تبدیل کابوس شیوشگان کرمان به واقعیت

به گزارش مهسان بلاگ، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، تبدیل کابوس شیوشگان کرمان به واقعیت مشاهده می شود.

تبدیل کابوس شیوشگان کرمان به واقعیت

داستان چیست؟

داستان کرمان و تخریب بناها و محوطه های تاریخی را دیگر همه می دانند، شهری که روزی فعالان میراثی نامش را جهنم میراث فرهنگی گذاشتند؛ منطقه ای که گودال خشت مال ها و داستان ساخت سیتی سنتر در مرکز شهرش شهره عام و خاص شد و از مخدوش کردن حریم قلعه دختر و قلعه اردشیر، تکیه های قاجاری قرار گرفته در محله قلعه تا همین شیوشگان امروز هر کدام به یک سند از تخریب آثار تاریخی تبدیل شده اند.

شیوشگانی که کابوس ساخت تله کابین و هتل بر بام آن از بین رفتن همه محوطه تاریخی بود و حالا همه آن محوطه که از شمال به دامنه کوه های سیدحسین و اراضی سعیدی، از شرق و شمال شرقی به کوه های آهکی شیوشگان، از جنوب به باغ بیرم آباد و تخت درگاه قلی بیگ، از غرب به کوه های تندرستان و اراضی و باغهای زریسف و از جنوب غربی به قلعه های قدیمی می رسد، ترس از فروریختن دارند، از بس که تاسیسات گردشگری یک هتل برایشان کابوس همیشگی شده است!

هر چند امروز بخش هایی از این محوطه تاریخی را در فهرست آثار ملی به ثبت رسانده اند، اما ساخت تله کابین و هتل روی عرصه و محوطه شیوشگان از اولویتهایی است که گویا مسئولان شهری نسبت به آن توجه ویژه تری دارند تا حفاظت از این محوطه تاریخی!

از یک سو محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرداد سال گذشته در نامه ای به فعالی، رئیس سازمان میراث فرهنگی استان کرمان نسبت به ضرورت حفاظت از کوه صاحب الزمان کرمان به مثابه یک اثر فرهنگی و طبیعی تاکید نموده و خواسته تا طرحهای گردشگری در پهنه فرهنگی و طبیعی این کوه با درنظر دریافت اولویتهای حفاظتی تهیه گردد و به مرحله اجرا درآیند.

اما از سوی دیگر سید مهران عالم زاده، شهردار کرمان دوم تیر ماه در نشست خبری با رسانه های استانی کرمان درباره آخرین شرایط پروژه بام کرمان اعلام می نماید که هتل بام کرمان در مرحله تایید نقشه ها از سوی میراث فرهنگی کشور است اما عملیات محوطه سازی و کاشت درخت در بالای کوه در حال اجرا است.

داستان شیوشگان را این بار قوی تر از قبل بسته اند، به حدی که همین یکی دو روز قبل نیز میرحسینی، رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر کرمان در نشست عمومی شورای شهر کرمان با اشاره به حضور مسئولان موسسه ملل و بازدید از پروژه های این موسسه در کرمان اظهار کرد؛ در نشستی که با حضور استاندار برگزار گردید، رئیس موسسه ملل گفت همه تجهیزات پروژه تله کابین در کرمان تخلیه شده و منتظر برقراری پروازهای خارجی برای حضور مشاور طرح و نظارت بر نصب دستگاه ها هستند و صورت جلسه شد که حداکثر در پاییز سال جاری پروژه تله کابین بهره برداری گردد. اعلام شد 1300 متر فضای رستوران، کافی شاپ و فضای خدماتی در بالای کوه ساخته و همزمان با بهره برداری از تله کابین بهره برداری می گردد. همچنین گزارش شد پروژه بام کرمان شامل ساختمان هتل، دریاچه و پنج هکتار فضای سبز است که بخشی از فضای سبز و دیواره حفاظتی اطراف پروژه نیز اجرا شد.

این اعلامها یعنی هر چیزی که فعالان میراثی برای حفاظت از شیوشگان و قلعه و تاریخ کرمان باستانی رشته بودند، پنبه شد.

کابوسی که همواره از ایجاد یک تله کابین و بدنبال آن ادامه دار بودن نصب تاسیسات گردشگری و قلع و قمع تاریخ چند هزار ساله در شیوشگان وجود داشت، در حال تبدیل به واقعیت است.

امید ابراهیمی، فعال میراث فرهنگی کرمان پیرامون تبدیل کابوس شیوشگان کرمان به واقعیت می گوید: در حالیکه هنوز میراث فرهنگی هیچ مجوزی صادر ننموده، معاون میراث فرهنگی وزارتخانه مخالف طرح است، متولیان ایجاد تله کابین در کرمان، همه برنامه ریزی های خود را برای اجرای کاملی طرح انجام داده و حتی بدنبال ادامه دار کردن آن هستند.

او ادامه می دهد: براساس صحبت هایی که مطرح می گردد، به نظر می رسد چند هزار هکتار بیشتر از طرح ها و قرارداد اولیه در این منطقه، قرار است تخریب گردد، امیدواریم که مسئولان قضایی کشور هرچه زودتر به این پرونده وارد شوند، چون به نظر می رسد از حدود یک سال گذشته مدیر میراث فرهنگی استان به طور دائم اعلام می نماید تصمیم ها را به شورا و میراث کشور واگذار نموده که در این شرایط نیز از سوی وزارتخانه نیز هنوز هیچ اعلامی در این زمینه نداشته اند.

وی با بیان اینکه تا زمانی که میراث کشور هم بخواهد اظهارنظر کند، هتل بام کرمان هم تاریخی می گردد، می افزاید: کوه تراشیده شده و قلعه شیوشگان با وجود کوشش فعالان میراثی هنوز ثبت نشده است، معتقدم سکوت میراث فرهنگی کشور در این شرایط معنادار است.

حالا محوطه ای باز در شیوشگان را دیوارکشی نموده اند و با گودبرداری در دل سنگهای کوه، فندانسیون های بنای جدید در دست احداث را روی هم سوار می نمایند تا باقی مانده های نخستین سکونتگاه انسان در کرمان را هم با تلی از خاک ویران نمایند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: همگردی
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 56097

به "تبدیل کابوس شیوشگان کرمان به واقعیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبدیل کابوس شیوشگان کرمان به واقعیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید