تاریخچه سامسونگ؛ ریشه ها، پیشرفت و موفقیت

به گزارش مهسان بلاگ، سامسونگ در حال حاضر یکی از مشهورترین و پیروز ترین شرکت های فناوری در دنیا محسوب می گردد و در حوزه های مختلف حرف زیادی برای گفتن دارد. از گوشی موبایل و تلویزیون گرفته تا یخچال و ماشین لباسشویی، این شرکت پیروز شده توجهات زیادی را در سرتاسر دنیا کسب کند. اما این غول تکنولوژی کار خود را از کجا شروع نموده است؟ در ادامه به صورت مختصر و مفید به تاریخچه این غول فناوری کره ای می پردازیم.

تاریخچه سامسونگ؛ ریشه ها، پیشرفت و موفقیت

آغاز سامسونگ

سامسونگ در سال 1938 توسط یک کارآفرین و بازرگان کره ای به نام لی بیونگ-چول تأسیس شد. در ابتدا سامسونگ در زمینه صادرات غذا فعالیت می کرد ولی بعد از جنگ کره، سامسونگ در دهه های 50 و 60 میلادی وارد کسب وکارهای دیگری شد.

مهم ترین بخش سامسونگ یعنی سامسونگ الکترونیکس (Samsung Electronics) در سال 1969 فعالیت خود را آغاز کرد. همان طور که گفتیم در آن موقع سامسونگ در زمینه های مختلفی فعالیت داشت ولی مدیران این شرکت حالا می خواستند شانس خود را در بازار تکنولوژی هم امتحان نمایند.

سامسونگ بعد از آغاز شراکت تجاری با شرکت ژاپنی سونیا که فعالیت خود را در دهه 1940 آغاز نموده بود، وارد بازار وسایلی مانند یخچال و ماشین حساب شد. سامسونگ در دهه 70 هم همکاری خود را با یک شرکت ژاپنی دیگر به نام NEC آغاز کرد. سامسونگ بخشی از زیرمجموعه خود را با NEC ادغام کرد که منجر به پدید آمدن Samsung-NEC شد ولی حالا به عنوان Samsung SDI شناخته می شود و در زمینه فراوری باتری و انرژی های تجدیدپذیر فعالیت دارد.

پیروزیت فزاینده

در طول 8 سال بعد، سامسونگ روزبه روز عظیم تر می شد و تا سال 1981 بیش از 10 میلیون تلویزیون سیاه وسفید راهی بازار کرد. گروه سامسونگ هم در سال 1974 گسترش یافت و به بازار نیمه رسانا علاقه مند شد. برای این کار، شرکت Korea Semiconductor را تصاحب کرد که در آن موقع در حال ورشکستگی بود. این خرید در نهایت منجر به ایجاد بازوی نیمه رسانای سامسونگ شد که در حال حاضر از مهم ترین بخش های این شرکت محسوب می شود.

گروه سامسونگ در سال 1985 بخش Data Systems را راه اندازی کرد. این بخش از سامسونگ به عنوان ارائه دهنده انواع سرویس های مربوط به فناوری اطلاعات فعالیت دارد. روی هم رفته همان طور که می بینید، سامسونگ در دهه 80 به یک غول فناوری بسیار مهمی تبدیل شده بود.

چالش بازار موبایل

اگرچه سامسونگ در حال حاضر با گوشی های هوشمند خود شهرت زیادی دارد، اما این شرکت پس از سال ها تقلا در این بازار به چنین پیروزیتی رسیده است. در دهه 80 میلادی، سامسونگ آغاز به آنالیز صنعت موبایل کرد و در سال 1988 اولین گوشی این شرکت راهی بازار کره جنوبی شد.

با این حال گوشی سامسونگ با استقبال زیادی روبرو نشد. باید خاطرنشان کنیم در آن موقع شرکت موتورولا که سابقه آن به سال 1928 برمی شود، حدود 60 درصد از بازار موبایل کره جنوبی را در اختیار داشت. اما سامسونگ تنها توانست سهم 10 درصدی از این بازار را کسب کند.

بعضی از گوشی های این شرکت به دلیل عملکرد ضعیف و قیمت پایین، با انتقاد گسترده ای روبرو می شدند و این شرایط سامسونگ تا چند سال بعد ادامه پیدا کرد. گفته می شود به دلیل همین مسائل، مدیران سامسونگ بارها به این فکر افتادند که به طور کامل از این بازار خارج شوند.

البته سامسونگ تنها شرکتی نیست که در بازار موبایل با مسائل مختلفی روبه رو شده و مثلا شرکت هایی مانند آمازون و LG در این بازار به طور کامل شکست خورده اند. با این حال سامسونگ از معدود شرکت هایی محسوب می شود که بعد از شکست های پیاپی فراتر از انتظار ظاهر شد و حالا هم در رتبه نخست این بازار واقع شده است. در این میان، یک تصمیم کلیدی سامسونگ نقش مهمی در پیروزیت این شرکت ایفا کرد.

در سال 1995، چند سال پس از آغاز ورود سامسونگ به بازار موبایل، مدیران این شرکت تصمیم گرفتند که آن ها برای ادامه فعالیت در این بازار به یک استراتژی تجاری جدید احتیاج دارند. در نهایت مدیران به این نتیجه رسیدند که سامسونگ به جای تمرکز بر محصولات نه چندان محبوبی که در آن موقع می فروختند، باید تمرکز خود را معطوف به فناوری های مدرن و پیشرفته نمایند. در نتیجه این محصولات کنار گذاشته شدند و سامسونگ بر روی تکنولوژی های جدید سرمایه گذاری کرد.

آغاز هوشمندانه

در ژوئن 2010، سامسونگ از اولین گوشی هوشمند خود با نام گلکسی S رونمایی کرد. این گوشی با استقبال کاربران روبرو شد و با دیگر گوشی های پیروز اندرویدی مانند نکسوس وان و HTC Desire مقایسه می شد. سامسونگ از آن موقع ده ها گوشی هوشمند راهی بازار نموده که هرکدام از آن ها با ویژگی های جدید و جذاب راهی بازار شده اند. بعضی از آن ها با پیروزیت گسترده ای روبرو شدند که از بین این موارد می توانیم به گلکسی نوت اج اشاره کنیم.

گلکسی نوت اج که در سال 2014 عرضه شد، به دلیل داشتن نمایشگر خمیده درخور توجه گسترده ای نهاده شد. بعد از استقبال کاربران از این گوشی، سامسونگ برای تعدادی از گوشی های خود به بهره گیری از نمایشگرهای مبتنی بر لبه های خمیده روی آورد. کمی پس از عرضه گلکسی نوت اج، تبلت گلکسی تب S2 راهی بازار شد که به عنوان یکی از بهترین تبلت های ساخته شده توسط سامسونگ مورد استقبال نهاده شد.

سامسونگ از عرضه اولین گوشی هوشمند خود در سال 2010 تا حالا مسیری بسیار طولانی و پر پیچ وخمی را طی نموده است. حالا این شرکت بعد از سال ها سرمایه گذاری بر روی گوشی های تاشو، چند گوشی مبتنی بر نمایشگر انعطاف پذیر را راهی بازار نموده است و می خواهد بخش عظیمی از این بازار نوظهور را هم از آن خود کند.

گذشته پیچیده، آینده ای هیجان انگیز

صنعت فناوری به طور مداوم تکامل پیدا می نماید و بدون شک سامسونگ به فراوری محصولات نوآورانه در حوزه های مختلف ادامه خواهد داد. باید ببینیم سامسونگ در سال های آینده وارد چه بازارهایی می شود و چگونه می خواهد در حوزه های مختلف رقبا را کنار بزند.

منبع: MakeUseOf

faceraz.ir: فیس راز | گفتگو و همدلی راه حل رفع همه مشکلات

fixfun.ir: مجله سرگرمی | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 87004

به "تاریخچه سامسونگ؛ ریشه ها، پیشرفت و موفقیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه سامسونگ؛ ریشه ها، پیشرفت و موفقیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید