تب داغِ آدم پرانی و مهاجرت در نمایشگاه گردشگری

به گزارش مهسان بلاگ، ویزای بلندمدت کانادا، یکی از پرطرفدارترین محصول نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران بوده است. آژانس های گردشگری که هر سال این موقع تب تورهای خارجی را داغ می کردند سال جاری بیشتر به ویزا فروشی روی آوردند. آنها می گویند سوال های مردم بیشتر رنگ و بوی مهاجرتی دارد.

تب داغِ آدم پرانی و مهاجرت در نمایشگاه گردشگری

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، تاکید مسؤولان گردشگری کشور سال جاری بیشتر بر تبلیغ و فروش سفرهای داخلی در در دوازدهمین نمایشگاه بود اما مشاهدات میدانی نشان می دهد آژانس های گردشگری به ویژه در استان تهران تمایل بیشتری برای فروش و تبلیغ تورهای خارجی و مهمتر از آن تک فروشی ویزا دارند.

ریسک ویزای شنگن به دلیل محافظه کاری کشورهای عضو اتحادیه اروپا باعث شده آژانس های کمتری سراغ فروش آن بروند. با این حال تعداد آژانس هایی که در این نمایشگاه تک فروشی ویزای شینگن دارند کم نیست. به نظر می رسد سخت گیری های اتحادیه اروپا درباره صدور ویزای شینگن در چند ماه اخیر، آژانس های گردشگری ایران را بر آن داشته تا کمتر وعده صدور تضمینی ویزای شنگن را بدهند، اما اوضاع درباره ویزای کانادا کمی فرق می نماید. در فضای نمایشگاه تبلیغات پررنگ و فراوانی درباره فروش ویزای کانادا دیده می گردد که بنا به اظهارات آژانس های گردشگری مشتری های زیادی هم دارد، در بیشتر غرفه های آژانس ها پکیج های اطلاعاتی ویزای کانادا در همان روز اول که تعداد بازدیدنمایندگان هم کم بود، تمام شد.

یکی از متصدیان غرفه آژانس بزرگی در سالن استان تهران در نمایشگاه گردشگری می گوید: پکیج های تبلیغاتی ویزای کانادا همان روز اول تمام شد. همه آنها می خواهند مهاجرت نمایند. این را از سوال ها و درخواست هایشان به راحتی می توان متوجه شد.

یکی دیگر از آژانس داران که غرفه بزرگی هم در نمایشگاه گردشگری دارد، می گوید: در این چهار روز تعداد متقاضیان ویزا بیشتر از تورهای گردشگری بوده، کانادا پرطرفدارترین متقاضیان را داشته است.

آژانس دار دیگری هم می گوید: مردم فقط پکیج های تبلیغاتی را جمع می نمایند. آنهایی که قصد جدی تری برای سفر دارند بیشتر سراغ ارمنستان و ترکیه می روند. به هر حال افزایش نرخ دلار روی قیمت تورهای خارجی اثر خود را گذاشته است، اما آنهایی که سراغ ویزای کانادا و یا ویزای کار در اروپا را می گیرند قطعاً قصد تفریح ندارند، می خواهند مهاجرت نمایند که تعداد این مراجعان در نمایشگاه سال جاری هم کم نبوده است.

توجیه آژانس های گردشگری که مشغول تک فروشی ویزا با تاکید بر کانادا هستند این است که مطابق احتیاج مردم این کار را انجام می دهند. آنها مستند به قوانینی که دستشان را برای تک فروشی ویزا باز گذاشته است، می گویند: یک زمان مردم می خواستند، مُهر ویزای شنگن را در پاسپورتشان داشته باشند، حالا می خواهد مهاجرت نمایند.

ولی تیموری، معاون گردشگری قبلاً درباره تک فروشی ویزای آمریکا، کانادا و شینگن در دفاتر خدمات مسافرتی به خبرنگاران گفته بود: در این باره ابهام آئین نامه ای وجود دارد. سال های گذشته پیگیری های زیادی شد، چون بحث ما این است که دفاتر خدمات مسافرتی به ویژه آن هایی که مجوز بند ب (اجرای تور) از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دریافت می نمایند، در قالب پکیج و بسته سفر، ویزا بفروشند. اما آئین نامه ای که سال 1380 در دولت تصویب شده است مشخصاً کلمه اخذ ویزا را جزو فعالیت آژانس های گردشگری قید نموده است. بنابراین تا زمانی که این آئین نامه اصلاح نشده، دریافت این حق از آژانس های گردشگری، اقدامی غیرحقوقی است.

وی درباره این که بنا بر آن مصوبه دولت، آیا تک فروشی ویزا در آژانس های مسافرتی مجاز است؟ تاکید نموده بود: اخذ ویزا اولین نکته ای است که در آئین نامه مصوب سال 1380 هیأت دولت جزو فعالیت آژانس ها ذکر شده است، اما برای کشورها و مقاصد خاص، سیاست هایی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در قالب بخشنامه هایی ابلاغ شده است که انتظار داریم رعایت گردد.

او درباره این سیاست ها شرح داد: برای کشورهایی چون انگلیس، کانادا و آمریکا چارچوب و خط مشی مشخصی تعریف شده که به دفاتر خدمات مسافرتی ابلاغ شده تا در حیطه آن عمل نمایند.

به نظر می رسد وجود چنین قانونی مرزهای تبلیغات برای مهاجرت در آژانس های گردشگری را شکسته است و و با آن که تاکید و محور نمایشگاه گردشگری سال جاری بر تبلیغ سفرهای خارجی بود اما کماکان گروهی از آژانس های گردشگری مبتنی بر احتیاج قشری از جامعه رویکرد دیگری را در پیش گرفته اند.

شاید در جمع آژانس های شرکت نماینده در نمایشگاه گردشگری تهران، استان ها بیشترین هماهنگی را با شعار توزیع سفر داخلی داشته اند، هر چند که در تبلیغات آژانس های شهرها بزرگ تری مثل اصفهان، نیز فروش تورهای خارجی غالب بر سفرهای داخلی بوده است.

در بین تورهای خارجی که در نمایشگاه سال جاری عرضه شده، بازار ترکیه از همه داغ تر بوده است. تبلیغات قوی و قیمت های به مراتب پایین تر از سایر کشورهای خارجی شاید مهمترین عامل جذب ایرانی ها بوده است.

بزرگترین سالن ها و بیشترین تبلیغات در بین کشورهای خارجی شرکت نماینده در نمایشگاه سال جاری به ترکیه اختصاص داشته است. گرجستان و صربستان که سال گذشته حضور پررنگی را در نمایشگاه گردشگری به نمایش گذاشتند، سال جاری در کنار کشور روسیه که تازه به بازار ایران وارد شده بود، غایبان بزرگ نمایشگاه سال جاری هستند.

افغانستان و پاکستان نیز سال جاری با معرفی جاذبه های گردشگری خود برای نخستین بار، سعی دارند برای تقویت روابط گردشگری با ایران اقدام نمایند، هرچند که در این چهار روز غرفه های خلوتی داشتند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 خرداد 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 5530

به "تب داغِ آدم پرانی و مهاجرت در نمایشگاه گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تب داغِ آدم پرانی و مهاجرت در نمایشگاه گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید