بهترین فیلم هایی که هراس از تکنولوژی را تصویر کردند

به گزارش مهسان بلاگ، سن مان بالا می رود. دردها را تحمل می کنیم. می میریم و بدنمان فاسد می گردد و خوراک کرم ها می شویم. و در همه این مراحلی که از سر می گذرانیم وسایل الکترونیکی مان کنارمان می مانند. آن ها اسباب و وسایل دائمی هستند که زمان را می کشند و باعث می شوند ملال از زندگی مان کنار برود. اما چقدر طول می کشد تا این اسباب بازی های قیمتی ما خیانت نمایند؟ اگر شما هم مثل من جزو کسانی هستید که از تغییرات تکنولوژی هراس دارند و به عبارتی مبتلا به تکنوفوبیا هستند برخی فیلم ها به خوبی این هراس را تصویر نموده اند. بهترین فیلم های هراس از تکنولوژی آن هایی هستند که حقایق مربوط به تکنولوژی را منعکس می نمایند.

بهترین فیلم هایی که هراس از تکنولوژی را تصویر کردند

فیلم های مربوط به تکنوفوبیا هر چند خشن و سرد به نظر برسند اما درباره آدم ها صحبت می نمایند. حتی آن بخش هایی که مربوط به تکنولوژی و حضور همه جانبه آن است با حضور انسان ها تجسم پیدا می نماید. آن حقیقت باقی می ماند که استخوان و خون و اجرای تشکیل دهنده بدن هستند و آن تشکیل دهنده های ارگانیک روزی تاریخ شان به سر خواهد آمد. روی دیگر سکه همتایان تکنولوژیک ما جوان تر، سریع تر، شفاف تر و با هر به روز رسانی بیشتر در هاله ای از ابهام قرار خواهند گرفت.

تولد ژانر علمی-تخیلی زمانی رخ داد که جامعه نشانه هایی از سلطه قریب الوقوع آخرالزمانی را دید. این فیلمسازان را ضدتکنولوژی، پارانویید یا هر چیز دیگری که بخوانید، این هفت فیلمی که در ادامه معرفی خواهیم کرد بهترین فیلم های هراس از تکنولوژی هستند چون دلایل خوبی برای تکنوفوبیا ارائه می دهند. این فیلم ها آینده ای را پیش بینی کردند که ما الان در آن زندگی می کنیم. زجرآور است دریافتن این که بیشتر این فیلم ها به ما نشان می دهند که این ماجرای تکنولوژی تا کجا می تواند پیش برود و چه قدر زود ممکن است این اتفاق بیفتد.

مرکز خرید ساطوری

  • عنوان اصلی: chopping mall
  • کارگردان: جیم وینورسکی
  • محصول 1986

موضوع طرح داستانی فیلم روی نگهبانان روباتیک پایدار است. هشت نوجوان عاشق به یک مرکز خرید می فرایند. آن ها می خواهند بعد از نیمه شب در یکی از مغازه های مهمانی بگیرند. وقتی فروشگاه بسته می گردد و پیش از آن که آن ها بتوانند از آن خارج شوند سیستم روبات های نگهبان از کار می افتد و آغاز به کشتار می نمایند.

فیلم مرکز خرید ساطوری از ژانر اسلشر و علمی-تخیلی به شیوه ساده ای استفاده می نماید تا پیچیدگی تکنولوژی را کشف کند.

اگر چه شریرهای این قصه پیچیدگی خاصی ندارند و حال هوایشان سبک تر است اما فیلم همان حال و هوا و هویت ترمیناتور را دارد.

فیلم نشان می دهد که چه طور تکنولوژی روی آینده بشریت تاثیر می گذارد و چه طور ماشین ها می تواند زیبایی لحظه را آلوده کند. فیلم دهه هشتاد وارد سینماها شد پیش از آن که اینترنت تا این حد فراگیر گردد. آن موقع فقط ثروتمندان تلفن همراه داشتند و ارتباط میان انسان ها تا این حد به وسیله تکنولوژی صورت نمی گرفت. فیلم یک پیش بینی تصادفی دقیق درباره امروز ما داشت.

در گیشه و نزد منتقدان بازنده شد اما تبدیل به یک فیلم کالت در سال های آینده شد.

نفرین فرانکنشتاین

  • عنوان اصلی: The Curse of Frankenstein
  • کارگردان: ترنس فیشر
  • محصول 1957

داستان مری شلی ترس از انقلاب صنعتی را روی پرده سینما روشن می نماید. جامعه قرن نوزدهم از هیولایی که از دل ماشینیسم بیرون آمده بود، احساس وحشت داشت. کتاب مری شلی به آن ها یاری کرد با گسستی که در انتظارشان بود کنار بیایند.

در داستان فرانکنشتاین این هیولا تبدیل به یک موجود واقعی می گردد و حالا 200 سال بعد از اولین انتشار این کتاب، همچنان این داستان هشداردهنده به خصوص در نسخه سینمایی اش مربوط و مناسب است. هیچ تفسیری به اندازه نفرین فرانکنشتاین ترنس فیشر نمی تواند وحشت تکنولوژیک امروز ما را تا این حد دقیق بازتاب دهد.

این یکی از اولین فیلم های جریان اصلی بود که خون را به شیوه تکنی کالر روی پرده نشان داد. نسخه سینمایی نشان می دهد که چه طور انسان با تکنولوژی ارتبط برقرار می نماید. دکتر فرانکنشتاین مردی با اعتماد به نفس بیش از اندازه است که مخلوقی ساخته با تمایل به آدمکشی. در نهایت وقتی آدم ها و سازه هایشان به هم می پیچند هیچ کس از این بازی برنده بیرون نمی آید.

پسری با سگش

  • عنوان اصلی: A Boy and His Dog
  • کارگردان: ال.کیو.جونز
  • محصول 1975

فیلم اقتباسی از کتاب علمی-تخیلی هارلن الیسون است. جنگ جهانی چهارم در پنج روز به انتها رسیده است. آمریکا جنگ هسته ای را پشت سر گذاشته است و سال 2024 است. یک پسر 18 ساله که پدر و مادرش را از دست داده است و از اخلاقیات هم سر درنمی آورد بیشتر از هر چیزی نگران غذاست. او سگی انسان گریز به نام خون دارد. رابطه پسر و سگ چندان خوب نیست اما هردویشان می دانند که برای بقا به دیگری احتیاجمند هستند.

در سکانس افتتاحیه فیلم به سوال طبیعت در برابر طبیعت پاسخ می دهد و بدون این که وقت را تلف کند آینده ای غیرقابل تحمل را پیش بینی می نماید. حرکات کاراکترها به ما می گوید که اهمیتی ندارد چه اتفاقی بیفتد، پیش فرض بشریت بر خشونت پایدار است.

فیلم یک کمدی سیاه غیرعادی و عجیب و غریب است که نگاهش به آینده کمی ترسناک هم به نظر می رسد. زندگی بعد از جنگ هسته ای هنوز ادامه دارد و به همین دلیل شاهد سقوط فیزیکی و اخلاقی جهان بعد از پیشرفت های تکنولوژی هستیم.

ترمیناتور (نابودگر)

  • عنوان اصلی: The Terminator
  • کارگردان: جیمز کامرون
  • محصول 1984

روبات های قاتل، تصویر بچه هایی که تکنوفوبیا دارند، این فیلم به صریح ترین شکل به وسیله لنزها وحشت را انتقال می دهد. در فیلم ترمیناتور جیمز کامرون کارگردان فیلم یک داستان موش و گربه روایت می نماید. این داستان نه تنها نشان می دهد که وقتی تکنولوژی خودآگاه می گردد چه اتفاقی می افتد که به علاوه نتایج آن می تواند تبدیل به چیزی انتقام جویانه بگردد.

این ماشین قاتل آهنی روی ماموریتش بر بالا رفتن از نردبان داروینی متمرکز است. سال 1984 یک سرباز انسان ماموریت پیدا می نماید که یک سایبورگ نابودنشدنی را متوقف کند. هر دوی آن ها از سال 2029 فرستاده شده اند و از جریان اعدام زنی که پسر به جهان نیامده اش کلید رستگاری آینده بشریت است.

فیلم توسط دنباله هایش که بیشتر روی جلوه های ویژه پایدار بودند کمرنگ شد. دنباله هایی که لحن مثبت تری داشتند. اما نسخه اصلی فیلم در قله فیلم های مربوط به تکنوفوبیا می ایستد. در قسمت های بعدی روبات های کشنده پیروز شدند که همدردی بیشتری از خودشان بروز بدهند.

پلیس آهنی

  • عنوان اصلی: RoboCop
  • کارگردان: پل ورهوفن
  • محصول 1987

در یک نگاه به نظر می رسد که پلیس آهنی پرچمدار نگاه مثبت به تکنولوژی است. وقتی تعدادی از جنایتکاران رگبار گلوله را به سمت ارگان های حیاتی الکس مورفی، افسر پلیس می بندند، یکی از اعضای گروه نجات هر کدام از اعضای بدن او را که از کار افتاده با یک قطعه روباتیک جایگزین می نماید.

با اولین فیلم پلیس آهنی پل ورهوفن کارگردان یکی دیگر از آن فیلم های ماشین ها در مقابل انسان ها را ارائه داد. اما به جای این که تعارض در جنگ و جدل های خیابان اتفاق بیفتد، در حقیقت این یک جدال درونی برای پلیس آهنی باقی می ماند.

در ساخته شدن فیلم پلیس آهنی نکات زیادی تاثیرگذار بودند از تاثیر رسانه ها گرفته تا اقتدارگرایی و حرص و طمع و سرمایه داری و ضدآرمانشهر و طبیعت انسان.

فیلم آن قدر پیروز بود که نه تنها در جهان سینما دنباله هایی روی آن ساخته شد که حتی چند کتاب کمیک هم با اقتباس از آن نوشته شد.

یادآوری کامل

  • عنوان اصلی: Total Recall
  • کارگردان: پل ورهوفن
  • محصول 1990

این دومین فیلم از پل ورهوفن است که به فهرست بهترین فیلم های هراس از تکنولوژی راه پیدا می نماید. فیلم روی عناصر تجربی از جامعه دیجیتال شده تمرکز دارد. قهرمان فیلم سال 2084 زندگی می نماید. او یک کارگر ساختمانی به نام داگلاس است که رویاهای عجیبی درباره مریخ می بیند. همسرش لوری سعی می نماید فکرش را از مریخ منحرف کند. در مریخ دولت مشغول جنگ با شورشیان است. داگلاس به سازمانی می رود که کارش ساختن رویاها و خواب هایی است که شما می خواهید و از آن ها می خواهد که خوابی در رابطه با سفر به مریخ در مغزش تعبیه نمایند.

آن ها توهم داستان ها و روابطی را در مغز به وجود می آورند که یکنواختی زندگی کارگری را به هم بزند. اگر چه ورهوفن فیلمش را با سوالات فلسفی درباره این که ما چه طور فکر و رفتار می کنیم پر می نماید اما فیلم یادآوری کامل کاملا وارد محدوده آرام و تفکربرانگیز نمی گردد.

فیلم تصاویری شمایل گونه از ژانر علمی-تخیلی در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود دارد.

2001: اودیسه فضایی

  • عنوان اصلی: 2001: A Space Odyssey
  • کارگردان: استنلی کوبریک
  • محصول 1968

سکوتی معنادار در سفینه که می خواهد به مشتری سفر کند. شاهکار استنلی کوبریک، مخاطب را به تفکر در جهت پیچیده پیشرفت انسان ها وادار می نماید. تکنولوژی این جا به مثابه سوختی است که احتیاج داریم تا جامعه را به جلو سوق بدهد. اما هزینه اش چیست؟ فیلم ابعاد چندگانه ای از روان انسان را کشف می نماید اما تعارض به یادماندنی بر موضوع دکتر دیو بومن فضانورد با یک کامپیوتر سوپرمدل هال 9000 که تمایل به کشتار آدم ها دارد، متمرکز است.

این ماشین با چشم های قرمز یکی را بعد از دیگری می کشد و خودش مرتب و منظم و آرام باقی می ماند. این حمام خون میان ستاره ای تجسم این است که چه طور ما در جهت پیشرفت برچسب های اشتباه می زنیم.

با وجود اینکه این فیلم در ابتدا واکنش ها و نقدهای مختلفی را از سوی تماشاگران و منتقدان دریافت کرد اما کم کم طرفداران خود را بدست آورد و به یکی از پرفروش ترین فیلم ها تبدیل شد.

فیلم در چهار فصل مجزا روایت می گردد و نامزد چهار جایزه اسکار شد که از میان آن ها فقط اسکار بخش بهترین جلوه های ویژه بصری را به دست آورد.

از میان دیگر فیلم های هراس از تکنولوژی یا همان تکنوفوبیا می گردد به متروپلیس شاهکار فریتز لانگ، بلید رانر ریدلی اسکات و ماه ساخته دانکن جونز پرداخت که جدید ترین فیلم این فهرست و محصول 2009 است.

منبع: tasteofcinema

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 30632

به "بهترین فیلم هایی که هراس از تکنولوژی را تصویر کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین فیلم هایی که هراس از تکنولوژی را تصویر کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید