بزرگ ترین پارک های جهان

به گزارش مهسان بلاگ، بیشتر پارک های دنیا- به خصوص پارک هایی که در آسیا و خاورمیانه وجود دارند- تنها برای یک منظور ساخته شده اند؛ برای مثال فقط پارک آبی، شهربازی یا پارک تفریحی هستند، اما به تازگی فاز اول بوستان ولایت در تهران افتتاح شده که نه تنها بزرگ ترین پارک خاورمیانه لقب گرفته، بلکه تمام امکانات ورزشی، تفریحی و فرهنگی را نیز در خود

بزرگ ترین پارک های جهان

بزرگ ترین پارک های جهان

نویسنده: ندا بهجتیان

در لیست بزرگ ترین پارک های جهان، پارک ولایت به عنوان بزرگ ترین پارک خاورمیانه می درخشد

بیشتر پارک های جهان- به خصوص پارک هایی که در آسیا و خاورمیانه وجود دارند- تنها برای یک منظور ساخته شده اند؛ برای مثال فقط پارک آبی، شهربازی یا پارک تفریحی هستند، اما به تازگی فاز اول بوستان ولایت در تهران افتتاح شده که نه تنها بزرگ ترین پارک خاورمیانه لقب گرفته، بلکه تمام امکانات ورزشی، تفریحی و فرهنگی را نیز در خود جای داده است. البته باید در نظر داشت که این پارک ها بزرگ ترین پارک های شهری هستند ولی بین پارک های جنگلی جهان که اغلب در اطراف شهرها قرار دارند، ممکن است پارک هایی به مراتب وسیع تر نیز به چشم بخورند.

پارک ولایت

پارک ولایت که در واقع مجموعه ای بزرگ از امکانات فرهنگی و تفریحی است، در تهران ساخته شده و فاز اول آن به تازگی افتتاح شده است. این پارک با مساحتی بالغ بر 300 هکتار بزرگ ترین پارک خاورمیانه شناخته شده که شامل امکاناتی از قبیل شهر بانو- مخصوص بانوان است- دو پارکینگ با ظرفیت 3000 خودرو و شهربازی به مساحت 10 هزار متر مربع و با مدرن ترین دستگاه های بازی و فضایی سرپوشیده که حدود 4 هزار متر مکعب خواهد بود. دو مجموعه به مساحت 1500 متر که یکی برای بچه ها و دیگری برای نوجوانان است، نیز در این شهربازی ساخته خواهد شد. بعلاوه شهربازی شامل دستگاه های کامپیوتری و ویدئویی دیجیتال، بازی های بادی و سینمای چند بعدی، دوربین مدار بسته و سیستم های پیشرفته اطفای حریق می گردد. شهر بانو در متراژ 60 هزار متر مکعبی ساخته شده که دارای امکاناتی مانند ورزشگاه، مجموعه فرهنگی، کارتینگ و مجموعه آموزشی است که تنها مختص بانوان است. در شهر ورزش نیز پیست موتور سواری، دوچرخه سواری و اسکیت، بانجی جامپینگ، زمین های ورزش مختلف مانند فوتبال و والیبال ساخته خواهد شد. این پارک بعلاوه دارای یک ورزشگاه با مکانی برای تماشاچیان، سالن سینما و تئاتر و حتی یک زورخانه است. پارک ولایت مجهز به یک ایستگاه آتش نشانی هم هست.

هاید پارک لندن

این پارک که یکی از بزرگ ترین پارک های جهان و وسیع ترین پارک انگلستان به شمار میرود، مساحتی حدود 253 هکتار دارد. هاید پارک در سال 1536 و به وسیله هنری پنجم تاسیس شد. از برخی از مکان های تماشای این پارک می توان به دریاچه بسیار بزرگش که می گردد در آن شنا یا قایقرانی کرد، جاده های سرسبز و بسیار زیبا که از هنگام غروب غرق در نور می شوند و فواره ای که برای یادبود پرنسس دیانا در این پارک ساخته شده است، اشاره نمود. یکی از جالب ترین بخش های هاید پارک، گوشه سخنرانی آزاد پارک است که در این مکان هر کسی بخواهد می تواند آزادانه در خصوص هر موضوعی که می خواهد برای دیگران سخنرانی کند. بناهای یادبود و تندیس هایی که در سراسر پارک به چشم می خورند، از سران، هنرمندان و دانشمندان برجسته انگلیسی هستند و برخی از آنها بیش از 50 سال قدمت دارند. این تندیس ها از ملکه الیزابت، پرنس آلبرت، پرنسس دیانا و بعلاوه مربوط به کشورهایی هستند که روزگاری تحت سلطه انگلستان بوده اند. باغ گل های رز که در سال 1994 به این پارک اضافه شد، با انواع و اقسام گل های رز و در رنگ های بسیار جالب و زیبا که حتی ممکن است در هیچ جای دیگری از جهان دیده نشوند، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری هاید پارک به شمار می رود. این پارک سالانه حدود 25 میلیون نفر بازدید نماینده دارد.

پارک استنلی

پارک استنلی در شهر ونکور کانادا با داشتن مساحتی بالغ بر 404 هکتار یکی از بزرگ ترین پارک های جهانست. این پارک که در سال 1888 افتتاح شده، به غیر از گردشگر هایی که از کشورهای دیگر برای تماشا آن می آیند، به طور میانه سالانه 8 میلیون نفر بازدید نماینده کانادایی دارد. به خاطر موقعیت جغرافیایی، این پارک در احاطه دریا قرار گرفته است. نیمی از این پارک نیز بیشتر شبیه به پارک های جنگلی بوده و تقریبا 500 هزار اصله درخت در آن کاشته شده است که ارتفاع برخی از آنها به بالای 70 متر می رسد و قدمتی صد ساله دارند.

این پارک شامل قسمت هایی مانند پیست دوچرخه سواری و اسکیت است. پارک استنلی با داشتن فضایی آرام و خانوادگی، یکی از برترین پارک های جهان محسوب می گردد.

از پرطرفدارترین بخش های این پارک، باغ وحش آن است که بیش از 50 نوع حیوان مختلف در آن زندگی می نمایند. پارک استنلی به خاطر تندیس هایی با طراحی خاص که برای یادبود بزرگان و مشاهیر کشور در آن قرار داده شده است، نیز بسیار معروفیت دارد.

پارک مرکزی نیویورک

این پارک با 342 هکتار مساحت یکی از بزرگ ترین پارک های جهانست که در سال 1857 در منهتن تاسیس شد. این پارک در سال 1963 بازسازی شده و تزئیناتی به آن اضافه شده که حدود 25 میلیون دلار هزینه دربر داشت. طرح اصلی پارک مرکزی از یک معمار انگلیسی به نام فردریک لاواولمستد بود. این پارک نیز با داشتن 25 میلیون بازدید نماینده در سال یکی دیگر از پربازدیدنماینده ترین پارک های جهان به شمار میرود. از تماشای های این پارک می توان به کلبه پرندگان که شامل 100 نوع پرنده مختلف می گردد، باغ گل ها با 25 هزار درخت و 1700 گونه گل مختلف، قسمت زمین شناسی که شامل تعداد زیادی سنگ از دوره های مختلف زمین است و برخی از آنها مربوط به میلیاردها سال قبل می شوند اشاره نمود. بعلاوه تندیس های مختلفی از فرشتگان، جنگجویان و پادشاهان جهان و شخصیت های افسانه ای مانند آلیس در سرزمین عجایب در قسمتی از این پارک خودنمایی می نمایند. تفریحات این پارک نیز شامل قایق سواری، سوارکاری و صخره نوردی می گردد. دریاچه این پارک 60 هکتار مساحت دارد که برای قایقرانی مناسب است.

پارک آبی دوبی

این پارک با 11 هکتار مساحت بزرگ ترین پارک آبی خاورمیانه نامیده شده و در دوبی واقع شده است. این پارک شامل 50 استخر و بازی های آبی مختلفی می گردد. بعلاوه پارک یخی ای با 50 هکتار که در کنار آن ساخته شده که مخصوص بازی های هاکی، اسکی روی یخ و مجسمه سازی یخ است و در اوایل سال 2012 افتتاح خواهد شد. هزینه خرید دستگاه هایی که برای فراوری یخ در این شهربازی ضروری است، 100 میلیون دلار و مقدار آب لازم برای آن 525 هزار گالن برآورد شده است. بعلاوه مقدار آبی که روزانه در استخرها و سرسره های آبی این پارک پمپ می گردد، چیزی حدود 100 هزار گالن است. از دیگر جاذبه های تماشای این پارک می توان به ساحل مرجان های رنگارنگ، غارهای متعدد و آتشکده های آن اشاره نمود. این پارک روزانه بیش از هزار نفر بازدید نماینده دارد که نیمی از آنها را گردشگر ها تشکیل می دهند.

پارک گلدن گیت

این پارک که در سانفرانسیسکو واقع شده است، مساحتی حدود 421 هکتار را دربر گرفته و به شکل مستطیل ساخته شده است و سالانه 13 میلیون بازدیدنماینده دارد. درختان بسیار زیاد این پارک آن را به پارک های جنگلی شبیه ساخته است. از سال 1876 تا به حال 60 هزار درخت در انواع مختلف در این پارک کاشته شده است. این مساحت درختکاری شده حدود سه چهارم کل پارک را دربر گرفته است. از بخش های تماشای این پارک می توان به آسیاب بادی که کار پمپ کردن آب کل پارک را بر عهده دارد، ورزشگاه ورزشی ای که تا به حال حتی میزبان بازی های المپیک هم بوده است، باغ گل ها، سالن موزیک، موزه هنرهای زیبا، آموزشگاه علوم که بزرگ ترین آکواریوم کالیفرنیا نیز در آن واقع شده است، باغ ژاپنی، تپه توت فرنگی، آبشار، دروازه طلایی، فضای قایق سواری و مکانی برای چادر زدن خانواده ها و کمپینگ اشاره نمود.

پارک گوئل

این پارک که آمیزه ای از باغ های سرسبز و هنرهای انتزاعی است، با مساحتی بیش از 1000 هکتار یکی از بزرگ ترین پارک های جهانست به جای اینکه از سبزه و درختان باشد، از مجسمه های رنگارنگ ساخته شده در آن است. تندیس های این پارک بین سال های 1900 تا 1914 به وسیله هنرمند مجسمه ساز آنتونی گودی ساخته شدند و هم اکنون جزو میراث جهانی سازمان یونسکو به حساب می آیند. به غیر از تندیس های بسیار زیبا، این پارک شامل زمین های بازی برای سنین مختلف، آبشار، مکان هایی برای پیک نیک و چادر زدن، کافی شاپ، آب نما، سه دریاچه قایق سواری، جهتهای مخصوص اسکیت و دوچرخه و سالن تئاتر 3200 نفری نیز می گردد که در جهت تمام آنها با همان تندیس ها تزئین شده اند. در قسمت ورزشی این پارک چندین میز پینگ پنگ، زمین بسکتبال، فوتبال و حتی محوطه ای برای ورزش های رزمی وجود دارد. زمین بازی خردسالان زیر شش سال شامل انواع تاب و سرسره می گردد.

پارک لینکلن

پارک لینکلن که در مقابل دریاچه میشیگان و در کنار ساحل شیکاگو قرار گرفته است، با 490 هکتار مساحت یکی از بزرگ ترین پارک های جهان و بزرگ ترین پارک شیکاگو بوده و با داشتن 20 میلیون بازدیدنماینده در سال یکی از پربازدیدنماینده ترین پارک های جهانست. طول این پارک حدود 11 کیلومتر و از خیابان اوهایو در جنوب تا خیابان آردمور در شمال و در امتداد خیابان هالیوود قرار گرفته است. این پارک شامل 15 زمین بیسبال، 6 زمین بسکتبال و 35 زمین فوتبال، تنیس، سوارکاری و سافت بال می گردد. بعلاوه دارای یک بندرگاه با امکان قایق سواری است.

پارک الخور

پارک الخور قطر که پس از پارک ولایت یکی از بزرگ ترین پارک های خاورمیانه به شمار میرود، بیش از سه دهه از عمرش می گذرد. این پارک 24 هکتار مساحت داشته و مدتی است که بازسازی آن شروع شده و قرار است در ماه اکتبر 2011 افتتاح گردد. در این بازسازی ها زمین فوتبال، زمین بازی بچه ها، باغ پرندگان، سالن سینما و تئاتر، موزه، مسجد و جهت پیاده روی به این پارک اضافه شد. بعلاوه چندین رستوران و کافی شاپ در منطقه ها مختلف پارک، آب نما، باغ درختان کهنسال و پارکینگ اتومبیل با گنجایش 1011 خودرو از دیگر امکاناتی هستند که در پارک ساخته شده اند. قرار است یک باغ وحش کوچک، کتابخانه و موزه نیز به این پارک اضافه گردد.

جهانی فراری

در نوامبر سال 2010 شرکت فراری بزرگ ترین شهربازی سرپوشیده جهان را با 200 هزار متر مکعب مساحت در ابوظبی ساخت که البته به عنوان بزرگ ترین پارک سرپوشیده جهان در گینس ثبت شد. سالن بازی های کامپیوتری این شهربازی 86 هزار متر مکعب بوده و شامل پیشرفته ترین بازی های کامپیوتری جهان می گردد. بعلاوه ترن های هوایی این شهربازی سریع ترین ترن های هوایی جهانست. سقف سالن سرپوشیده این پارک با علامت شرکت فراری تزئین شده است. کارتینگ این شهربازی که اتومبیل های آن از مدل های مختلف خودروهای فراری الگوبرداری شده، یکی از پرطرفدارترین بخش های پارک است.منبع:نشریه همشهری سرنخ شماره 97

fungroups.ir: گروه سرگرمی، مجله و انجمن سرگرمی

namit.ir: نامیت | مجله بازاریابی و مدیریت بازار

منبع: راسخون
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 100363

به "بزرگ ترین پارک های جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگ ترین پارک های جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید