تشکیل کمیته آنالیز حادثه ایرباس ماهان، رهگیری تهدیدآمیز هواپیمای مسافری خلاف پیمان شیکاگو است

به گزارش مهسان بلاگ، نماینده اسبق ایران در سازمان جهانی هواپیمایی با بیان اینکه رهگیری تهدیدآمیز هواپیمای مسافری خلاف پیمان شیکاگو است، گفت: طبق قانون، سازمان هواپیمایی سوریه در حادثه شب گذشته ایرباس تهران-بیروت ماهان کمیته آنالیز حادثه تشکیل می دهد.

تشکیل کمیته آنالیز حادثه ایرباس ماهان، رهگیری تهدیدآمیز هواپیمای مسافری خلاف پیمان شیکاگو است

به گزارش خبرنگاران، علیرضا منظری، درباره تهدید نظامی ایرباس مسافری تهران-بیروت متعلق به ماهان از سوی جنگنده های آمریکایی که شب گذشته در آسمان سوریه رخ داد،گفت: طبق کنوانسیون شیکاگو این یک اصل است که هواپیماهای مسافری در رابطه با سامانه های نظامی، امنیت داشته باشد و طبق این کنوانسیون سامانه های نظامی نباید حالت تهدید برای هواپیمای مسافری داشته باشند و مسافران در امنیت کامل باشند.

* رهگیری تهدیدآمیز هواپیمای مسافری خلاف پیمان شیکاگو است

وی ادامه داد: اتفاق شب گذشته در فضای کشور سوریه اتفاق افتاده است آن اطراف هم پایگاه های نظامی غیررسمی وجود دارد، هواپیماهای نظامی با ادعای رهگیری ارتباطی با هواپیمای مسافری برقرار نموده اند که البته هنوز از مکالمات هواپیمای مسافری با جنگنده ها و برج مراقبت دمشق اطلاعی نداریم و نمی توان دقیق اظهار نظر کرد اما اگر فرض کنیم هواپیمای غیرنظامی فقط رهگیری شده است که باید طبق دستورالعمل، عمل نمایند ولی اگر حالت رهگیری به صورت تهدید بوده باشد، این قانونی نیست و با رهگیری فرق دارد.

* جنگنده ها حالت تهدیدآمیز داشته اند

نماینده اسبق ایران در سازمان جهانی هواپیمایی اضافه نمود: به هر حال از شواهد این گونه برمی آید که جنگنده ها حالت تهدید آمیز داشته اند و خلبان شرایط را تهدید آمیز تشخیص داده است و طبق دستورالعمل نشسته است و از آن شرایط تهدید آمیز خارج شده است.

* تشکیل کمیته آنالیز سانحه ایرباس ماهان در دمشق

منظری ادامه داد: از آ ن منظر که این حادثه در آسمان کشور سوریه اتفاق افتاده است این کشور می تواند جعبه سیاه ایرباس ماهان را بگیرد، مکالمات را دریافت کند، همچنین مکالمات جنگنده های نظامی را بگیرد و مکالمه های برج مراقبت دمشق را هم دریافت کند.

نماینده اسبق ایران در سازمان جهانی هواپیمایی اضافه نمود: فعلاً از جزییات خبر نداریم و نمی توان کارشناسی صحبت کرد، آنالیز این حادثه وظیفه سازمان هواپیمایی کشور سوریه است که باید در این باره کمیته آنالیز حادثه تشکیل دهد، مکالمات برج مراقبت، خلبان ایرباس ماهان و جنگنده ها و همچنین جزییات اتفاقات را جمع آوری و در نهایت موضوع را اعلام کند.

وی گفت: باید ریز جزئیات و مکالمات استخراج گردد تا تعیین گردد کدام بخش طبق مقررات عمل ننموده است.

منظری تاکید نمود: اگر این رفتار جنگنده های آمریکایی از سوی کمیته آنالیز سانحه تهدید تشخیص داده گردد و در واقع رهگیری تهدید بوده باشد، تخلف است و طبق ماده 3 مکرر کنوانسیون شیکاگو نباید هیچ تهدیدی برای هواپیمای مسافری رخ دهد.

* ایران به عنوان کشور ذی نفع در کمیته آنالیز حادثه سوریه حضور می یابد

وی در پاسخ به این سؤال که آیا کشور ایران باید درخواست تشکیل کمیته آنالیز حادثه ایرباس ماهان را به دمشق بدهد؟ گفت: ما می توانیم به عنوان یکی از ذینفعان این حادثه، درخواست تشکیل کمیته آنالیز سانحه بدهیم اما این جزو وظایف اولیه سازمان هواپیمایی سوریه است که کمیسیون آنالیز سانحه تشکیل دهد و پیگیری کند اما کشور ایران نیز به عنوان کشور درگیر و ناظر به آنالیز این کمیته دعوت می گردد.

به گزارش فارس، ساعات پایانی روز گذشته ایرباس 310 ماهان در جهت تهران- بیروت در آسمان دمشق با تهدید 2 فروند جنگنده آمریکایی روبرو شد.

جنگنده های آمریکایی F-15 se ابتدا از بالا و زیر هواپیمای مسافری ماهان به این هواپیما نزدیک می شوند مکالماتی بین خلبان ایرباس مسافری و جنگنده انجام می گردد. با تغییر زاویه جنگنده، خلبان بلافاصله کاهش ارتفاع می دهد.

از آن منظر که هواپیما در آن لحظه در تثبیت ارتفاع بوده است بعضی مسافران کمربند ایمنی جایگاه خود رو باز نموده بودند که کاهش سریع ارتفاع موجب می گردد از ناحیه سر به دلیل برخورد با جدار کناری یا سقف دچار صدمه شوند.

خلبان این پرواز پس از تهدید این جنگنده های آمریکایی با کاهش ارتفاع به سمت فرودگاه بیروت حرکت می نماید و به سلامت در فرودگاه بیروت هواپیما به زمین می نشیند.

چند تن از مسافران مصدوم این پرواز با آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند و حال بقیه مسافران خوب بوده است. این هواپیما پس از تخلیه مسافران خود در فرودگاه بیروت سوخت گیری و به سمت ایران حرکت کرد.

ایرباس 310 ماهان در ساعت 2:45 امروز در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین نشست.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 56163

به "تشکیل کمیته آنالیز حادثه ایرباس ماهان، رهگیری تهدیدآمیز هواپیمای مسافری خلاف پیمان شیکاگو است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکیل کمیته آنالیز حادثه ایرباس ماهان، رهگیری تهدیدآمیز هواپیمای مسافری خلاف پیمان شیکاگو است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید