر از این زمان برمی شود. همچنین مصریان باستان 3000 سال قبل از میلاد راهی برای نوشتن روی کاغذ پاپیروس پیدا نموده بودند، گرچه این کاغذ از چوب ساخته نمی شد.

9.کفش پاشنه بلند

امروزه دیدن مردانی که کفش پاشنه بلند پوشیده اند زیاد اتفاق نمی افتد اما در قرن دهم علت ساخت چنین کفش های متفاوتی مردان بودند. اسب سواران از آن ها برای اینکه پایشان در رکاب بهتر گیر کند استفاده می کردند. از آن جا که داشتن اسب نشانی از ثروت بود این کفش ها نشان دهنده ثروت،صندلی اجتماعی بالا و قدرت نظامی نیز بود.

10.قرص نعناع

مسائل دهان و دندان در مصریان باستان رایج بود زیرا آن ها از طریق سنگ ها آرد درست می کردند و شن و سنگریزه هایی درون آرد باقی می ماند و وارد نان می شد و به آرامی به دندان های آن ها آسیب می رساند. از آنجایی که هیچ دندان پزشکی وجود نداشت مصریان به دنبال چاره ای گشتند تا حداقل بوی بد دهان را از بین ببرند. اولین قرص نعنا ترکیبی از کندر، نعنا، صمغ، دارچین و عسل بود. و انتها مصریان باستان پیروز به اختراع خمیردندان شدند.

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 80749

به "از کیلومتر شمار تا کفش پاشنه بلند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از کیلومتر شمار تا کفش پاشنه بلند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید