با جاذبه های طبیعت گردی مشهد و استان خراسان رضوی آشنا شوید.

به گزارش مهسان بلاگ، مشهد مهمترین شهر زیارتی ایران از دید گردشگری مذهبی است و هر ساله میلیون ها نفر با خرید بلیط هواپیما تهران مشهد با سفر به این شهر، از اماکن زیارتی آن و به طور خاص مرقد مطهر امام رضا (ع) هشتمین امام شیعیان جهان بازدید می کنند. اما شهر مشهد که از شهرهای کهن و خوش آب و هوای شمال شرقی ایران در مرکز استان های سه گانه خراسان است، دارای دیدنی های طبیعتگردی متنوعی هم هست. فعالان حوزه گردشگری مشهد و استان خراسان رضوی در تلاشند با معرفی جاذبه های طبیعتگردی مشهد، گردشگران را به ماندن و اقامت بیشتر در این شهر و استان خراسان رضوی، ترغیب کنند. چون این موضوع هم تنوع گردشگری در این شهر را افزایش می دهد و هم موجب بهبود گردش اقتصادی و اقتصادی صنعت گردشگری مشهد می شود. در این نوشته بیشتر با طبیعت مشهد و جاذبه های طبیعت این شهر زیبا آشنا می شویم.

با جاذبه های طبیعت گردی مشهد و استان خراسان رضوی آشنا شوید.

جغرافیا و موقعیت طبیعی و آب و هوایی مشهد

شهر مشهد در دشتی به نام دشت مشهد قرار گرفته است و توسط رشته کوه های بینالود و هزارمسجد احاطه شده است. کشف رود مهمترین رودخانه نزدیک مشهد است که این روزها آب کمتری نسبت به گذشته دارد. مشهد در نقطه برخورد دو اقلیم نیمه شمالی و جنوبی ایران قرار گرفته و آب و هوای ویژه ای پیدا کرده است. مشهد معمولا در تابستان ها، آب و هوایی گرم و خشک و در زمستان ها، آب و هوایی سرد و مرطوب را تجربه می کند. این موقعیت جغرافیایی و اقلیمی، تنوع مناسبی از شرایط هوا و همچنین طبیعت محیطی را پدید آورده است. به همین دلیل در پیرامون شهر بزرگ و پرجمعیت مشهد، می توان آبشارهای فصلی و روستاها و باغ های سرسبزی را برای گشت و گذار پیدا کرد.

روستاهای زیبای پیرامون مشهد

در پیرامون شهر مشهد، روستاهای سرسبز و خرمی وجود دارد که می تواند میزبان گردشگران و طبیعتگردان باشد. روستای زشک یکی از روستاهای بخش شاندیز در نزدیکی کوه بینالود است و حدود 20 کیلومتر از مشهد فاصله دارد. به سبب قرار دریافت در نزدیکی یک کوه و ارتفاعات آن، زشک در تابستان ها که هوای مشهد رو به گرمی می گذارد، هوای مطبوع و خنکی را تجربه می کند. در زشک چشمه های جوشان متعددی قرار گرفته است. شما در زشک می توانید هم به کوهنوردی بپردازید و هم از باغ های سرسبز این روستا، میوه هایی همچون گیلاس، گلابی، سیب و هلو تهیه کنید.

روستای کنگ دیگر روستای معروف پیرامون مشهد است که در بخش طرقبه جای گرفته است. روستای کنگ یکی از روستاهای پلکانی ایران است که در دامنه های کوه بینالود و در 30 کیلومتری مشهد جای دارد. روستای کنگ که بازمانده از ایران باستان است دورترین روستا در جهت رودخانه کنگ به شمار می رود. قرار دریافت کنگ در دامنه کوه، وجود درختان و قرار ندریافت در جهت بادهای خشک، موجب شده تا هوایی مطبوع و معتدل در روزهای گرم سال پیدا کند.

دیگر روستای سرسبز و خرم در منطقه طرقبه مشهد، روستای نغندر است. روستای نغندر نامش را از واژه نوغان به معنای ابریشم گرفته است. نغندر به معنای دره پرورش ابریشم است و اشاره به تولید بالای این محصول در این روستا از دیرباز دارد. امروزه تنها درختان توت زیبا و سرسبز از آن دوران به یادگار مانده است. نغندر نسبت به کنگ و زشک، به مشهد نزدیکتر است و با طی فاصله ای 15 کیلومتری می توانید به آن برسید.

ییلاق های طرقبه و شاندیز

طرقبه و شاندیز که در کنار هم یکی از محبوب ترین شهرستان های مشهد را می سازند. این دو منطقه روستایی ییلاقی هم مناطقی روستایی هستند و هم دارای تفرجگاه های طبیعی متنوع هستند. از همین رو این قابلیت را دارند که جداگانه به آنها پرداخته شود. طرقبه که سد چالیدره را نیز در نزدیکی خود دارد، در میان دره های سرسبز و پردرخت پیرامون کوه بینالود جای گرفته است. طرقبه پیشینه ای طولانی و کهن دارد و معنای نام آن در شکل باستانی اش آبادی بزرگ است.

شاندیز دیگر منطقه خوش آب و هوای مشهد است که با هوایی سردسیر و نیمه کوهستانی، مکانی ایده آل برای گذراندن روزهای گرم تابستان است. شاندیز در شمال غربی مشهد قرار گرفته و از عبور رودهای پرتعداد از میان دره هایش بهره زیادی برده است. شاندیز هم مانند طرقبه دارای پیشینه ای از دوران قبل از اسلام است. شاندیز پیشتر دارای قلعه بزرگ و مشهوری به نام شاهان دژ بوده است و نامش را هم از آن گرفته است. از دیدنی های دیگر شاندیز درخت چنار چندهزار ساله این شهر است که نماد طبیعی آن نیز به شمار می رود.

اگر با خرید پرواز مشهد به تهران به این شهر سفر کردید، در دو منطقه طرقبه و شاندیز می توانید از خدمات رفاهی مختلفی که برای میزبانی از گردشگران فراهم شده است لذت ببرید. از امتحان غذاهای سنتی خراسان گرفته تا صنایع دستی و سوغات این شهر.

تفرجگاه های طبیعی مشهد و خراسان رضوی

در پیرامون مشهد و شهرستان های استان خراسان رضوی، تفرجگاه های طبیعی وجود دارد که علاقه مندان حرفه ای طبیعتگردی و گل گشت می توانند از آنها برای گشتی به یادماندنی در طبیعت استفاده کنند. آبشار ارتکند یا ارتوکند، یکی از این مناطق طبیعی است که در نزدیکی کلات نادری جای دارد. آبشار ارتکند در جنوب و منطقه ییلاقی کلات نادری مشهد قرار گرفته است. روستا و تفریحگاهی در نزدیکی این آبشار و رود ارتوکند (سررود) قرار گرفته است. از روستا و آبشار ارتکند تا مشهد چیزی در حدود 110 کیلومتر فاصله است.

پارک طبیعی هفت حوض مشهد، از دیگر جاذبه های طبیعی مشهد است که اکنون تبدیل به یک پارک طبیعی در جنوب شرقی مشهد شده است. پارک هفت حوض همانطور که از نامش پیداست، از هفت حوضچه به اندازه استخرهای کوچک تشکیل شده است که به صورت پلکانی قرار گرفته اند و آب از یکی به دیگری می ریزد. سنگ هایی که در آنها این حوض ها تشکیل شده است، سنگ های رسوبی بوده اند که در اثر فرسایش تدریجی، به این شکل درآمده اند.

سد چالیدره و مجموعه تفریحی پیرامون آن، دیگر مجموعه طبیعی مشهد است که توانسته جذابیت زیادی را برای گردشگران فراهم بیاورد. سد چالیدره که بر روی رودی به همین نام ساخته شده است، با ایجاد یک دریاچه مصنوعی، توانسته فضایی برای تفریحات شهری پدید بیاورد. اکنون در منطقه چالیدره مشهد، تله کابین، امکانات قایق سواری، زیپ لاین، رستوران و کافی شاپ میزبان گردشگران است.

البته اینها تنها شماری از جاذبه های طبیعتگردی مشهد هستند و کسانی که با خرید بلیط هواپیما از اینجا به آن سفر کرده اند، می توانند علاوه بر اینها از گزینه های طبیعتگردانه دیگری نیز بهره مند شوند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: مجله سفر
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 64505

به "با جاذبه های طبیعت گردی مشهد و استان خراسان رضوی آشنا شوید." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با جاذبه های طبیعت گردی مشهد و استان خراسان رضوی آشنا شوید."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید