تفاوت یخچال های نوفراست و دیفراست

به گزارش مهسان بلاگ، یخچال ها از نظر عملکرد سیستم خنک کننده به دو دسته نوفراست و دیفراست تقسیم می شوند. یخچال های نوفراست یخچال های بدون برفک هستند و یخچال های دیفراست یخچال های با برفک. این روزها با پیشرفت تکنولوژی یخچال های نوفراست در مقایسه با یخچا ل های دیفراست از محبوبیت بیشتری برخوردار شده اند. البته مقدار بودجه ای که فرد برای خریدن یخچال اختصاص می دهد نیز در انتخاب هر کدام از این دو نوع یخچال بسیار مؤثر خواهد بود. در این مطلب به آنالیز تفاوت یخچال های نوفراست و دیفراست می پردازیم.

تفاوت یخچال های نوفراست و دیفراست

تفاوت یخچال های نوفراست و دیفراست

عمده ترین تفاوت یخچال های نوفراست و دیفراست همان سیستمی است که با استفاده از المنت، برفک ها را آب نموده و اجازه نمی دهد ایجاد برفک، اختلالی در سیستم خنک نماینده دستگاه ایجاد کند. این سیستم در یخچال فریزرهای نو اجرا شده و بنابراین مانند قدیم نیازی نیست هر چند وقت یکبار ،یخچال را از برق بکشید و برای جدا کردن برفک ها با دست انرژی بگذارید. این بار اجازه دهید سیستم اتوماتیک بدون برفک یخچال، فرآیند آب کردن برفک ها و از بین بردن رطوبت اضافی یخچال را انجام دهد.

یکی از مشکلاتی که افراد در بعضی منطقه ها با آن دست و پنجه نرم می نمایند، قطعی مکرر برق است. وقتی برق قطع می شود، دمای یخچال افزایش پیدا می نماید و مواد غذایی داخل آن سرمای خود را از دست می دهند. به این ترتیب زمانی که دوباره برق وصل شود و موتور یخچال برای ایجاد سرمای لازم آغاز به کار کند، این تفاوت دمایی میان هوای وارد شده به یخچال از طریق لوله ها و دمای مواد غذایی موجود در یخچال، باعث ایجاد رطوبت روی سطح مواد غذایی و خبرنگارانه های یخچال خواهد شد که عامل مهمی برای ایجاد برفک است.

در این شرایط اگر یخچال فریزر شما از سیستم نوفراست یا بدون برفک باشد دیگر نگران ایجاد برفک بعد از هر بار قطعی برق نخواهید بود چون یخچال شما به صورت اتوماتیک برفک ها را آب خواهد نمود.

با توجه به توضیحاتی بالا درباره یخچال های دیفراست و نوفراست داده شد، مهم ترین تفاوت های یخچال نوفراست و دیفراست شامل موارد زیر است. با این آگاهی دیگر انتخاب با خود شماست که کدامیک از یخچال ها را برای تجهیز آشپزخانه خود بخرید.

  • یخچال های نوفراست (no frost) یا بدون برفک، همان طور که از نامشان پیداست به یخچال هایی گفته می شود که هیچ گونه یخ یا به اصطلاح برفکی درون آن ها ایجاد نشود و به همین خاطر این یخچال ها قیمت بالاتری نسبت به یخچال های دیفراست دارند.
  • از اصلی ترین تفاوت یخچال های نوفراست و دیفراست این است که در یخچال نوفراست، کانال سرد نماینده در بیرون از یخچال قرار گرفته است و از طریق یک فن هوای درون یخچال به سمت کانال سردنماینده راهنمایی می شود و بعد از سرد شدن دوباره به درون محفظه یخچال برمی شود.
  • یکی دیگر از تفاوت یخچال های نوفراست و دیفراست این است که در یخچال های نوفراست هم برفک ایجاد می شود؛ ولی در بیرون از محفظه داخلی یخچال! دراین یخچال ها روی کانال خنک نماینده یک هیتر وجود دارد که در فواصل زمانی مناسب از طریق یک تایمر فعال می شود. با روشن شدن هیتر ارتباط بین کانال خنک نماینده و محفظه یخچال بسته می شود و یخ های موجود بر روی کانال سرد نماینده به بخار تبدیل می شوند. درواقع در یخچال فریزر بدون برفک نیز برفک تشکیل می شود؛ ولی این برفک در فواصل زمانی معین از طریق هیتر بخار می شود و عملاً مصرف نماینده برفکی نمی بیند.
  • در یخچال های نوفراست سرما از طریق فن به تمام کابین منتقل می شود و به همین علت سرما یکنواخت تر و مطلوب تر است. امروزه تمام یخچال های ساید بای ساید واکثر یخچال فریزر های نو و مدرن دارای سیستم نوفراست هستند.
  • برفک زدایی دستی: در این یخچال ها عمل برفک زدایی به صورت اتوماتیک انجام نمی شود و برای اینکار باید مواد غذایی را از یخچال خارج کرد و پریز برق را کشید و چند ساعتی صبر کرد تا یخ های یخچال آب شود. این یخچال ها به خاطر اینکه برفک زدایی آن ها خیلی زحمت دارد جذابیتی برای خریداران ندارند.
  • برفک زدایی اتوماتیک (اتومات) دراین نوع از یخچال های دیفراست طراحی به گونه ای انجام شده است که برفک یا یخ ایجاد شده از طریق دکمه (دکمه دیفراست) و یا به صورت اتوماتیک، آب می شود و از طریق یک شلنگ یا لوله به ظرفی که در کنار کمپرسور تعبیه شده، منتقل و با گرمای ایجاد شده از طریق کمپرسور تبخیر می شود و با این کار به خنک شدن کمپرسور نیز یاری می نماید. عمل دیفراست به این صورت است که معمولا به ازای هر 15 ساعت کار کمپرسور، یک بار عمل دیفراست انجام می شود.
  • یک المنت بر روی اواپراتور و یک المنت داخل سینی آبریز وجود دارد. در هنگام دیفراست المنت روی اواپراتور روشن می شود تا یخ ها را آب کند و بعد از دقایقی خاموش می شود. این بارالمنت داخل سینی محل تجمع آب روشن می شود تا آب حاصل از ذوب شدن برفک را بخار کند.

عوامل مؤثر در افزایش طول عمر انواع یخچال

تفاوتی ندارد که یخچال دیفراست یا نوفراست یا از چه برندی است و چقدر برای خرید آن هزینه نموده اید، تا زمانی که از آن به خوبی نگهداری نکنید، گران ترین یخچال و فریزرها نیز دچار مشکل می شوند؛ بنابراین ضروری است نکاتی را برای نگهداری انواع یخچال دیفراست و نوفراست در نظر داشته باشید.

  • هرگز یخچال را در جایی قرار ندهید که در معرض تابش مستقیم نور خورشید است.
  • هرگز یخچال را در کنار وسایل گرم نماینده مانند اجاق گاز قرار ندهید.
  • برای جابه جایی یخچال، حتماً دو ساعت قبل آن را از برق بکشید.
  • مواد غذایی داغ یا با دمای بالا را در یخچال قرار ندهید، اجازه دهید ماده غذایی مورد نظر شما کمی از گرما بیفتد و سپس آن را داخل یخچال بگذارید.
  • افزایش بار در یخچال باعث عملکرد نادرست سیستم خنک نماینده و اعمال فشار به موتور خواهد شد که عامل مهمی در خرابی سیستم ها و کاهش طول عمر مفید یخچال است. منظور از افزایش بار، قرار دادن مواد غذایی بیش از ظرفیت یخچال است.

جمع بندی

یخچال فریزرهای امروزی قابلیت های بسیاری دارند و یکی از مهم ترین آن ها که روزگاری مایه دردسر بوده، از بین بردن برفک است. برفک در اثر اختلاف دمای میان مواد غذایی با هوای در گردش داخل یخچال ایجاد می شود و تشکیل آن اجتناب ناپذیر خواهد بود؛ اما مسئله اصلی اینجاست که برای از بین بردن آن باید ب صورت دستی عمل کنیم یا اجازه دهیم سیستم بدون برفک یخچال کار خود را انجام دهد؟

برای تماشا آگهی های یخچال و فریزر در خبرنگاران کلیک کنید

در این مقاله با چرایی ایجاد برفک آشنا شدید و دانستید که تفاوت اصلی این دو سیستم در فرآیند برفک زدایی یا یخ زدایی است. این موضوع ساده برای خیلی از خانواده ها چالش بزرگی است؛ پس آن را دست کم نگیرید و برای خرید یخچال فریزر حتماً تحقیقات کافی را انجام دهید.

آگهی های انواع یخچال را در خبرنگاران ببینید
منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 9 مرداد 1401 بروزرسانی: 9 مرداد 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 109169

به "تفاوت یخچال های نوفراست و دیفراست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت یخچال های نوفراست و دیفراست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید