انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس ، ظرفیت و انتظارات هنرمندان
به گزارش مهسان بلاگ، تهران (پانا)- شهرام کرمی نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر کشور ، درباره ویژگی آخرین نمایش نامه منتشرشده خود به نام کاش جای این همه استخوان لب هایت برمی گشت که در سال گذشته منتشر شد نظرات و دیدگاه خود را بیان نمود.

به گزارش روابط عمومی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس شهرام کرمی با بیان اینکه در یک دهه گذشته و سال های اخیر جریان مؤثر و بسیار خوبی در تئاتر انقلاب و دفاع مقدس شکل گرفته است، گفت: در سال های اخیر اتفاقات و رویدادها و نمایش های بسیار خوبی با مضمون مقاومت و دفاع مقدس شکل گرفته است که حضور جوانان باانگیزه و هنرمندان نسل نو با دیدگاههای جدید که متعهدانه و هنرمندانه تاریخ و وقایع انقلاب و دفاع مقدس کشور ما را به روی صحنه می آورند بسیار مایه دلگرمی و خوشحالی است.
وی ادامه داد: نمایشنامه های خلاقانه ای را از نویسندگان جوان شاهد هستیم که باوجود آنکه سن و سال نویسنده های آن یک دهه بعد از تاریخ جنگ است اما با موشکافی و دقت و خلاقیت این برهه از زندگی و وقایع مردمان جنگ تحمیلی را تجسم و خلق نموده اند. وقتی جمع هنرمندان جوان را با افراد شاخص از رده های سنی قبل تر و پیشکسوتان این عرصه که خود را با آثار دفاع مقدس در این حوزه تثبیت نموده اند مشاهده می کنیم، ابعاد گسترده و تنوع نگاه ها را در این عرصه می بینیم که بسیار قابل توجه و ارزش است.
اما متأسفانه در حوزه هنرهای نمایشی آن حجم از توجه و سرمایه گذاری که برای سایر حوزه ها وجود دارد برای هنر تئاتر صرف نشده است. هنر تئاتر احتیاج به پشتوانه و سرمایه گذاری دارد و اتکا آن بر حمایت یک ضرورت بوده و هست که سال های زیادی همه اصحاب هنر در این خصوص اظهارنظر نموده و ضرورت آن امری واضح و مبرهن است.
کرمی ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه سینما اعتبار و توجه و حتی حمایت بخش خصوصی و سرمایه گذاری نهادهای مالی شرایط مناسبی برای این هنر ایجاد نموده که باعث رشد خوبی در این حوزه شده است. وقتی رویدادی در این موضوع برگزار می گردد سهم زیادی از کانال های مختلف حمایت و توجه وجود دارد. اما در حوزه تئاتر این طور نیست. همان اعتبار دولتی و بودجه مختصر نهادهای فرهنگی در بخش تئاتر که صرف حمایت از فراوریات تعداد زیادی از هنرمندان می گردد. این موضوع یکی از آسیب های همیشگی این بخش بوده است. می بایست برای بهینه سازی شرایط تئاتر کشور از منابع مادی و معنوی بخش دولتی و خصوصی بهتر و بیشتر استفاده گردد تا شاهد رشد روزافزون این هنر در سطح جامعه باشیم. تعداد قابل توجه هنرمندان و گروه های تئاتر حرفه ای یک سرمایه است که متأسفانه شرایط ویروس کرونا باوجود فعالیت عادی هنرمندان سایر رشته ها اما فرصت محدودی برای هنرمندان تئاتر ایجاد نموده که فقط باید امیدوار باشیم خیلی زود از این ویروس خلاص شویم تا هنرمندان تئاتر بتوانند به روال همیشگی فعالیت نمایند.
مدیرکل سابق اداره کل هنرهای نمایشی اضافه نمود: نمایشنامه رکن اصلی و بنیادی هنر تئاتر است. هنر تئاتر در دوران معاصر در شکل و ساختار و شیوه های اجرایی بسیار متحول شده اما همچنان نمایشنامه به عنوان بنیاد اصلی هنر تئاتر شناخته می گردد. توجه به درام منجر به اهمیت به تئاتر و رشد جریان نمایشنامه نویسی خواهد شد. باوجود ظهور نمایشنامه نویسان مختلف اما متأسفانه آن چنان که سایر بخش های هنر تئاتر رونق گرفته درام نویسی صندلی واقعی خود را پیدا ننموده است. با رونق و توسعه تئاتر بازیگران و کارگردانان و حتی طراحان و عوامل فنی امکان اشتغال و فعالیت مؤثری یافته اند اما این شرایط برای درام نویسان ما ایجاد نشد.
وی تاکید نمود: کار نوشتن سخت است و محدود و خیلی از نمایشنامه نویسان ما نمی توانند فقط با اتکا بر این حرفه زندگی خود را تأمین نمایند. فراوری محدود و حق الزحمه مختصر برای نمایشنامه نویس در یک تراز مناسب با شرایط و صندلی نمایشنامه نویسان قرار ندارد. یک مقطع استفاده از آثار و نمایشنامه های خارجی خیلی رواج داشت چون بعضی عقیده داشتند ما نمایشنامه نویس قابل قبول نداریم. اما حالا این طور نیست. از نسل پیشکسوت تا نسل جوان نویسندگان بسیار خوبی وجود دارند که درام های با ارزش و زیبا خلق نموده اند. توجه به این حوزه یعنی کار نمایشنامه نویسی به معنای اهمیت دادن به این حوزه از همه جهت و طیف است. هم متولیان و مدیران و هم خود هنرمندان این عرصه باید به کار نمایشنامه نویس اهمیت دهند. کاش جای این همه استخوان لب هایت برمی گشت را بعد از یک دوره دوری از نوشتن با شور و علاقه زیاد نوشتم.
وی در مورد آخرین نمایش نامه خود در حوزه تئاتر دفاع مقدس گفت: نمایش نامه کاش جای این همه استخوان لب هایت برمی گشت را بعد از یک دوره دوری از نوشتن با شور و علاقه زیاد نوشتم. به دنبال فرصتی هستم تا نمایشنامه را اجرا کنم. بعد از سال ها نوشتن حالا دیگر فقط خلق یک اثر مرا راضی نمی نماید. نوشتن احتیاجی است که برای هر نویسنده دغدغه و نگرانی خاص خود را دارد. وقتی یک مضمون و اندیشه ذهن یک نویسنده را درگیر کند تبدیل به ضرورت می گردد. برای همین نوشتن این اثر برای من دغدغه ای بود در مورد داستان و شخصیت هایی که خلق آن ها ضرورت داشت. در این نمایشنامه در تکنیک و پرداخت این اثر تجربه جدیدی را دنبال کردم. نمایشنامه با کارهای قبلی من متفاوت است. ادبیات و پرداخت خاص خود را دارد.
کرمی اضافه نمود: ساختار و پرداخت آن ایجاب کرد که حتی یک کلمه هم شرح صحنه و توصیف در این نمایشنامه به کار نبرم و این سبک و شیوه نوشتن سختی خاص خود را دارد. نمایشنامه را در فضایی شاعرانه خلق کردم. وقتی توصیف شاعرانه را برای یک اثر به کار می بریم به معنای رؤیایی بودن نوشته نیست. شاعرانگی نوعی اندیشه و رفتار است که شخصیت ها در منش و گفتار خود بروز می دهند. مثل نگاه کردن و دیدن تصویری در آینه که واقعی بودن و نبودن آن برای ما معنا پیدا می نماید. موضوع نمایشنامه درباره شخصیت های جبهه و جنگ است. شهدای خلبان و قهرمان هایی که نقش عظیم و زیادی در جنگ تحمیلی داشتند. همان دغدغه همیشگی یعنی برهه ای از تاریخ این سرزمین که هیچ وقت فراموش نخواهد شد دستمایه من برای نوشتن نمایشنامه شد. دورانی که به عنوان یک حادثه تاریخی مضمون و زاویه دید آشکار و پنهان زیادی دارد. سهم یک درام نویس است که از مردم و تاریخ و قهرمانان سرزمین خود بنویسد. برای نوشتن این اثر زمان زیادی را صرف کردم. با نشر نمایشنامه در همین چند ماه بازخورد بسیار خوبی گرفته ام که انگیزه و شوق مرا برای نوشتن دوچندان نموده است.
فعالیت های انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در سال 1399 شایسته تقدیر
نویسنده و کارگردان نمایش بلوط های تلخ در سرانجام اضافه نمود: سال گذشته به دلیل شیوع کرونا سال سختی برای اهالی تئاتر بود و بسیاری از فعالیت ها با تعطیلی و شرایط سخت محدود شد. من این بحران جهانی را تکرار تاریخ می دانم. در همه قرن ها و تاریخ زندگی بشری بحران و بلا و بیماری های مختلف بوده است که بشر امروز در یک فراموشی تلنگری سخت از این ویروس خورد که آگاهی حاصل این تجربه خواهد بود. دیر یا زود ما از این بحران عبور خواهیم کرد. به نظر من با وجود این شرایط سخت کار هنرمندان و نهادهایی که باعث شدند چراغ تئاتر روشن بماند جای تقدیر دارد.
وی گفت:در سال گذشته و در همان ماهای اول شیوع ویروس کرونا که هنوز خیلی از ما چشم اندازی از آینده و شرایط نداشتیم فراخوان هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت و فرصتی که این رویداد برای هنرمندان تئاتر ایجاد کرد یک اتفاق خوب بود. برگزاری این جشنواره به عنوان اولین تجربه های برگزاری یک رویداد تئاتر به شکل آنلاین و محدود بسیار اتفاق خوبی بود. من برگزاری جشنواره درآن شرایط بخصوص با اتفاق های قابل توجه چون امکان ضبط و پخش حرفه ای آثار فراوریشده و پخش آنلاین و اجرای محدود گروه های نمایشی با رعایت پروتکل های بهداشتی از جهت اجرایی و عملی را قابل تقدیر می دانم. تعداد زیادی از هنرمندان کشور با این رویداد فرصت فعالیت داشتند.
کرمی تاکید نمود: به نظرم انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس متعهدانه و دلسوزانه وارد این عرصه شد و اتفاقات خوبی را رقم زدند. با نوع نگاه مدیران بنیاد فرهنگی روایت فتح انتظارات اهالی تئاتر از انجمن تئاتر انقلاب بیشتر شده است و هنوز ظرفیت هایی برای کار بیشتر احساس می گردد که امیدوارم در سال جدید محقق گردد.آرزو دارم که به زودی همگی از شرایط کرونا خلاص شویم و دوباره به شرایط عادی برگردیم و شاهد رونق دوباره سالن های تئاتر باشیم.
منبع: خبرگزاری پانامجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری
باتسک: مترجم آنلاین، دارالترجمه آنلاین